رفع بی‌سوادی ناشی از کرونا با همکاری جهاددانشگاهی و ستاد مردمی مبارزه با کرونا
کد خبر: 3977443
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
در پی انعقاد تفاهم‌نامه محقق می‌شود؛

رفع بی‌سوادی ناشی از کرونا با همکاری جهاددانشگاهی و ستاد مردمی مبارزه با کرونا

توافقنامه همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا با هدف آموزش کودکانی که در پی شیوع کرونا در مناطق محروم از تحصیل بازمانده‌اند به امضا رسید.

محو بیسوادی ناشی از کرونا با همکاری جهاد دانشگاهی و ستاد مردمی آسیب‌های کرونا برابه گزارش خبرنگار ایکنا، تفاهم‌نامه همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با شورای مرکزی ستاد مردمی آسیب‌های کرونا، امروز دوشنبه 24 خردادماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ محمدحسین حسینی‌یکتا، دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا؛ مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی؛ حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی؛ میثم جعفری، معاون دبیر شورای مرکزی ستاد مردمی آسیب‌های کرونا به امضا رسید.

در ابتدای این نشست، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به تشریح بخش‌هایی از فعالیت جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: جهاددانشگاهی از سال 59 به فرمان حضرت امام(ره) و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. در آن ایام هدف اصلی جهاد تحقق انقلاب فرهنگی، گزینش اساتید تراز انقلاب اسلامی و ... بود و در ادامه فعالیت‌های دیگری در حوزه رسانه، افکارسنجی، پژوهش، آموزش و ...را آغاز کرد و اکنون در جهاد هشت سازمان و مرکز داریم که شامل خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا، مرکز افکارسنجی ایسپا، سازمان دانشجویان، صندوق قرض‌الحسنه و مركز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجويان ايران است.

تغییرات نسلی دانشجویان

وی با تأکید بر اینکه محور فعالیت‌های ما متمرکز بر دانشجویان است و رنگ و بوی سیاسی ندارد، گفت: وجه تفاوت جهاددانشگاهی با سایر مراکز این است که دسترسی ما به سبک زندگی دانشجویی به دلیل مراکز مطالعاتی که داریم بیشتر است و زودتر تغییرات نسلی دانشجویان را متوجه می‌شویم.

علیزاده یکی از اقدامات موفق معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی را برگزاری 9 دوره مناظره‌های دانشجویی دانست و اظهار کرد: باید گفت‌وگو کردن را بیاموزیم. شبکه اجتماعی ما اگرچه به وسعت برخی از دیگر مراکز نیست اما فعالیت اجتماعی ما با رویکردهای محیط زیست و کمک به مناطق محروم در قالب علمی ـ آموزشی اجرا می‌شود. سه میلیون دانش‌آموز به خاطر کرونا به امکانات تحصیلی دسترسی ندارند به همین دلیل احساس کردیم جهاددانشگاهی با توجه به بنیه علمی و ارتباطی که با دانشجویان دارد می‌تواند در این امر مهم مداخله کند.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در جهاددانشگاهی در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، گفت: باید به این سمت برویم که اهداف فرهنگی را از طریق فعالیت‌های اجتماعی محقق کنیم. این نوع فعالیت بسیار مورد قبول دانشجویان است به این دلیل که دانشجویان بعد معنوی خود را در فعالیت‌های اجتماعی می‌بینند و در کنار مناسک و مراسم مذهبی به دنبال فعالیت‌های خیر اجتماعی هستند.

رفع بی‌سوادی ناشی از کرونا با همکاری جهاددانشگاهی و ستاد مردمی مبارزه با کرونا

علیزاده افزود: مسائل اجتماعی و برنامه‌های گفت‌وگو محور بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گیرد. جهاددانشگاهی تنها نهادی است که مسابقات مناظره‌ برگزار می‌کند. مسابقات مناظرات جهاد یک برند بین‌المللی است که در آن تحقیر و تخریب رقیب وجود ندارد. مردم ما هنوز گفت‌وگو را نیاموخته‌اند؛ به همین دلیل به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد کرده‌ایم که برگزاری مناظره‌ها را از دوره دانش‌آموزی آغاز کنیم تا یاد بگیریم در کنار شنیدن نظرات مخالف از نظرات خودمان منطقی دفاع کنیم.

