بُعد معنوی واقعه عاشورا باعث زنده ماندن آن شده است / معاشقه با ترکیب کلمات در «نگارنامه عاشقی»
کد خبر: 3977712
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
آیت‌الله محقق داماد:

بُعد معنوی واقعه عاشورا باعث زنده ماندن آن شده است / معاشقه با ترکیب کلمات در «نگارنامه عاشقی»

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در آیین رونمایی از «نگارنامه عاشقی» اظهار کرد: آنچه جانِ عاشورا را برای ما زنده نگه می‌دارد، بُعد معنوی آن است. جهل عده‌ای باعث این فاجعه بزرگ شد، اما امروزه این حادثه همچنان برای ما جاندار است، از این جهت که به ما درس معنویت و سلوک عرفانی می‌دهد. عاشورا یک جنگ عادی و حادثه سیاسی صِرف نبوده، بلکه چنان است که حضرت زینب کبری(س) آن را «جمیل» می‌پندارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، امروز سه‌شنبه 25 خرداد‌ماه در مراسم رونمایی از کتاب «نگارنامه عاشقی» که از سوی جهاد دانشگاه برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: داستان عاشورا به رغم تلخی و سختی آن که چهارده قرن است بشریت را گریان ساخته و اشک از چشمان هر انسانی سرازیر کرده، به نگاهی دیگر، یک موجود زنده است که هیچ زمان به عنوان یک موجود بی‌جان تلقی نمی‌شود. از موجود جاندار، آثار و حرکات پدید می‌آید و یک سلول زنده، خود را تکثیر کرده و تکامل می‌دهد و در روند حیات متوقف نمی‌شود.

وی ادامه داد: واقعه عاشورا عیناً همانند یک موجود زنده در حرکت، جریان، تکامل و تعالی است و هر لحظه به شکل یک بت عیار بر می‌آید، دل می‌بَرَد و نهان می‌شود. از این موجود زنده، نه تنها در هر قرن و دهه‌ای، بلکه می‌توان گفت هر سال و حتی هر روزی برداشت‌های جدیدی میسر است. یک روز فقط واقعه عاشورا برای عده‌ای جنبه گریه و امثالهم داشت. البته حسین بن علی(ع) باب الحوائج است و ما ایشان را به درگاه خدای متعال شفیع قرار می‌دهیم.

آیت‌الله محقق داماد تصریح کرد: گاهی نیز از این حادثه برداشت سیاسی صرف می‌شود. اما در کنار همه اینها، آنچه جانِ عاشورا را برای ما زنده نگه می‌دارد، بُعد معنوی عاشورا است. جهل عده‌ای باعث این فاجعه بزرگ شد، اما امروزه این حادثه همچنان برای ما جاندار است، از این جهت که به ما درس معنویت و سلوک عرفانی می‌دهد. عاشورا یک جنگ عادی و حادثه سیاسی صِرف نبوده، بلکه چنان است که حضرت زینب کبری(س) آن را «جمیل» می‌پندارد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در روایت متقن آمده که حسین بن علی(ع) هر روز که به عاشورا نزدیک می‌شد، صورت بشاش‌تری پیدا می‌کرد. معنویت عاشورا برای ما درسی است که امروز به ما نشان می‌دهد تشیع یک مکتب سیاسی صرف نیست، بلکه یک مکتب سلوک و تکامل انسانی و تعالی است و رئیس این مکتب، امین خدا بر روی زمین و انسان کامل و ولی‌الله است و بر قلوب ما مسلط است. این برداشت از حادثه عاشورا می‌شود که نگاه یاران حسین بن علی(ع) به وی نگاه وَلَوی است و او را ولی‌الله می‌دانستند و پای او عاشقانه خون دادند. البته نه به عنوان یک سرباز در میدان جنگ، بلکه به عنوان عاشق در میدان عشق جان دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: قرآن فرموده است: «‌ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي؛ به حضور پروردگارت باز آی که تو خشنود به (نعمت‌های ابدی) او و او راضی از توست باز آی و در صف بندگان خاص من در آی و در بهشت من داخل شو» (فجر/ 28 تا 30) حدیث معتبری از امام صادق(ع) وجود دارد که می‌فرماید: مصداق این آیه قرآن، حسین ابن علی(ع) است. امام حسین(ع) هم محبوب و هم محب و هم عاشق و هم معشوق خداست.

آیت‌الله محقق داماد در پایان گفت: پویا پایداری، نویسنده کتاب برداشت‌ها و پیام‌های کوتاهی را انتخاب کرده و در این مجموعه آورده و نام آن را «نگارنامه عاشقی» گذاشته است. کار وی بسیار زیبا و با خط و نقاشی زیبا عرضه شده تا هر کسی می‌خواند، چشمش خسته نشود. نویسنده با کلمات حسینی و شکل و ترکیب کلمات معاشقه کرده و انس می‌گیرد و لذت می‌برد، لذا برای ایشان عزت مستدام از درگاه خدای متعال مسئلت دارم و از دست اندرکاران جهاد دانشگاهی سپاسگزارم.

انتهای پیام
captcha