وضعیت فاجعه‌بار فعالیت‌های قرآنی در هشت سال اخیر / چهار مطالبه جامعه قرآنی از دولت آینده
کد خبر: 3976539
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
حجت‌الاسلام حمید محمدی بیان کرد:

وضعیت فاجعه‌بار فعالیت‌های قرآنی در هشت سال اخیر / چهار مطالبه جامعه قرآنی از دولت آینده

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تبیین مطالبات جامعه قرآنی از دولت آینده، به وضعیت فاجعه‌بار فعالیت‌های قرآنی در هشت سال اخیر اشاره کرد و گفت: اگر بشود، روزی فاجعه‌ای که در این دو دوره در مورد وضعیت قرآنی کشور انجام شد، بازگو می‌شود.

وضعیت فاجعه‌بار فعالیت‌های قرآنی در هشت سال اخیر / چهار مطالبه جامعه قرآنی از دولت آینده

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته در گفت‌وگو با برنامه والعصر رادیو قرآن به بیان مطالبات جامعه قرآنی از دولت آینده پرداخت و با اشاره به اینکه موسسات قرآنی مردم‌نهاد، عقبه استراتژیک نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: دولت آینده بایستی از هرگونه مداخله در امور اجرایی قرآنی بپرهیزد و واگذاری حداکثری امور به مردم را در دستور کار قرار دهد. بخشی از اجرای مردم‌سالاری دینی در حوزه قرآن توجه به این حجم عظیم از ظرفیت‌های مردمی است. یعنی دولت آینده باید توسعه مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های قرآنی و تقویت نقش حمایتی خود در گسترش فرهنگ قرآنی در داخل و خارج از کشور را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: نکته دیگر حمایت از برنامه تحول نیروی انسانی دست اندرکار آموزش قرآن است. شاه‌بیت همه تحولات قرآنی کشور تحول در وضعیت قرآنی آموزش و پرورش است. برای ایجاد این تحول طرح اتقان یک و دو در شهر کرج کلید خورده است. در این طرح بالغ بر 440 هزار آموزگار دبستانی زیر پوشش ارتقاء توانمندی قرآنی قرار می‌گیرند. این، یک طرح فوق‌العاده مهم است و تحول نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت.

محمدی در ادامه با اشاره به حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش از طرح اتقان،‌ بیان کرد: مهم‌ترین وظیفه دولت آینده در بحث آموزش و پرورش، ملی کردن طرح اتقان و اجرای فاز سوم و چهارم آن است. من اعتقاد دارم در دولت آینده باید کاری کنیم که نیروی انسانی و به خصوص معلمان دوره ابتدایی در اوج توان‌مندی قرار بگیرند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: مطالبه دیگر جامعه قرآنی از دولت آینده بحث اجرایی‌سازی اسناد پنجگانه قرآن کشور است. عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور در پنج حوزه مختلف اسنادی را تدوین کرده که بسیار حساس و مهم هستند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این است که این اسناد که با زحمت زیاد فراهم آمده‌اند اجرایی شوند، چرا که جهش قرآنی کشور مستلزم اجرایی‌سازی این اسناد است. دولت جدید بایستی با تمام وجود پای این اسناد بایستد و با حمایت همه‌جانبه آنها را اجرایی کند.

وی در ادامه به برخی مشکلات شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هشت سال گذشته عدم حضور جدی وزرا در جلسات شورای توسعه بود. در این شورا پنج وزیر عضو هستند که اغلب در جلسات حضور نداشتند و دریغ از اینکه بتوانیم در طول سال آنها را در جلسات ببینیم. گویا در قبال قرآن وظیفه‌ای برای آنها نیست و امر قرآن را جدی نمی‌گیرند، اطلاع ندارم این ناشی از کم توجهی یا بی‌اعتنایی است، اما این را می‌دانم که باید پاسخگو باشند.

محمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزایش میزان اعتبارات و تخصیص آن در بودجه کشور را یکی دیگر از مطالبات جامعه قرآنی از دولت آینده عنوان کرد و گفت:‌ با وجود بی‌مهری دولت در سال جدید و اختصاص 20 میلیارد به فعالیت‌های قرآنی،‌ اما مجلس آن را به 40 میلیارد ارتقاء داد. این در حالی است که در سال 90 دویست میلیارد بودجه برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته بود،‌ الان بعد از 10 سال که ارزش ریال بسیار کاهش یافته است، باید بودجه ما 20 میلیارد باشد؟ این نهایت بی‌اهتمامی و بی‌اعتنایی به قرآن است. دولت جدید اگر می‌خواهد بعدها به خیر و نیکی مورد یادآوری قرار بگیرد باید از اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها حمایت کند و رشد معناداری در این رابطه داشته باشد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به اینکه رئیس جمهور فعلی در دوران ریاست خود باید هشت بار در جمع خادمان قرآن حضور می‌یافت، اما اینگونه نشد، گفت: وقتی رئیس جمهور اینگونه است وضعیت سایرین مشخص است. یعنی نه تنها در باطن بلکه در ظاهر هم اهتمامی به امر قرآن نداشتند و اگر بشود روزی فاجعه‌ای که در این دو دوره در مورد وضعیت قرآنی کشور انجام شد، بازگو شود،‌ حقایق مشخص خواهد شد.

محمدی در پایان با ذکر روایتی از امام صادق(ع) در مورد انتخاب حاکمان، اظهار کرد: شخصی در زمینه انتخاب حاکم از امام صادق(ع) سوال پرسیدند ایشان سه راه معرفی کردند، اول تشخیص خود فرد، دوم نظر اهل دین در مورد آن فرد و سوم نظر دشمنان دین و اسلام در مورد آن فرد؛ ما امروز باید از این سه روش برای انتخابات رئیس جمهور استفاده کنیم. شما به دستگاه‌های تبلیغاتی دشمنان اسلام نگاه کنید ببینید از چه کسی حمایت می‌کنند و بر اساس آن و با توجه به فرمایش امام معصوم تصمیم بگیرید.

انتهای پیام
captcha