نارسایی‌ها و کمبودها دلیلی برای فرار از مسئولیت انتخاب نیست
کد خبر: 3978400
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
حضور ملی؛ اقتدار ایران / 7

نارسایی‌ها و کمبودها دلیلی برای فرار از مسئولیت انتخاب نیست

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند ما را در قبال سرنوشت خودمان و جامعه مسئول آفریده است و اگر در جایی نارسایی و کمبود و ضعف در مدیریت وجود دارد، نمی‌توان به این بهانه از زیر بار مسئولیت انتخاب کردن شانه خالی کرد.

نارسایی‌ها و کمبودها دلیلی برای فرار از مسئولیت انتخاب نیست

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: خداوند سرنوشت ما را در ابعاد مختلف در اختیار خودمان قرار داده و ما را در مقابل انتخاب خود مسئول آفریده است. اگر در هر زمینه‌ای خوب انتخاب کنیم، سعادتمند می‌شویم؛ اگر دست به انتخاب نزنیم و سرگردان باشیم، خود دچار مشکل می‌شویم و اگر انتخاب بدی انجام دهیم، عاقبتش گرفتاری خواهد بود.

وی افزود: در سیستم دموکراسی دنیای امروز، انتخابات نوعی حق محسوب می‌شود که هر کس می‌تواند از آن استفاده کند و چون الزامی به استفاده از این حق وجود ندارد، شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تأثیر چندانی بر جوامع غربی ندارد و این جوامع احتیاجی به آرای عمومی ندارند، چون با گرفتاری‌ها و مشکلات خارجی مواجه نیستند و هر تعداد رأیی که اخذ شود، قدرت حاصل از آن مشروع و قانونی خواهد بود، هر چند محبوبیت و مقبولیت کم باشد.


بیشتر بخوانید: 


این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در اسلام، انتخاب هم نوعی حق است و هم نوعی تکلیف؛ یعنی اگر از حق خود برای تعیین سرنوشت‌مان استفاده نکردیم، در قبال جامعه مسئول خواهیم بود، چون همه سوار یک کشتی هستیم و کسی نمی‌تواند بگوید سرنوشتش مستقل است و کاری به دیگران ندارد. طبق فرمایش پیامبر اسلام(ص)، کسی حق ندارد این کشتی را سوراخ کند، چون در این صورت همه اهالی کشتی متضرر می‌شوند. بنابراین، اگر کسی با عدم شرکت در انتخابات باعث ضرر و خسارت به جامعه شود، در آن شریک خواهد بود. از طرف دیگر، اگر کسی در انتخابات شرکت نکرد، حق اعتراض ندارد. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمود: «بیعت با من اجباری نبود، ولی کسانی که بیعت نکردند، معنایش این است که خود را از زیر بار مسئولیت کنار کشیده‌اند و حق اعتراض ندارند، اگر هم به مقابله برخیزند، وظیفه دارم دفاع کنم». بر این اساس، رأی اجباری نیست، ولی شرعی است. هر کس رأی دهد، در خدمات مسئولان کشور شریک است و ثواب آن را می‌برد، ولی اگر مسئولان اشتباهی مرتکب شوند، گناهی متوجه انتخاب‌کنندگان نیست.

حجت‌الاسلام اژه‌ای بیان کرد: انقلاب امانت شهداست و این امانت باید به دست امام زمان(عج) سپرده شود، لذا بخشی از مشکلات، نارسایی‌ها، کمبودها و ضعفی که در مدیریت وجود دارد واقعی است و همه به آن معترف هستند، ولی از طرف دیگر تلاش‌ها و خدمات نادیده گرفته شده و ضعف‌ها بزرگ‌نمایی می‌شود. شهدا جان و جوانی خود و خانواده آنها عزیزان خود را تقدیم کردند، بنابراین روا نیست کسی که رأیش می‌تواند از نهضت اسلامی و خون شهدا پشتیبانی کند، به هر دلیلی حاضر به رأی دادن نباشد. اگر مردم در صحنه نباشند، نیروهای مسلح به سختی می‌توانند در مقابل متجاوزین ایستادگی کنند. عده‌ای فکر می‌کنند با رأی ندادن منتی گذاشته‌اند، در صورتی که برخی مسلمانان خدمت پیامبر(ص) رسیدند و از هجرت خود و شرکت در جنگ سخن گفتند، آیه نازل شد که ای پیامبر، به آنها بگو بر من منت نگذارید، خدا بر شما منت گذاشت که ایمان عطا کرد و شما را از جاهلیت نجات داد و با اسلام آشنا ساخت. کسانی که رأی نمی‌دهند، منتی بر شهدا ندارند و در واقع خود را محروم کرده‌اند.

وی ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود اشاره کردند، وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند، موضع اسلام و تشیع در سطح جهان تقویت می‌شود، دولت در داخل کشور با اقتدار عمل می‌کند و دشمنان نیز مأیوس می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: این مطلب واقعیت ندارد و درست نیست که با رأی دادن چیزی تغییر نکرده است. متأسفانه صداوسیما و رسانه‌های دیگر خدمات دولت را نادیده می‌گیرند و مردم فکر می‌کنند فقط خیانت انجام شده است، در حالی که هر هفته شاهد افتتاح یک پروژه یا خدمت بوده‌ایم. یک مشکل حل می‌شود، ولی مشکلات جدید پیش می‌آید، چطور کسی می‌تواند بگوید هیچ کاری انجام نشده است؟ این بی‌انصافی و چشم بر هم گذاشتن و حقیقت را ندیدن است. هر دولتی که روی کار می‌آید، گام‌هایی برمی‌دارد و بخشی از مشکلات را حل می‌کند، ولی یک‌سری مشکلات باقی می‌ماند، اینکه بگوییم کاری انجام نشده، خود را گول زدن و چشم بر حقایق بستن است.

وی اضافه کرد: در انتخابات هیچ کشوری با هر فرمولی هم که برگزار شود، کاندیدای مطلوب همگان وجود ندارد، مهم این است که یک فرد خادم انتخاب کنیم و افراد خادم در میان کاندیداها وجود دارند. ممکن است برخی به لحاظ منافع شخصی و جناحی مدعی شوند که کاندیدای مطلوب وجود ندارد، لذا این‌ها بهانه است و چون وجدان‌شان در قبال بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت مردم اذیتشان می‌کند، این‌گونه درصدد توجیه برمی‌آیند. این استدلال در پیشگاه خدا، از نظر عقل و منطق و در عرف سیاسی دنیا قابل قبول نیست و بررسی صلاحیت‌ها هر طور انجام شود، این حرف و حدیث‌ها را به دنبال دارد، چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند در حق برخی جفا شد، ولی به معنای این نیست که ما مسئولیت خود را کلاً رها کنیم. ضمناً این نکته نیز مهم است که در هر کاری و تصمیمی، دوست سود می‌برد یا دشمن و کسی که دلسوز باشد، با این بهانه‌ها از زیر بار انتخاب شانه خالی نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha