چگونه از فضای واقعی مجازی برای زندگی و تجارت بهتر استفاده کنیم + فیلم
کد خبر: 3978500
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
تکنیک‌های سواد رسانه‌ای / 9

چگونه از فضای واقعی مجازی برای زندگی و تجارت بهتر استفاده کنیم + فیلم

یک کارشناس ارتباطات با تأکید بر اینکه فضای مجازی، فضای دوم ماست که در آن زیست می‌کنیم، لایه‌های مختلف این فضا را تشریح و بر لزوم شناخت آن برای زندگی بهتر تأکید کرد.

فضای واقعی مجازی و لزوم شناخت آن برای زندگی و تجارت بهتر +فیلمبه گزارش ایکنا، در دنیای کنونی تمام ابعاد زندگی انسان در سیطره رسانه‌‌هاست و این خطر بزرگ همیشه وجود دارد که رسانه‌ها ما را فریب دهند. به همین دلیل باید بدانیم با هر پیام و مطلب رسانه‌ای چگونه مواجه شویم و دروغ و حقیقت پیام‌ها را به چه نحو تشخیص دهیم.

برای یادگیری این مهم باید اصول سواد رسانه‌ای را آموزش ببینیم. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت بسیار بالای سواد رسانه‌ای در عصر کنونی، به تهیه و ارائه مطالب آموزشی با محور سواد رسانه‌ای اقدام کرده است. در این مجموعه کلیپ‌های آموزشی حمید ضیائی‌پرور، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات، اصلی‌ترین تکنیک‌های سواد رسانه‌ای را به مخاطبان ایکنا آموزش می‌دهد.

وی در نهمین بخش از این مجموعه آموزشی در خصوص فضای مجازی و سواد رسانه‌ای صحبت کرد و گفت: واژه فضای مجازی در زبان انگلیسی «virtual space» ترجمه می‌شود، اما در حقیقت آنچه ما به عنوان فضای مجازی ترجمه کرده‌ایم «cyber space» است یعنی ترجمه غلطی از این فضا انجام و استفاده از آن معمول شده است. کلمه فضای مجازی با پسوند مجازی غلط است چون مجازی در زبان فارسی به معنای دروغین، انتزاعی و غیر واقعی است. در حالی که فضای سایبری فضای واقعی است و به قول سعیدرضا عاملی، فضای مجازی فضای دوم ماست و در آنجا نیز زیست می‌کنیم.

در دنیای واقعی و سایبری زیست می‌کنیم اما باید دید فضای مجازی(که این واژه به درست یا غلط مصطلح شده است)  شامل چه چیزهایی است و چه قدر شناخت این فضا کمک می‌کند بتوانیم زیست بهتری در این فضا داشته باشیم. اساساً یکی از انواع سواد، سواد فضای مجازی است یعنی شناخت صحیح ویژگی‌های فضای مجازی و استفاده درست از امکانات آن، چه برای انتقال پیام، چه برای کسب و کار و تعامل و ... به خصوص در شرایط کنونی که مردم به دلیل وجود کرونا اجباراً از هم دور هستند.

اصل اساسی زیست اجتماعی امروز در جامعه کرونا زده نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا فاصله‌گذاری اجتماعی است. فاصله گذاری اجتماعی یعنی اگر می‌خواهید پدر و مادر و اقوامتان را ببینید ترجیحاً از فضای مجازی استفاده کنید؛ پس این ظرفیت و فضا را باید بشناسیم.

فضای مجازی سه لایه دارد. یک لایه زیرساخت که شامل تلفن همراهی است که در اختیار داریم و از طریق اپراتور تلفن همراه به ما خدمات می‌دهد. لایه زیرساخت به بخش ارتباطی و اطلاعاتی تقسیم بندی می‌شود که به دیتا سنترها و جاهایی که وبسایت اطلاعاتی را میزبانی می‌کنند گفته می‌شود.

لایه دوم لایه خدمات است و مواردی است که اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها، سیستم‌های عامل و ... در اختیار شماست. مثلاً شما در تلفن همراهتان ممکن است تعداد زیادی اپلیکیشن و نرم‌افزار در اختیارتان باشد. این لایه از خدمات می‌تواند خدمات الکترونیک دولت، کار بانکی، پیام رسانی، تجارت و ... را انجام دهد.

لایه سوم لایه محتواست؛ یعنی جایی که محتوا سوار این سخت‌افزارها می‌شود؛ به این سه لایه با هم فضای مجازی گفته می‌شود. البته در این میان سخت‌افزارهایی هم هستند که اجزای مختلف این فضا را تشکیل می‌دهند مثل سخت افزار موبایل، دوربین، تلویزیون و ... .

شناخت فضای مجازی چقدر کمک می‌کند سالم‌تر در این فضا زیست کنیم؟ اولین نکته این است که فضای مجازی هم مانند سایر پدیده‌های دوگانه جامعه همزمان یک چاقوی دولبه است. هم می‌تواند تهدیدی برای خانواده و بنیان‌های اخلاقی جامعه باشد و هم می‌تواند ظرفیت اشتغال و کارآفرینی برای شما ایجاد و به تعالی شما کمک کند.

پس فضای مجازی به ارتقای دانش و تسهیل زندگی ما و داشتن زندگی راحت‌تر، روان‌تر و اقتصاد و معیشت پیشرفته‌تر کمک می‌کند. اگر از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم و فرصت‌ها و تهدید‌های آن را بشناسیم، می‌توانیم از تهدید‌های آن اجتناب و از فرصت‌های آن برای بهبود و ارتقای وضعیت فردی و اجتماعی خودمان استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha