کمبود نیروهای جهادی در میان مدیران / برخی مسئولان لقب جهادی را یدک می‌کشند + فیلم
کد خبر: 3981794
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
مدیر گروه جهادی میثم تمار تصریح کرد؛

کمبود نیروهای جهادی در میان مدیران / برخی مسئولان لقب جهادی را یدک می‌کشند + فیلم

مدیر گروه جهادی میثم تمار استان خوزستان ضمن تأکید بر معضل کمبود نیروهای جهادی در میان مدیران نهادهای مختلف، گفت: خودسازی، خدمت‌رسانی به محرومان و خدمات فرهنگی، سه دلیل عمده و تأثیرگذار در برپایی اردوهای جهادی از سوی این گروه جهادی است.

معضل فقدان نیروهای جهادی در میان مدیران نهادهای مختلف / برخی مسئولان لقب جهادی را یدک می‌کشند + فیلمبه گزارش ایکنا، با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت اغلب گروه‌‌های جهادی به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های مختلف درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است.

بسیاری از این گروه‌ها علی‌رغم پیگیری خدمات جهادی گذشته خود، طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و طی نزدیک به یک سال گذشته خدمات فراوانی را به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند.

یکی از گروه‌های جهادی فعال در حوزه خدمت‌رسانی به محرومان استان خوزستان، گروه جهادی میثم تمار است. این گروه جهادی که فعالیت‌های خود را با جمعی از فرهنگیان استان آغاز کرده است، طی هر سال اقدام به برپایی اردوی جهادی در یکی از مناطق محروم استان کرده و نسبت به رفع نیازمندی‌های مردم محروم و نیازمند این مناطق اقدام می‌کند.

اعضای 120 نفره این گروه جهادی که فعالیت‌های تخصصی خود را از سال 89 آغاز کرده است، همگی از فرهنگیان و معلمان فداکار استان خوزستان و فرزندان ایشان هستند که علیرغم سختی فراوان، در اردوهای جهادی حاضر شده و به خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان در بخش‌های محروم و دورافتاده استان می‌پردازند.

معضل فقدان نیروهای جهادی در میان مدیران نهادهای مختلف / برخی مسئولان لقب جهادی را یدک می‌کشند + فیلم

میثم فردایی‌پور، مسئول گروه جهادی میثم تمار استان خوزستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با برنامه‌های مختلف این گروه جهادی و چگونگی راه‌اندازی آن اظهار کرد: گروه جهادی میثم تمار با اتکا به ذات مقدس الهی و استعانت از امام عصر(عج)، در راستای محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی در عرصه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و عمرانی به منظور ادای دین و تکلیف انسانی نسبت به انسان‌های مظلوم و محروم که در مناطق نیازمند و کم‌برخوردار زندگی می‌کنند و نیز به منظور استفاده از ظرفیت جهادگران، طی دهه مبارک فجر سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شده و فعالیت جهادی خود را با کاشت درخت در روستا آغاز کرد. با توجه به ادامه فعالیت‌های گروه به صورت سازمان یافته‌تر، گروه جهادی میثم تمار در بهار 1392 در سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان به ثبت رسید.

وی افزود: این گروه متشکل از اقشار فرهنگی(معلمان)، کارمندان برخی ادارات، نظامیان، دانشجویان و ... به همراه فرزندانشان است که تعداد ایشان هم‌اکنون به 120 نفر می‌رسد که فعالیت‌های ارزشمندی در طول سال به معرض نمایش می‌گذارند و هر ساله یک اردوی جهادی 10 روزه نیز در یکی از مناطق محروم استان برگزار می‌کنند. تمامی فعالیت‌های گروه جهادی میثم تمار به صورت خودجوش و با پیگیری و مطالبه‌گری اعضای گروه از نهادها و مجموعه‌ها به ثمر می‌نشیند.

