درختی که با نفرت‌پراکنی رسانه رشد کرده است
کد خبر: 3976198
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
نگاهی به ریشه‌های اسلام‌هراسی در کانادا؛

درختی که با نفرت‌پراکنی رسانه رشد کرده است

به‌طور کلی رسانه‌های کانادایی معمولاً چهارچوب‌هایی غیرانسانی، افراط‌گرا، متعصب‌، نابرابر و در نهایت اسلام‌ستیز را در مورد مسلمانان به کار می‌برند. کلیشه‌های مسلمانان، عرب‌ها و خاورمیانه‌‌ای‌ها که در رسانه‌های کانادایی معمولاً به کار برده شده عبارتند از: تروریست، وحشی و ستون پنجم.

به گزارش ایکنا، رشد روز افزون اسلام‌هراسی و جرائم ناشی از نفرت در کانادا باعث شده که نگرانی‌ها از عادی‌شدن این جرائم در جامعه این کشور بالا برود.

آخرین مورد این جرائم روز دوشنبه در شهر لندن واقع در استان انتاریو این کشور روی داد که به گفته پلیس یک راننده عمداً یک خانواده را به دلیل مسلمان بودن آنها زیر گرفته و باعث مرگ چهار نفر و زخمی شدن یک پسربچه 9 ساله شده است.

آنطور که رسانه‌های کانادایی گزارش دادند، قربانیان، همه اعضای یک خانواده و هنگام انتظار برای عبور از خیابانی در شهر لندن، در حدود 200 کیلومتری(124 مایل) جنوب غربی تورنتو مورد حمله این راننده قرار گرفتند. پلیس محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد یک مظنون 20 ساله با نام ناتانیل ولتمن (Nathaniel Veltman) به اتهام 4 فقره قتل و یک مورد اقدام به قتل بازداشت شده است.

اتفاق اخیر اولین و آخرین مورد از اقدامات اسلام‌هراسانه مرگبار در کانادا نیست.

با وجود اینکه اولین موارد از اسلام‌هراسی در کانادا در اوایل قرن بیستم ثبت شده اما در قرن 21 و بعد از رخدادهایی مانند حملات تروریستی یازده سپتامبر، رشد مهاجرت از کشورهای اسلامی به کانادا و جنگ سوریه، اسلام‌هراسی در این کشور به شدت رشد داشت.

بر اساس داده‌های آماری کانادا، تعداد جنایات از روی نفرت گزارش شده به پلیس در مورد مسلمانان کانادا بین سال‌های 2012 و 2015 بیش از سه برابر شده و این درحالی رخ داده که تعداد کلی این جنایات در مدت مشابه کاهش داشته است. در سال 2015، پلیس در سراسر کشور 159 جنایت نفرت‌انگیز را گزارش کرده که مسلمانان را هدف قرار داده است در حالی که این موارد به 45 مورد در سال 2012 محدود می‌شد که نشان از 253 درصد افزایش داشته است.

اسلام‌هراسی خود را با تخریب مساجد و تعرضات فیزیکی و کلامی به مسلمانان، از جمله خشونت علیه زنان مسلمان با حجاب یا نقاب نشان داده است. در یکی از بدترین نوع از این اقدامات، در ژانویه 2017، شش مسلمان در تیراندازی به یک مسجد در شهر کبک کشته شدند. در مِی 2016، یک دانشجوی ایرانی در دانشگاه وسترن مورد حمله فیزیکی قرار گرفت و دچار ضربه مغزی شد. سیک‌ها، یهودیان و مسیحیان خاورمیانه‌ای هم از این آزارها در امان نیستند و به دلیل شباهت‌های ظاهری به خصوص در مورد سیک‌ها این گروه از اقلیت‌های جامعه هم مورد حملات اسلام‌هراسانه قرار گرفتند.

نقش دولت‌های محلی کانادا را هم نباید در این میان نادیده گرفت. تصویب قانون ممنوعیت حجاب و نمادهای دینی در مکان‌های اداری برای کارمندان دولتی که توسط مجلس محلی کِبِک در اوایل سال جاری صورت گرفت، یکی از این اقدامات است. این دست از قوانین که به ظاهر مروج نگاه سکولار اما علیه مسلمانان است یکی از عواملی است که اسلام‌هراسی را در سطح جامعه کانادا تحریک کرده است.

اما نوع نگاه مردم کانادا به دلیل تبلیغات منفی علیه مسلمانان از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در طول 10 سال تغییر پیدا کرده است. نظرسنجی سال 2007 در 23 کشور غربی نشان داد که کانادایی‌ها بیشترین همزیستی را با مسلمانان دارند و تنها 6.5 درصد کانادایی‌ها اظهار داشتند که دوست ندارند در همسایگی یک مسلمان زندگی کنند.

اما نظرسنجی‌های جدید مؤسسه آنگوس رید(Angus Reid) در سال 2015 نشان داد که 44 درصد از کانادایی‌ها از مسلمانان متنفرند. بیزاری از مسلمانان در کبک بیشتر بود.

انجمن مطالعات کانادایی به این نکته اشاره کرده که با بدتر شدن نگاه افکار عمومی به مسلمانان، نظرات در مورد گروه‌هایی مانند آسیایی‌ها نیز بهبود یافته است. فرضیه این است که این امر می‌تواند «جابجایی احساسات منفی» باشد که بر علیه مردم مسلمان منتقل شده است.

آمارها حاکی از آن است که اسلام‌هراسی به ویژه در کبک رواج دارد. نظرسنجی آنگوس رید در سال 2009 نشان داد كه درصدی از کبکی‌های مورد بررسی نظر نامطلوبی نسبت به اسلام دارند. این در سال 2013 اندکی افزایش یافته و به 69 درصد رسیده است. با این حال، همین نظرسنجی نشان داد که افزایش نگرش‌های اسلام‌هراسی در بقیه کانادا بیشتر از کبک بوده و از 46 درصد در 2009 به 54 درصد در 2013 رسیده است.

در جولای 2016، نظرسنجی شرکت MARU / VCR & C نشان داد که تنها یک سوم مردم اونتاریو برداشت مثبتی از اسلام دارند و بیش از نیمی از آنها ادعا کردند که آموزه‌های اسلامی خشونت را تقویت می‌کنند.

 سه چهارم افراد گفتند که مهاجران مسلمان اساساً ارزش‌های متفاوتی دارند. این نظرسنجی پس از ورود نزدیک به 12000 پناهنده سوری به اونتاریو در نیمه اول سال 2016 انجام شد. این بررسی همچنین نشان داد که مخالفت با ورود پناهندگان سوری در میان کسانی که دیدگاه منفی نسبت به اسلام دارند، بیشتر است.

رسانه‌های کانادایی به دلیل نقشی که در ترویج اسلام‌هراسی داشته‌اند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. کریم اچ کریم(Karim H. Karim)، استاد روزنامه‌نگاری کانادایی ادعا کرده که در دوران پس از 11 سپتامبر «خطر اسلام» جایگزین «تهدید شوروی» در سال‌های جنگ سرد در کانادا شده است.

به‌طور کلی رسانه‌های کانادایی معمولاً چهارچوب‌هایی غیرانسانی، افراط‌گرا، متعصب‌، نابرابر و در نهایت اسلام‌ستیز را در مورد مسلمانان به کار می‌برند. کلیشه‌های مسلمانان، عرب‌ها و خاورمیانه‌‌ای‌ها که در رسانه‌های کانادایی معمولاً به کار برده شده عبارتند از: تروریست، وحشی و ستون پنجم.

با این وجود ادامه اتفاقاتی که در کانادا به مانند کشورهای غربی در مورد مسلمانان رخ داده است، نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی چنان توسط رسانه‌ها و در پاره‌ای از موارد دولت‌ها (مانند قوانین ممنوعیت حجاب) در این کشور ریشه‌ دوانده که به نظر می‌رسد از بین بردن آن نیازمند تلاشی عمومی و جمعی از سوی مسلمانان و غیرمسلمانان این کشور است. تلاشی که با توجه به شرایط کنونی و نوع نگاه رسانه‌ها چالشی بسیار دشوار برای مردم و دولت کانادا است.

انتهای پیام
captcha