الزامات اشاعه فرهنگ دینی از بارگاه امام‌ رضا(ع) / کارهای بر زمین مانده زیاد است
کد خبر: 3979119
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
حجت‌الاسلام سجادی‌زاده تشریح کرد؛

الزامات اشاعه فرهنگ دینی از بارگاه امام‌ رضا(ع) / کارهای بر زمین مانده زیاد است

استادیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه هر چقدر در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت بارگاه امام رضا(ع) برای فرهنگ‌سازی دینی بیشتر بهره می‌بریم، متوجه می‌شویم که هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود، گفت:‌ یکی از ظرفیت‌هایی که باید در حرم مطهر رضوی و شهر مشهد بدان پرداخت، زوار خارجی هستند.

امام رضا(ع)؛ متواصع در برابر بندگان خدا و باصلابت در مقابل مستکبرانحجت‌الاسلام سیدعلی سجادی‌زاده، استادیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی، درگفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با ظرفیت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در فرهنگ‌سازی دینی، اظهار کرد: در طول تاریخ همواره افرادی بوده‌اند که عمر خود را صرف خدمت به آستان مقدس امام رضا(ع) و امامزادگان واجب‌التعظیم(ع) کرده‌اند که اجر ایشان نزد خداوند متعال محفوظ است.

سجادی‌زاده بیان کرد: یکی از مجموعه‌های موفق در حوزه فرهنگ‌سازی دینی که توانسته توفیقات خیلی خوبی را در این زمینه به ویژه پس از انقلاب اسلامی به دست آورد، مجموعه آستان قدس رضوی است. این مجموعه به ویژه در دوران تولیت مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی فعالیت‌های فراوانی را در حوزه فرهنگ‌سازی انجام داد که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به دانشگاه رضوی، ادارات فرهنگی مختلف و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم(ع) که فرمود: «اللّهُمَّ لا تَجعَلْني مِنَ المُعارينَ و لا تُخرِجْني مِنَ التَّقصيرِ؛ خداوندا مرا از عاريت شدگان (در ايمان) قرار مده و از تقصير بيرون مبر» تصریح کرد: امیدوار هستم که هر کدام از ما بتوانیم تا آنجایی که در توان داریم، در راه بهره‌گیری از ظرفیت عظیم بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) گام برداشته و برای اعتلای فرهنگی جامعه بکوشیم.

استادیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت خود برای شناخت و درک حقیقی حضرت ثامن‌الحجج(ع) استفاده کنیم، ادامه داد: هر سال حدود 30 میلیون نفر از زوار به مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) سفر می‌کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری حتی اگر ما بتوانیم برای پنج میلیون نفر از این زوار برنامه فرهنگی داشته باشیم، تأثیر بسزایی در جامعه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سجادی‌زاده افزود: هر چقدر در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت بارگاه امام رضا(ع) برای فرهنگ‌سازی دینی بیشتر بهره می‌بریم، متوجه می‌شویم که هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. یکی از ظرفیت‌هایی که باید در حرم مطهر رضوی و شهر مشهد بدان پرداخت، زوار خارجی هستند. امروزه زائران فراوانی از کشورهای مختلف مسلمان برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد می‌آیند که می‌توانیم با در نظر گرفتن برنامه‌های خوب فرهنگی و استفاده از مترجمان متبحر، به مقوله فرهنگ‌سازی دینی برای ایشان بپردازیم.

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با سیره اجتماعی امام رضا(ع) نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه اسلام دینی اجتماعی بوده و وجود ائمه معصومین(ع) نیز برای هدایتگری و راهنمایی مردم به امر پروردگار بوده است، طبیعتاً وجود ایشان نیز آئینه‌ای از صفات خداوند متعال را تشکیل می‌داده است. امام رضا(ع) همواره با خانواده خود و افرادی که در منزل ایشان خدمت می‌کردند، با محبت برخورد می‌کردند مگر موارد استثنایی که ایشان در برابر با مستکبران، سرکشان و کسانی که خود را از مردم بالاتر می‌دانستند، می‌ایستادند و طوری با آن‌ها برخورد می‌کردند که متنبه شوند.

حجت‌الاسلام سجادی‌زاده بیان کرد: نوع برخورد امام(ع) با افراد مختلف، متواضعانه بوده است که این رفتار ایشان، امروز الگوی بسیار مناسبی برای مسئولان و مردم جامعه اسلامی ماست. ائمه معصومین(ع) پیش از آنکه امام جامعه باشند، عبد خدا و در مقابل قانون خدا، شریعت و بندگان خدا نرم و فروتن هستند.

استادیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: امام رضا(ع) نیز همچون جد بزرگوارشان، عبد بودند یعنی در برابر بندگان خدا متواضع و فروتن و در مقابل مستکبران و قانون‌شکنان باصلابت بودند.

انتهای پیام
captcha