برگزاری دوره اسلوب ترتیل در چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3977526
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱

برگزاری دوره اسلوب ترتیل در چهارمحال و بختیاری

قاری و مدرس قرائت قرآن در چهارمحال‌وبختیاری گفت: مؤسسه قرآن و اهل‌بیت(ع) مصباح‌الهدی با همکاری اداره امور قرآنی استان اقدام به برگزاری دوره اسلوب ترتیل با هدف ارتقای سطح مرتلان جوان کرده است.

صادق حیدری، قاری و مدرس قرائت قرآن در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص تفاوت ترتیل و قرائت قرآن یا قرائت «ترتیل» و «تحقیق»، اظهار کرد: در ترتیل، عموم مردم می‌توانند مخاطب باشند و مرتل را در خوانش قرآن همراهی کنند بنابراین تأثیر ترتیل به مراتب قابل توجه‌تر و عمومی‌تر است.

مدرس دوره اسلوب ترتیل در استان با ذکر اینکه ترتیل مفهوم و تعریفی خاص دارد، افزود: رعایت تجوید، وقف و ابتدا و صوت زیبا در قالب ترتیل قرار دارند اما ترتیل تنها شامل همان شیوه تلاوت قرآن که مثلا در جزء خوانی گوش می‌کنیم نیست و با توجه به معنایی که برای ترتیل تعریف شده است، با تلاوت تحقیق نیز می‌توان ترتیل‌خوانی کرد. ترتیل به‌معنای روح کلی حاکم بر تلاوت است.

حیدری، اسلوب ترتیل را چارچوب ترتیل یا تلاوت مرتل دانست و توضیح داد: اسلوب ترتیل شامل نکات ظریف تلاوت از قبیل نغمات و تفاوت آن با تلاوت تحقیق، مقام‌ها، تحریرها، آکسان‌ها و... است.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت قرائت ترتیل و لزوم آشنایی مرتلان با قواعد و اسلوب ترتیل، مؤسسه قرآن و اهل‌بیت(ع) مصباح‌الهدی با همکاری اداره امور قرآنی استان اقدام به برگزاری دوره اسلوب ترتیل در استان کرده‌اند که امیدواریم این کلاس‌ها برای ارتقای سطح مرتلان جوان مفید باشند.

 وجود استعدادهای جوان قرآنی در استان

مدرس دوره اسلوب ترتیل در استان با تصریح اینکه این دوره برای نخستین بار در استان برگزار می‌شود و در کشور نیز استان‌های معدودی در این زمینه فعالیت دارند، افزود: بنده تمامی درس‌آموخته‌هایم در نزد اساتیدم آقایان شاه‌میوه و ابوالقاسمی را جمع‌بندی و در این دوره‌ها برای مرتلان استان ارائه خواهم داد؛ ضمن اینکه اشکالات رایج مرتلان استان را از طریق تلاوت‌های جزءخوانی ماه مبارک رمضان در مصلای شهرکرد و نیز تلاوت متسابقان مسابقات سراسری قرآن کریم احصا کرده‌ام و مطالبی کاربردی برای استفاده علاقه‌مندان تهیه شده است.

حیدری بیان کرد: باید گفت که اصول و اسلوب ترتیل و تفاوت‌های آن با تحقیق و تشخیص نغمات در ترتیل و تحقیق حتی در میان داوران و مربیان این رشته نیز هنوز ناشناخته است لذا تصمیم بر آن شد که در سلسله دوره‌های شیوه‌های نوین تدریس قرآن که در شهرهای مختلف استان به مربیان قرآنی ارائه شد‌، شمه‌ای از اصول و مبانی تلاوت تحقیق نیز معرفی شد.

این مدرس قرآن در استان تصریح کرد: استان ما از ظرفیت خوبی در زمینه استعدادهای جوان قرآنی برخوردار است که به دلیل ناآگاهی از اصول و قواعد ترتیل یا دیگر رشته‌ها نمی‌توانند به پیشرفت در این رشته دست یابند و سطح قرآنی استان را ارتقا دهند؛ لذا بناست در این دوره اختصاصی اسلوب ترتیل، هشت مقام ترتیل به روش نوین و حرفه‌ای و علمی مرتلان آموزش داده شود.

حیدری با بیان اینکه دوره اسلوب ترتیل کارگاه‌محور است، ادامه داد: متاسفانه حتی برخی اساتید و داوران نیز گاه دچار اشتباهاتی در تمایزات ظریف قرائت ترتیل و تحقیق مثلا در شروع تلاوت هستند و این اشتباهات را به قرآن‌آموزان انتقال می‌دهند یا در داوری‌ها لحاظ می‌کنند که این اشکالات باید رفع شود. لذا بناست در هر کلاس، قرآن‌آموزان به‌صورت تک‌تک به تلاوت بپردازند تا اشکالات تلاوتشان برطرف شود.

وی گفت: سرفصل دوره اسلوب ترتیل شامل تدریس اسلوب تلاوت ترتیل و تفاوت با تلاوت تحقیق، تدریس هشت مقام اصلی و برخی ترکیبات، رفع اشکال لحن و تجوید در ترتیل و آموزش قوانین اکسان و رفع اشکال است.

یادآوری می‌شود، علاقه‌مندان برای شرکت در دوره اسلوب ترتیل می‌توانند با مقام‌های اصلی تلاوت و تجوید مقدماتی آشنایی داشته باشند و در آزمون ورودی شفاهی پذیرفته شوند، ضمن اینکه اولویت با شرکت‌کنندگان ۱۸ تا ۴۰ سال است؛ متقاضیان می‌توانند تا ۳۰ خردادماه سال جاری جهت ثبت‌نام با شماره ۰۹۱۳۲۸۷۵۰۸۰ تماس بگیرید.

انتهای پیام
captcha