سودمندی مناظره‌ها در گرو مسئله‌محور بودن آنهاست
کد خبر: 3976627
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
حجت‌الاسلام گرجی در گفت‌وگو با ایکنا:

سودمندی مناظره‌ها در گرو مسئله‌محور بودن آنهاست

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: سؤالات مربوط به مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید به‌صورت مسئله‌محور طراحی شود تا مردم بتوانند از برنامه‌ها و توانمندی‌های نامزدها شناخت دقیق‌تری کسب کنند.

سودمندی مناظرات در گرو مسئله‌محور بودن آنها است

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: اصل مناظراتی که رسانه ملی برنامه‌ریزی و پخش کرده، اقدامی قابل تقدیر است تا مردم با شخصیت، چهره، منش و طرز تفکر داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری آشنا شوند. مناظرات نیز تا اینجا بد نبوده است و انتظاری که وجود داشت، همین بود که بتوانیم با نوع بیان، شخصیت، اخلاق و نگاه نامزدها و بعضاً با برنامه‌های آنها آشنا شویم و در این مناظرات، تا اندازه‌ای این موارد مشخص شد.

وی افزود: البته انتظار دیگری که از رسانه ملی وجود داشت، این بود که سؤالات مربوط به مناظره به‌گونه‌ای طراحی شود که مردم بتوانند تشخیص دهند چه کسی توانایی مدیریت و اداره کشور، تعامل با ملت و دستگاه‌های مختلف و از همه مهم‌تر، پیروی از ولایت فقیه را دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تاکنون که دو قسمت از مناظرات پخش شده، انتظارات مردم به‌صورت کامل برآورده نشده است و برخی رفتارها در جریان مناظرات از نامزدها صادر شد که جالب توجه نبود، ولی همین رفتارها نیز کلیدی برای شناخت نوع شخصیت و اخلاق آنها محسوب می‌شود. همین که نامزدها صادقانه اخلاق و رفتار خود را نشان دادند، مناظرات خوبی بود، ولی از نظر ارائه برنامه‌ها و توانمندی‌ها، انتظار می‌رود که سؤالات بهتر و بیشتری طراحی شود.

حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: امروز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بحثی با عنوان مسئله‌محوری مطرح است، یعنی در امور مختلف راهبردی اندیشیده شده و مسائل مورد نیاز مطرح شود. در جریان مناظره‌ها، سؤالات بسیار کلی مطرح می‌شد و مسئله‌محوری در طراحی آنها لحاظ نشده بود، بنابراین لازم است که سؤالات جزئی‌تر و دقیق‌تری طراحی شود.

وی ادامه داد: انتظاری هم که از نامزدها وجود دارد، این است که به‌گونه‌ای صحبت نکنند که نسل جوان احساس کند چهل سال است در این کشور هیچ کاری انجام نشده، این اشتباه است و کارها و خدمات بزرگی صورت گرفته و تقاضای ما این است که نامزدها و جناح‌های سیاسی نقاط قوت و ضعف را با هم ببینند. اشکال جناح‌گرایی این است که افراد متعلق به هر جناح نقاط ضعف خود و نقاط قوت طرف مقابل را نمی‌بینند. امام(ره) نیز معتقد بود تحزب گاهی انسان را به بی‌تقوایی می‌کشاند، یعنی باعث می‌شود نقاط ضعف خودمان و نقاط قوت دیگران را نبینیم که این اشتباه و مضر است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود فرمودند: «برخی رفتارها در مناظرات، کشور را با مشکلات بزرگ مواجه می‌کند»، یعنی نسل جوان با خود می‌گوید این‌ها که خودشان همه‌کاره و مسئول بوده‌اند، می‌گویند هیچ کاری انجام نشده است. در صورتی که کارهای بزرگی انجام شده و نباید فراموش کنیم که ما در یک جنگ بزرگ اقتصادی و فرهنگی با نظام سلطه قرار داریم و این نظام هر کاری برای محدود کردن و شکست دادن ما انجام می‌دهد و پروژه‌ای که امروز دنبال می‌کند، ناامید کردن مردم و نیامدن آنها پای صندوق‌های رأی است. در مناظرات باید به مردم امید داده شده و بر این نکته تأکید شود که رهبر معظم انقلاب این چهل سال را یک گام بزرگ دانستند و اکنون در آغاز گام دوم هستیم و باید با توکل بر خدا، همدلی، اتحاد و انسجام حرکت کنیم و کشور را از این شرایط بحرانی و خطرناک نجات دهیم.

وی اظهار کرد: مردم بدانند کسانی که در بیرون مرزها هستند، دلسوز ملت ایران نیستند و اگر از عدم شرکت در انتخابات سخن می‌گویند، ناشی از اهداف خودشان است که می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی را از مردمی بودن ساقط کنند. قدرت نظام به حمایت مردم وابسته است و مردم باید تلاش کنند برنامه‌های نامزدها را مورد بررسی قرار دهند و با افراد مورد اعتماد خود برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا مشورت کنند.

انتهای پیام
captcha