سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در خراسان‌جنوبی توسعه می‌یابد
کد خبر: 3975853
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸

سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در خراسان‌جنوبی توسعه می‌یابد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: آستان قدس رضوی برای توسعه فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی در استان اعلام آمادگی کرده و براساس مذاکرات انجام شده سرمایه‌گذاری در حوزه معادن را با رویکرد جدید و مؤثرتر از گذشته توسعه خواهد داد.

سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در خراسان‌جنوبی توسعه می‌یابدبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی استاداری خراسان‌جنوبی، محمد فرهادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی، روز گذشته، 16 خردادماه در نشست جمع‌بندی نتایج نشست بررسی طرح‌های عمرانی و اقتصادی آستان قدس رضوی در استان خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: پیرو دیدار استاندار با تولیت آستان قدس رضوی و انجام مذاکرات اولیه درخصوص احیای پروژه‌های معطل مانده این حوزه در استان، تیم عمرانی و اقتصادی آستان قدس رضوی به خراسان‌جنوبی سفر کردند.

وی با اشاره به حضور مدیران شرکت‌های عمرانی و هلدینگ‌های اقتصادی آستان قدس در این نشست، بیان کرد: این جلسه به‌منظور بررسی طرح‌ها و پروژه‌های گذشته آستان قدس رضوی در استان و ارائه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری این حوزه برگزار شد.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی گفت: آستان قدس رضوی قبل از این در زمینه‌های مختلف معدنی، صنعتی، کشاورزی و عمرانی در سطح استان، پروژه‌هایی را اجرا کرده که برخی از آنها به دلایلی معطل مانده است.

وی افزود: آستان قدس تعداد شش معدن در نهبندان و یک معدن در خوسف را در اختیار دارد و یک واحد سنگ‌بری نیز در همین زمینه احداث کرده که متأسفانه فعالیت چندانی ندارند.

فرهادی گفت: طی نشست تیم معدنی آستان قدس با معاونت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، موانع پیش رو در معادن موجود بررسی شد و درخصوص سرمایه‌گذاری آستان قدس در زمینه‌های مختلف به‌ویژه حوزه فناوری‌های معدنی، بحث و رایزنی‌های لازم صورت گرفت.

وی به سرمایه‌گذاری‌های این نهاد در زمینه کشاورزی اشاره کرد و افزود: آستان قدس در گذشته نسبت به راه‌اندازی مجتمع کشت و صنعت در نهبندان اقدام کرده و مزرعه الگویی کشت زیتون را ایجاد کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این مجموعه هفت حلقه چاه را در اراضی در اختیار حفر کرده و برای توسعه کار خود، مجوز حفر پنج حلقه چاه دیگر را نیز اخذ کرده است که با ممنوعه اعلام شدن دشت‌های منطقه، این طرح آستان قدس رضوی در چاهداشی نهبندان ابتر مانده است.

وی گفت: در جلسه امروز مقرر شد، شرکت آب منطقه‌ای شرایط را بررسی کند تا در صورت امکان همان مجموعه گذشته احیا شود و به فعالیت خود ادامه دهد.

فرهادی با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و وجود محصولات استراتژیکی همچون زرشک، زعفران و عناب، مقرر شد تیم کشاورزی آستان قدس با جهاد کشاورزی استان نشست‌هایی داشته باشند تا زمینه توسعه فعالیت‌های کشاورزی آستان قدس رضوی بررسی شود.

وی گفت: تأکید ما بر ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و بالادستی کشاورزی است که بهره‌وری بیشتری برای استان به همراه داشته باشد.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی، ایجاد مجتمع‌های بین راهی را از فاخرترین اقدامات آستان قدس در سطح استان برشمرد و گفت: در ادامه سرمایه‌گذاری‌های آستان قدس در این زمینه در استان، احداث مجتمع بین راهی در منطقه دیگ رستم است که به جهت تردد زائران حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، ایجاد این مجموعه از ضرورت‌ها به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه آستان قدس زمین مورد نیاز برای احداث این مجتمع را در سال‌های گذشته تحویل گرفته و نسبت به تسطیح و آماده‌سازی آن نیز اقدام کرده است، لذا مقرر شد عملیات اجرایی این پروژه را شتاب ببخشند.

فرهادی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که در این جلسه صورت گرفت، عملیات اجرایی پروژه طی ماه آینده آغاز می‌شود و امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای این پروژه، ایمن‌سازی مسیر و کمک به رفاه حال زائران و مسافرانی است که از این مسیر پرتردد گذر می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به ورود آستان قدس به پروژه‌های راهسازی استان، افزود: آستان قدس در دو محور سربیشه - ماهیرود و سربیشه - نهبندان سرمایه‌گذاری کرده است.

وی اظهار کرد: این دو محور با توجه به حجم ترانزیتی که در مرز صورت می‌گیرد، از مسیرهای اصلی و پرتردد استان هستند.

فرهادی افزود: با توجه به مشکلاتی که برای پیمانکار شرکت عمران آستان در روند اجرای پروژه ایجاد شده، مقرر شد طی جلساتی با محوریت دفتر فنی استانداری و با حضور اداره‌کل راه و شهرسازی، مباحث بررسی شود و راهکارهای لازم برای برون‌رفت از مشکلات و رخوتی که در پروژه رقم خورده، ارائه شود.

وی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات و پیگیری‌هایی که در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده، منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در ستاد توسعه خاوران شود.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها، توسعه سرمایه‌گذاری‌های آستان قدس رضوی در استان را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha