کد خبر: 3982130
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
گزارش ایکنا از رونمایی پرتال فروش کتاب شانزده/

عنوان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تغییر می‌کند/ تولید کتاب را تخصصی می‌کنیم

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: عنوان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، گویای فعالیت‌های این سازمان نیست و دنبال عنوان دیگری هستیم.

عنوان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تغییر می‌کند/ تولید کتاب را تخصصی می‌کنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی پرتال جامع فروش کتاب شانزده، افتتاح دو فروشگاه کتاب شعبه جهاد دانشگاهی امیرکبیر و جهاد دانشگاهی استان کرمان امروز ۱۴ تیر با حضور عیسی علیزاده؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، عادل پیغامی، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و جمعی از اهالی رسانه در سالن جلسات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این نشست گفت: ما یک سازمان نشر نیستیم و در حوزه اقتصاد فرهنگ و پژوهش‌های نشر فعالیت‌ها و تلاش‌های زیادی داشته‌ایم و در این راستا سعی کردیم برند شانزده را که برند مناسبی در این حوزه است، انتخاب کنیم و این می‌تواند کارکرد‌های مثبتی داشته باشد.

وی افزود: سایت جامع فروش کتاب می‌تواند به ویژه در محدویت‌های کرونا، برای دانشجویان و پژوهشگران مفید و مؤثر باشد و به راحتی بتوانند به محتوای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. گرچه کتاب به جایگاه خود نرسیده است، اما قشر تحصیل کرده همچنان به کتاب مراجعه می‌کنند و کتاب می‌خوانند.

علیزاده تأکید کرد: دنیا به سمت تخصصی شدن می‌رود؛ از این رو ما نیز باید در تولید کتاب به سمت تخصصی شدن حرکت کنیم. از سوی دیگر کتاب‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیازمند تجدیدنظر به لحاظ هویت بصری در کتاب‌هاست.

وی در پایان گفت: عنوان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، گویای فعالیت‌های این سازمان نیست و دنبال عنوان دیگری هستیم.

تولید ۹ هزار عنوان کتاب در ۴ دهه

علی اکبرزاده با اشاره به روز قلم گفت: روز قلم یک نماد است، برای اینکه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و نوشتن توجه بیشتری داشته باشیم. جهاد دانشگاهی نیز از ابتدا تأسیس تاکنون به این مسئله مهم توجه داشته است. زیرا کتاب در عین اینکه یکی از قدیمی‌ترین کالا‌های فرهنگی است، ماندگارترین نیز بوده و از طریق آن علم و دانش انتقال یافته است. از این رو می‌توان آن را پربسامدترین کالای فرهنگی دانست.

عنوان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تغییر می‌کند/ تولید کتاب را تخصصی می‌کنیم

وی افزود: اقتصاد کتاب و رسانه فرهنگی سال‌هاست که در جهان و در سال‌های اخیر در ایران مطرح است اما واقعیت این است که اقتصاد کتاب و فرهنگ در کشورمان خوب نیست و مشکلات و مسائل زیادی اعم از تأمین مواد اولیه تولید کتاب، گرانی کاغذ، مسئله توزیع، تعطیلی کتابفروشی‌ها در محدویت‌های کرونایی و ... وجود داشته است. بخشی از این مسائل به تدبیر و مدیریت وابسته است و امیدواریم در آینده نزدیک اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. هر چند مسئله کاغذ دغدغه جدی در میان ناشران است و اگر اقدام عاجلی در یک ماه پیش رو نداشته باشیم، سال تحصیلی جدید خوبی را شروع نخواهیم کرد.

علی‌اکبرزاده ادامه داد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرده و به ویژه در حوزه تولید متون علمی پیش‌‎رو بوده است. سوابق کتاب سال جمهوری اسلامی نیز نشان می‌دهد که آثار انتشارات جهاد دانشگاهی در اغلب سال‌ها به عنوان برگزیده انتخاب شده است و در دو سال اخیر، هر سال ۶۰۰ عنوان کتاب تولید کرده‌ایم و در مجموع حدود ۹ هزار عنوان کتاب تولید شده است.

وی تصریح کرد: بحث فرهنگی و ترویجی نیز در سازمان انتشارات مورد توجه بوده و سه دهه جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه دانشجویی را برگزار کرده است و از پنج سال پیش نیز پایان‌‎نامه و کتاب سه دقیقه‌ای را شروع کردیم و کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نشر از سال گذشته آغاز شد.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به سایت پرتال جامع فروش کتاب گفت: هدف اصلی از راه‌اندازی این سایت، هم فرهنگی و هم اقتصادی بوده است. در واقع می‌خواستیم سایتی را راه‌اندازی کنیم که هم کتاب‌های جهاد دانشگاهی را در دسترس مخاطبان قرار دهد و هم مرجع کتاب‌های دانشجویی باشد.

عنوان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تغییر می‌کند/ تولید کتاب را تخصصی می‌کنیم

ژورنالیسم علمی و تبدیل علم به گفتمان

عادل پیغامی، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) نیز در ادامه گفت: از بدو انقلاب به اهمیت مراکز انتشاراتی پی بردیم و این نشان می‌دهد به حوزه رسانه و ارتباطات و نهاد علم اهمیت داده شده است. همچنین کتاب به عنوان رسانه، همواره در حوزه تولید علم و ایجاد ارتباطات علمی و ژورنالیسم علمی نقش مهمی ایفا کرده است.

وی افزود: نتیجه رسانه و ارتباطات، خروجی آن یعنی تعداد عناوین کتاب‌ها نیست، بلکه این مهم است که چقدر توانسته‌ایم چه با ژورنالیسم علمی و چه رسانه‌ها و ... علم را تبدیل به گفتمان کنیم و چقدر علم را در جامعه رواج دهیم.

پیغامی ادامه داد: عملکرد و فعالیت‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نشان می‌دهد این سازمان فقط یک ناشر نیست و در حوزه رسانه و ارتباطات نیز نقش مهمی در شکل‌گیری زیست بوم و جامعه علمی داشته است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشورمان، حسابداری اجتماعی وجود ندارد و اگر بود از سال ۵۹ تاکنون با ۴۱ سال فعالیت، می‌دانستیم سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چه اثری در کشور داشته است. 

مزایای سایت فروش کتاب شانزده

مبینی، کارشناس فرهنگی در ادامه این نشست به معرفی پرتال جامع فروش کتاب پرداخت و گفت: این سایت از حدود دو ماه گذشته کار خود را آغاز کرده و از اهداف عمده آن می‌توان به یکپارچه‌سازی فروش کتاب و تأمین آن و محصولات فرهنگی مورد نیاز دانشجویان اشاره کرد.

وی افزود: تعداد کتاب‌های منتشر شده انتشارات جهاد دانشگاهی از سال ۵۹ تا ۱۴۰۰ بیش از ۹ هزار عنوان کتاب است که اطلاعات کتابشناسی آن‌ها بر روی سایت سازمان انتشارات قرار گرفته و در دسترس علاقه‌مندان است. فروش کتاب در سراسر کشور و امکان ایجاد شعب جدید برای هر شعبه انتشاراتی، تأمین نیاز‌های دانشجویان رشته‌های مختلف، امکان فروش کتاب‌های سایر ناشران و کتابفروشان و امکان ارائه تخفیف‌های فصلی و مناسبتی، ارسال کتاب با کمترین هزینه به سراسر کشور و امکان ارتباط پرتال با نرم‌افزار فروش از مزایای عمده این پرتال محسوب می‌شود.

در پایان این آیین، پرتال جامع فروش کتاب شانزده رونمایی و دو فروشگاه کتاب شعبه جهاد دانشگاهی امیرکبیر و جهاد دانشگاهی استان کرمان به صورت مجازی افتتاح شدند.

انتهای پیام
captcha