نیاز به تمرین گفت‌وگو داریم

وی به ناراحتی مردم در موضوع مناظرات ریاست جمهوری هم اشاره کرد و گفت: مردم ناراحت هستند که کاندیداها همدیگر را تخریب می‌کنند، برنامه ارائه نمی‌کنند، پاسخ سؤال‌های همدیگر را به درستی نمی‌دهند و ... . همه اینها نشان می‌دهد ما نیاز به تمرین گفت‌وگو داریم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی مشکل عمده‌ای که اکنون جهاددانشگاهی با آن درگیر است را عدم اعتماد به توانمندی‌های داخلی دانست و گفت: تحریم‌ها موجب شد وقتی افراد و نهادها نمی‌توانند از خارج کشور، محصول یا تکنولوژی را وارد کنند به سراغ ما بیایند اما نگرانیم با برداشته شدن تحریم‌ها دوباره افراد به سراغ خارجی‌ها بروند؛ ما مشکل عدم اعتماد به خود داریم.

وی همچنین تصریح کرد: شعار جهاددانشگاهی حمایت از دولت‌ها تحت سیاست‌های مقام معظم رهبری است و هیچ‌وقت در مقابل هیچ دولتی قرار نگرفتیم و رنگ و بوی تقابل با دولت‌ها را نداشته‌ایم.

مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز با حضور در این نشست گفت: ما شبکه‌ای از دانشجویان داوطلب در حوزه‌های مختلف را شکل داده‌ایم و در حال حاضر با بیش از هشت هزار نفر از دانشجویان در سراسر کشور ارتباط منسجم داریم و از طریق این هشت هزار دانشجو به تعداد قابل توجهی از دانشجویان مرتبط می‌شویم.

عباسی با اشاره به فعالیت‌های دانشجویان در حوزه‌‌های مختلف، گفت: محرومیت‌زدایی از اقداماتی است که در قالب طرح «مهر باران» در جهاد برگزار و اردوهای جهادی برپا می‌شود. طر‌ح‌های متعدد دیگری از جمله طرح «نان، پنیر و همدلی» با هدف توزیع اقلام غذایی بین نیازمندان در حال اجراست. همچنین توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان نیازمند و اجرای طرح انارانه با اجرای کار فرهنگی برای کودکان کار پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی شبکه منسجم و خوبی از دانشجویان تشکیل داده که هر زمان نیاز باشد از توانمندی دانشجویان برای محرومیت‌زدایی بهره گرفته می‌شود.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی نیز در تشریح فعالیت‌های این سازمان، گفت: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به لحاظ تعداد آثاری که در سال منتشر می‌کند، گستردگی جغرافیایی و اهتمامی که به انتشار آثار دانشجویان دارد بزرگ‌ترین ناشر دانشگاهی کشور محسوب می‌شود و بیش از 600 کتاب در سال منتشر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر ناشران علاقه‌مند هستند آثار اساتید را منتشر کنند، گفت: ما نگاه فرهنگی داریم و تلاش می‌کنیم آثار دانشجویان را چاپ کنیم تا منجر به رشد فرهنگی آنها شود. از دیگر اقدامات ما ترویج فرهنگ کتابخوانی است که در راستای تفاهم‌‌نامه حاضر می‌توانیم هم در بحث تولید محتوا از ظرفیت دانشجویان اهل قلم استفاده کنیم و هم می‌توانیم از ظرفیت دانشجویانی که در طرح‌های ترویج کتابخوانی فعال هستند، بهره‌ ببریم.

محو بیسوادی ناشی از کرونا با همکاری جهاد دانشگاهی و ستاد مردمی آسیب‌های کرونا برا

تأکید بر استفاده از تب‌لت و محروم ماندن دانش‌آموزان از تحصیل

در ادامه این نشست، میثم جعفری، معاون دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا به تشریح مفاد تفاهم‌نامه مشترک پرداخت و گفت: در ایام کرونا آموزش و پرورش بر استفاده از تب‌لت و سامانه شاد تأکید داشت که با توجه به شرایط کشور، شرایط مناطق محروم، گرانی سخت‌افزارهای زیرساختی سامانه شاد و عدم دسترسی بسیاری از بچه‌ها در مناطق محروم به اینترنت تأکید غیر علمی بود که باعث شد بخش عمده‌ای از بچه‌های مناطق محروم از تحصیل بازماندند.

وی تصریح کرد: بازماندن از تحصیل در مقاطع بالاتر ممکن است جبران‌پذیر باشد اما در مقاطع پیش دبستانی و اول دبستان منجر به بی‌سوادی بچه‌ها می‌شود. در مناطق محروم وقتی کودکان باسواد نمی‌شوند به سمت تبدیل شدن به کودک کار رانده می‌شوند. یکی از معضلات کرونا بچه‌هایی است که از تحصیل بازمانده‌اند و ممکن است دیگر نتوانند حتی خواندن و نوشتن یاد بگیرند.

جعفری از مطالعه گسترده در این حوزه خبر داد و گفت: حدود 200 هزار دانش‌آموز مناطق محروم در این شرایط قرار دارند و حتی اگر بتوان برای آنها تب‌لت تأمین کرد امکان استفاده در مناطق محروم از تب‌لت وجود ندارد، به همین دلیل پکیج آموزشی ارزان قیمت تهیه کردیم که در اختیار دانشجویان و طلاب داوطلب، داوطلبان خیریه‌ها و ... قرار دهیم تا با حضور در مناطق محروم به آموزش کودکان بپردازند.

وی اضافه کرد: خروجی جلسات این شد که در حوزه سازماندهی و مشارکت برای استفاده از خیرین و طلاب کمک کنیم و جهادگران جهاددانشگاهی در حوزه آموزش داوطلبان و تولید محتوا به ما کمک کنند تا تبعات اجتماعی کرونا را در بخش آموزش حل و فصل کنیم.

محو بیسوادی ناشی از کرونا با همکاری جهاد دانشگاهی و ستاد مردمی آسیب‌های کرونا برا

محمدحسین حسینی‌یکتا، دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا نیز با اشاره به اینکه با بخشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی آشنایی دارد، گفت: ستاد مردمی کرونا به دلیل احساس نیاز و دردمندی که طی فعالیت در اردوهای راهیان نور، قرارگاه خاتم الاوصیاء و ... شاهد بودیم تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه لشکر عظیمی از خیریه‌ها را در کشور داریم که سازماندهی ندارند، گفت: 50 هزار مؤسسه، NGO، کانون مساجد، کانون قرآنی و ... داریم که سازماندهی شد‌ه‌اند اما هزاران مؤسسه با فعالیت اجتماعی داریم و از آنجایی که فعالیت آنها صنفی است کسی به فکر سازماندهی آنها نبوده است.

یکتا از وجود علایق و سلایق مختلف در میان خیران و فعالان اجتماعی سخن گفت و افزود: زیرساخت‌های خوبی برای ساماندهی این مؤسسات در حال انجام است از جمله ساختار پلتفرمی، آموزشی، رسانه‌ای و ... که می‌توانیم از فعالان داوطلب جهاددانشگاهی نیز در این زمینه استفاده کنیم.

وی گفت: معتقدیم شبکه‌سازی فعالان و تجمیع داده‌ها به تحقق اتفاقات خوب منجر خواهد شد. اکنون جمعیت امام رضایی‌ها را داریم که یک خیریه است و داوطلبانی که عمدتاً دانشجو و بخشی نیز طلبه هستند و می‌توانیم این گروه‌ها را با هم تلفیق کنیم. دانشجویان و مردم با دیدگاه‌‌ها و نگرش‌های مختلف به فعالیت‌های اجتماعی اقبال نشان می‌دهند.

دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا به این مسئله نیز اشاره کرد که یک درصد مردم دنیا ایرانی هستند اما ایران هشت درصد منابع دنیا را داراست و گفت: با این حال در ایران فقر وجود دارد که نشان می‌دهد چیزی به عنوان تفکر جهادی گم شده است. با داوطلبان کار حرفه‌ای خوبی بلد هستیم و می‌توانیم زیرساخت‌ها را اصلاح ‌کنیم و فعالان داوطلب جهاد می‌توانند فعالیت میدانی را انجام دهند، همچنین می‌توانیم امکانات لجستیک را در اختیار جهاد قرار دهیم.

لزوم راه‌اندازی بزرگ‌ترین سازمان نذر و وقف در جهاددانشگاهی

وی تصریح کرد: اگر داوطلبان شما در میدان فعالیت باشند ما می‌توانیم آنها را ساماندهی کنیم و با همکاری امام رضایی‌ها برای مأموریت‌ها اعزام شوند. جهاددانشگاهی بودجه دولتی و استخدام رسمی ندارد، اما با توجه به شبکه ارتباطی که در دانشگاه‌ها دارید و مجوز فعالیتی که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی دارید و نوع نگاهتان که فعالان را به سمت پژوهشکده‌ها سوق می‌دهید، اعتقاد قلبی دارم باید بزرگ‌ترین سازمان نذر و وقف را در جهاددانشگاهی داشته باشیم؛ برای این کار نیز ایده و طرح داریم.

یکتا اضافه کرد: یک دستگاه نباید معاونت اجتماعی داشته باشد بلکه باید معاونت بازاری داشته باشد. یعنی اجتماعی را بیزینسی می‌بینم که از زیر پله فعالیت را شروع می‌کند؛ در این صورت مردم بدان فعالیت اعتماد می‌کنند، نذر و وقف و کمک می‌کنند و آن فعالیت یا بیزینس رشد می‌کند. شما باید تشکیلات دائمی برای دهه هشتادی‌ها داشته باشید. باید کسی که مقبولیت مردمی دارد سازمان نذر و وقف جهاددانشگاهی را برای دهه هشتادی‌ها راه‌اندازی کند و به تربیت نیرو بپردازد.

وی افزود: می‌توانیم سیستم نذر و وقف علمی را با بچه‌های دهه هشتادی با کمک جهاد راه بیندازیم. مردم طی یک سال 40 هزار میلیارد تومان به خیریه‌های قانونی کمک کرده‌‌اند؛ اکنون دهه شصتی‌های ثروتمندی داریم که علاقه‌مند هستند در حوزه اجتماعی فعالیت کنند، پس نیاز به کمک دولتی نیست و باید از مردم کمک گرفت. معاونت اجتماعی را تولید کننده پول عظیم برای جهاددانشگاهی می‌دانم.

دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا پیشنهاد کرد: وقفنامه‌نویسی در جهاددانشگاهی شروع شود و این نهاد نظام تربیتی ـ گفتمانی برای جلب مشارکت‌های مردمی داشته باشد. دستگاه‌ها و سازمان‌ها به مرور زمان رخوت پیدا می‌کنند. آینده هم آینده حکمرانی پلتفرم‌ها هست، پس باید به سمت کارهای داوطلبانه حرکت کرد که در آنها رخوت نیست. باید زمینه فعالیت داوطلبان را فراهم کنیم و جایگاه قانونی که شما در دانشگاه دارید در حوزه اجتماعی عملاً می‌تواند به کادرسازی بینجامد.  

وی در پایان گفت: به بخش‌های علمی و پژوهشی اجتماعی شما نیاز داریم. زیرساخت‌های پلتفرمی ما ضعیف است و می‌توانیم از ظرفیت جهاد در این زمینه استفاده کنیم. الحاق‌های عملیاتی خوبی را هم می‌توانیم با هم داشته باشیم.

در پایان این نشست، تفاهم نامه طرح آموزش و بازآموزی دانش آموزان محروم از تحصیل(مقطع پایه دبستانی و اول ابتدایی) در دوران کرونا با اولویت مناطق محروم به امضای عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و محمدحسین حسینی‌یکتا، دبیر شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا رسید.

گزارش تصویری نشست را اینجا ببینید!

انتهای پیام
captcha