فردایی‌پور بیان کرد: این گروه جهادی با رویکرد آسیب‌شناسی و ارائه راهکار برای زدودن محرومیت در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی برای ارتقای بهداشت و سلامت جسم و روان و خدمت‌رسانی با تلاش نیروهای جهادی مشغول به کار و فعالیت مستمر است. گروه جهادی میثم تمار یک مؤسسه مردمی و مستقل و غیر تجاری است و به هیچ‌گونه نهاد دولتی و غیر دولتی وابستگی ندارد.

مسئول گروه جهادی میثم تمار استان خوزستان ادامه داد: فعالیت‌های این گروه جهادی نیز به صورت داوطلبانه و براساس احساس مسئولیت و بی‌تفاوت نبودن نسبت به هم‌نوعان و همچنین تعهدات اخلاقی و تکلیف دینی در واقع برای رضای خدا و خلق خدا بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مادی انجام می‌شود. این گروه منبع مالی مستقلی نداشته و تمام سعی خود را در رساندن کمک‌های نیکوکاران و خیران و سازمان‌های خدمت‌گذار به نیازمندان و محرومان معطوف کرده است.

وی تصریح کرد: مهمترین و مبنایی‌ترین دلایل سفر به مناطق محروم و حرکات جهادی مختلف از سوی گروه جهادی میثم تمار شامل موارد متعددی است. یکی از این موارد «خودسازی» است. حضور جوانان در مناطق محروم و لمس کردن محرومیت از نزدیک نگاه جهادگران را به دنیا و نعمت‌های موجود در آن تغییر می‌دهد و انسان را از انحصارطلبی برای خود بیرون می‌آورد که این مسئله موجبات بیداری وجدان را فراهم می‌کند.

فردایی‌پور گفت: دومین مورد از دلایل اجرای برنامه‌های جهادی، «خدمات فرهنگی» است. آنچه مهم است، سوق دادن مردم به سازندگی، تلاش، خدمتگزاری و روحیه امدادی است. در مدت کوتاهی که اردوهای جهادی در مناطق محروم برگزار می‌شود و جهادگران در منطقه حضور دارند، مردم منطقه به این باور می‌رسند که خیلی از مسائل بدون کمک دیگران به راحتی قابل حل است.

معضل فقدان نیروهای جهادی در میان مدیران نهادهای مختلف / برخی مسئولان لقب جهادی را یدک می‌کشند + فیلم

مسئول گروه جهادی میثم تمار استان خوزستان افزود: مورد سوم از دلایل مهم حضور در اردوهای مختلف و انجام برنامه‌های جهادی، «خدمت‌رسانی به محرومان» است. براساس تعالیم دینی، هدف اصلی، رسیدگی به احوال محرومان و کمک به عدالت‌گستری و خدمت‌رسانی به محرومان جامعه است که این در تعلیم دینی و مذهبی ما مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. با پر کردن اوقات فراغت جوانان و مشارکت عمومی علاقه‌مندان در سازندگی کشور می‌توان به ریشه‌کن کردن فقر از جامعه اسلامی امیدوار بود.

وی با اشاره به برنامه‌های گروه جهادی میثم تمار در دوران شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: این اقدامات شامل ضدعفونی معابر و خیابان‌ها و شبکه‌های بهداشت مناطق هدف، تهیه و توزیع 500 بطری الکل بین خانواده‌های نیازمند، تهیه و توزیع بیش از 50 هزار ماسک بین عموم مردم، تهیه و توزیع بیش از 20 هزار دستکش یک‌بار مصرف در میان محرومان، توزیع هزار بروشور حاوی توصیه‌های بهداشتی، انجام فعالیت میدانی برای توجیه و آگاهی‌بخشی عموم به صورت چهره به چهره و در بستر فضای مجازی، کمک به 300 خانواده آسیب‌دیده از کرونا با اهدای بسته‌های معیشتی و کارت‌های اعتباری و ... بود.

فردایی‌پور در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دوران فعالیت این گروه جهادی پرداخت و بیان کرد: بهار سال 95 زمانی که معلم کلاس اول ما به بازنشستگی نائل شد، مسئول و چند نفر از بچه‌ها که از دانش‌آموزان او بودند، به صورت حضوری و تلفنی پیام تبریک و تهنیت خدمت ایشان ارائه کردیم. معلم ما ضمن تشکر بابت ابراز محبت جهادگران، خطاب به اعضای گروه، از ما درخواست کرد که شما که کار خیر و خداپسندانه انجام می‌دهید، بیایید دستی به مدرسه‌تان بکشید تا در این سال آخر که من باید آن را تحویل دهم، رخسار و نمای خوبی داشته باشد. این موضوع با تمامی دوستان جهادی در میان گذاشته شد و همه از آن استقبال کردند. در نهایت تصمیم براین شد تا همانند دیگر فعالیت‌ها ابتدا نیازمندی‌ها را سنجیده و فهرستی از آن تهیه کنیم.

مسئول گروه جهادی میثم تمار استان خوزستان گفت: در ادامه با همراهی آقا معلم که خود نیز از جهادگران گروه بود، فهرست اقلام و وسایل مورد نیاز در بازدید میدانی طی روز بعد تهیه شد. در گام دوم، موضوع را با دیگر دانش‌آموزان مدرسه و خیران همیشه دست به خیر در میان گذاشتیم و اندک اندک وسایل مورد نیاز را یکی پس از دیگری تهیه کردیم که این کار نزدیک به یک ماه به طول انجامید. پس از جمع‌بندی و تهیه اقلام مورد نیاز، با یک نفر از دوستان که هنر رنگ‌آمیزی مطلوبی داشت، صحبت کردیم و با موافقت ایشان یک هفته بعد وارد مدرسه شدیم.

معضل فقدان نیروهای جهادی در میان مدیران نهادهای مختلف / برخی مسئولان لقب جهادی را یدک می‌کشند + فیلم

وی اظهار کرد: در ابتدای ورودمان در گوشه و کنار مدرسه قدم زدیم و خاطرات دانش‌آموزی خود را مرور کردیم که در همین حین آقا معلم دفتر اندیکاتور ثبت نمرات 25 سال پیش را آورده و به ما نشان داد. پس از 25 سال لحظه مشاهده نام و نمره کلاس اول و دوم ابتدایی خود، لحظه‌ای بس دلنشین بود. سپس، وسایل و تجهیزات از جمله میز و نیمکت‌ها، صندلی‌ها و ... را با هماهنگی مستمر آقا معلم در حیاط مدرسه قرار دادیم و اسناد را در یکی از دفاتر چیدیم و رنگ‌آمیزی دیوارها، سقف‌ها، خط‌کشی‌ها، درب و پنجره‌ها و ... را با مدیریت جهادگر رنگ آمیزمان آغاز کردیم. این فعالیت حدود پنج روز به طول انجامید تا به اتمام رسید. در پایان نیز تمامی وسایل را تمیز و در جای اول قرار دادیم و با ذکر صلواتی مدرسه را تحویل آقا معلم دادیم.

فردایی‌پور با اشاره به میزان همکاری مسئولان نهادهای مختلف با گروه‌های جهادی تصریح کرد: جهادگران نمی‌توانند این‌گونه بیان کنند که ضامن بهشت و جهنم کسی هستند، ولی صادقانه اعتراف می‌کنم که چالش امروز مدیریت جامعه ما، کادرسازی برخی از اشخاصی است که اندیشه‌های بی‌اعتنا به باورهای دینی به صورت عملی دارند. نمونه آن افرادی هستند که یا کامل بی‌اعتقادند و یا با القاب جهادی و انقلابی که فقط معنای کلمه را درک کرده‌اند، در عرصه رقابت و مدیریت و مسئولیت وارد می‌شوند و در واقعیت هیچ‌گونه تجربه و سابقه کار جهادی در کارنامه خود ندارند. مردم نیز به حرمت همین القاب ارزشمند به آنان اعتماد می‌کنند و به راحتی آنان را بر کرسی‌های تصمیم‌گیری می‌نشانند. درد واقعی جامعه همین حقیقت‌نشناسی سلیقه‌ای است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۱۳:۰۷
0
2
درود بر جناب سرگرد فردایی خدا قوتت بده
سید یعقوب موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۱۳:۴۱
0
2
خسته نباشید برادران جهادی
captcha