دومین نشست هم‌اندیشی مُقریّان برگزار می‌شود
کد خبر: 3976443
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

دومین نشست هم‌اندیشی مُقریّان برگزار می‌شود

دومین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه، ٢٠ خردادماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، سنت اقراء یکی از سنت‌های رایج تعلیم و تعلم قرآن از صدر اسلام تاکنون بوده است. در این روش آموزش، قاری با قرائت یک دوره کامل قرآن نزد استاد و مُقری، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات قرآن را فرا می‌گیرد تا الفاظ قرآن با دقت و امانت، نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و به‌صورت شفاهی منتقل شود. با این شیوه، سلسله اسناد معتبر قرائت که نهایتاً به قرائت پیامبر اکرم(ص) می‌رسد هم حفظ می‌شود.

نهادینه کردن و ترویج رسمی این سنت حسنه در جمهوری اسلامی ایران، از سال ١٣٩۵ به‌همت شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم آغاز و کماکان در دستور کار قرار دارد. در همین راستا، بناست دوره‌های تخصصی اقراء در سراسر کشور توسعه یابد.

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اعلام این خبر گفت: نظر به اهمیت گسترش سنت اقراء و با توجه به زمینه مناسبی که در چند سال اخیر با حضور شیوخ صاحب اجازه؛ شیخ محمد فهمی عصفور از مصر، دکتر رفعت علی دیب از سوریه و مرحوم شیخ محمود کرخی از عراق، در کشورمان فراهم شده، از مدتی پیش تصمیم داشتیم جهت تکمیل این حرکت ارزشمند، طرح توسعه اقراء را با استفاده از ظرفیت حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظانی که در این چند سال موفق به دریافت اجازه قرائت شده‌اند، اجرایی کنیم که به دلایلی از جمله همه گیر شدن ویروس کرونا به تأخیر افتاد.

میرزاجانی ادامه داد: با برگزاری دومین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مقریان جمهوری اسلامی ایران در روز پنجشنبه، ٢٠ خردادماه این طرح وارد مرحله عملیاتی و اجرایی می‌شود. این نشست یک روزه در تهران و به‌صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

وی افزود: مخاطبان طرح توسعه اقراء، اساتید فعال در حوزه آموزش قرآن و قاریان و حافظان ممتازی هستند که در رسانه ملی تلاوت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha