گفت‌وگو با حافظ و قاری جوان خوزستانی / راه‌های یادگیری مؤثر و موفق قرآن
کد خبر: 3976585
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹

گفت‌وگو با حافظ و قاری جوان خوزستانی / راه‌های یادگیری مؤثر و موفق قرآن

طاها حیدری، قاری جوان خوزستانی، نوجوانان و جوانان را دارای استعدادهای بسیار در زمینه یادگیری قرآن دانست و شرط یادگیری مؤثر و موفق قرآن را برگزاری منظم کلاس‌های آموزشی، حضور مستمر و به موقع استاد در کلاس درس و پیگیری پدر و مادر عنوان کرد.

طاها حیدری

به گزارش ایکنا از خوزستان، طاها حیدری، قاری قرآن کریم خوزستانی متولد ۱۳۷۴ است که اکنون به عنوان قاری و مدرس قرآن کریم در جلسات زیادی شرکت می‌کند. به همین مناسبت میزبان او در تحریریه خبرگزاری قرآن شدیم و ضمن گفت‌وگو، به بررسی وضعیت جلسات و رویدادهای قرآنی استان و موانع رونق آنها پرداختیم؛

ایکنا _ از چگونگی یادگیری قرآن بگویید.

از سن ۶،۷ سالگی با صدای قاریان بزرگ مصر که در خانه ما پخش می‌شد آشنا شدم. عموی من عبدالکاظم حیدری از قاریان و استادان استان خوزستان است و همه این موارد باعث شد به سمت قرآن کریم جذب شوم. در مسجد حضرت رقیه در کوی علوی اهواز شروع به حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم کردم. هاشم کروشات، عقیل فریسات و کاظم عباسی استادان من بودند. با آقای عباسی به جلسات قرآنی در منازل می‌رفتیم. از ایشان تجوید و روخوانی را آموختم. همچنین استادان من در زمینه صوت و لحن و تجوید محسن مزرعه و استاد عبدالمولا بودند. بعدها به جلسات ناصر و مهدی دغاغله، مجید سعیداوی و ناجی حیدری و جاسم حسینی‌زاده در کانون شهید جهان آرا معرفی شدم و در آنها شرکت کردم. آقای حسینی‌زاده به صورت تخصصی صوت و لحن و تجوید را به من آموخت.

ایکنا _ چگونه به سمت تدریس قرآن جذب شدید؟

پیامبر(ص) فرمودند: «ﺧَﯿﺮُﮐُﻢ ﻣَﻦ ﺗَﻌَﻠَّﻢَ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥَ ﻭَ ﻋَﻠَّﻤَﻪ؛ بهترین ﺷﻤﺎ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﯾﺎﺩ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﯾﺎﺩ ﺑﺪﻫﺪ.» در یکی از جلسات قرآن استادی داشتیم که می‌گفت به یادگیری قرآن اکتفا نکنید بلکه به سمت تدریس بروید. همیشه آرزو داشتم که بتوانم قرآن را آموزش دهم. به واسطه دوستم سجاد مطرودی حافظ کل قرآن کریم با شیوه‌های حفظ قرآن موسسه بیت‌الاحزان آشنا شدم و توانستم ۷ جزء از قرآن را حفظ کنم و به تدریس حفظ قرآن بپردازم. تجربه تدریس در موسسه بیت‌الاحزان مشهد و موسسه المهدی شهرستان ریگان استان کرمان را دارم اکنون هم در مساجد و مناطق مختلف اهواز از جمله مسجد ابوالفضل العباس منطقه شهرک برق اهواز تجوید و روخوانی و روانخوانی و حفظ قرآن کریم آموزش می‌دهم.

طاها حیدری

ایکنا _ هدف نهایی شما در یادگیری قرآن کریم چیست؟

در ترتیل از العفاسی تقلید می‌کنم و در موسسه آفاق دوره ترتیل را زیر نظر استاد محمدی و استاد سید عزیز سید نور گذراندم و می‌خواهم تا انتها یادگیری قرآن را ادامه دهم. هدفم این است که مرتل شوم و در مناطق مختلف خدمت کنم؛ تجربه تدریس در مساجد مختلف در نقاط مختلف شهر اهواز مثل شهرک اهواز، شهرک برق، آخراسفالت و شهرهای حمیدیه و شادگان را دارم.

ایکنا _ استقبال از یادگیری حفظ بیشتر است یا قرائت؟ 

در کشور ما بیشتر مردم به دنبال قرائت هستند. وقتی محمود شحات به ایران آمده بود گفت «وقتی حافظ نیستید خودتان را قاری محسوب نکنید.» اما خودتان جلسات حفظ را با جلسات صوت و لحن مقایسه کنید جلسات حفظ خیلی خلوت هستند چون اکثر مردم به دنبال قرائت هستند. مجلس یا محفل قرآنی که برگزار می‌شود مردم به دنبال قاری هستند درست است که حافظ می‌تواند قاری باشد اما حافظان در قرائت وارد نشده‌اند. حفظ سخت نیست اما وقت‌گیر است شاید به این دلیل حافظان به عرصه قرائت وارد نشده‌اند.

ایکنا _ قبول دارید که جلسات قرآنی با رکود مواجه شده‌اند.

من در جلسات زیادی شرکت می‌کنم و جدا از مسئله کرونا، جلسات قرآنی خلوت شده‌اند چون قاریان و فعالان قرآنی حمایت نمی‌شوند و نخبه قرآنی بیکار است. خود من وقتی در جلسات قرآن شرکت می‌کردم مردم به من می‌گفتند به زندگی و کارت بپرداز قاریان قرآن را کسی حمایت نمی‌کند. عده‌ای را می‌شناسم که حتی هزینه رفت و آمد برای شرکت در جلسات قرآن را هم ندارند. مسائل اقتصادی و بیکاری باعث شد که حضورها در جلسات قرآن کمرنگ شود. سالهای گذشته جلسات حاج مهدی دغاغله در مسجدقبا خیلی شلوغ می‌شد اما اکنون خلوت شده است. این اتفاق برای تواشیح هم افتاده است؛ محافل کم شده‌اند و هزینه ضبط استودیویی هم بسیار بالا است؛ تنها دلیل پیگیری مباحث قرآنی فقط علاقه است اما اگر کسی مشکل مالی نداشته باشد به راحتی می‌تواند در جلسات شرکت کند. افراد بسیاری مثل محسن مزرعه و عبدالکاظم حیدری را می‌شناسم که بدون دریافت حق‌الزحمه و شهریه به آموزش و قرائت می‌پردازند و هدفشان فقط کسب ثواب است.

ایکنا _ میزان علاقه و استقبال به آموزش‌های قرآنی را چگونه می‌بینید؟

استقبال از آموزش قرآن کریم خوب است اما حمایت می‌خواهد یعنی لازم است وقتی که نوجوان برای آموزش قرآن می‌آید پدر و مادرش پیگیر یادگیری او باشند و با او تمرین کنند. مثلا در مسجد ابوالفضل شهرک برق آقای عطایی امام جماعت آنجا بسیار فعال است و سعی بر آن دارد که جوانان را به این عرصه جذب کند به همین دلیل فضای ورزشی و اردوهای مختلف را برای بچه‌ها تدارک دیده و آموزش‌های قرآنی بسیار مورد توجه نوجوانان و جوانان در این مسجد است به طوری که ما در ماه رمضان امسال توانستیم برای مراسم جزءخوانی در مسجد از بچه‌ها استفاده کنیم.

طاها حیدری

استعدادهای بسیاری داریم که متاسفانه با گوشی و بازی‌های کامپیوتری سرگرم هستند. حتماً با این استعدادها برای نسل آینده می‌توانیم قاریان و حافظان خوبی داشته باشیم اما تربیت آنها بستگی به خانواده‌ها دارد اگر در خانه قرآن پخش شود و فرزند با کلام خداوند آشنایی پیدا کند حتماً به این مسیر علاقه‌مند می‌شود. همچنین باید نظم در آموزش قرآن برقرار باشد. وقتی استاد حضورش در کلاس و یا برگزاری‌ کلاس‌ها منظم نباشد، رغبت قرآن آموزان هم برای شرکت در کلاس‌ها کم می‌شود؛ بنابراین استاد و پیگیری پدر و مادر در یادگیری قرآن کریم بسیار مهم است. باید برای خانواده‌ها همان قدر که مدرسه رفتن مهم است آموزش قرآن هم مهم باشد.

انتهای پیام
captcha