زندگی به رنگ سادگی / سخت‌گیری‌ها را کنار بگذاریم
کد خبر: 3983380
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی:

زندگی به رنگ سادگی / سخت‌گیری‌ها را کنار بگذاریم

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی درباره مشکلات ازدواج‌های امروزی و سخت‌گیری شدید خانواده‌ها در این امر، بیان کرد: اگر به ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) که برترین الگوی زندگی مشترک محسوب می‌شوند، توجه کنیم می‌بینیم که مهم‌ترین ویژگی ازدواج‌شان سادگی و بی‌آلایشی بود.

معصومه قنبرپور، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری ایکنا ضمن تبریک سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز ازدواج، بیان کرد: فریضه ازدواج نه تنها در دین اسلام بلکه در دین‌های دیگر نیز مورد ستایش قرار گرفته است و کمتر مسلمانی را می‌توان مشاهده کرد که این حدیث پیامبر اسلام(ص) «ازدواج سنت من است پس هر که از سنت من روی بر گرداند از من نیست» را نشنیده باشد.

وی ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را به نوعی گرامیداشت سنت نیکوی ازدواج از سوی پیامبر گرامی اسلام دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص) تلاش کردند سنت نیکوی ازدواج را نه در سطح شعار بلکه در عرصه عمل گرامی بدارند و با پیوند یگانه دختر خود با حضرت علی(ع) الگویی شایسته برای ازدواج امت خود به یادگار بگذارند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) از اصیل‌ترین طایفه‌های قریش به‌شمار می‌رفت، حال این بانوی بزرگ جهان اسلام  با شخصیتی ازدواج می‌کند که از تمام دارایی‌های دنیا تنها یک شمشیر، زره و شتر در اختیار دارد. آنچه برای حضرت فاطمه(س) و پدر بزرگوارشان در این ازدواج مهم شمرده می‌شد، نه دارایی بلکه هم ترازی در ایمان و تقوا بود؛ شرایطی که حضرت علی(ع) در حد کمال از آن بهره برده بود.

قنبرپور در پاسخ به این سؤال که آیا ازدواج محدودیتی برای فعالیت‌های علمی و اجتماعی است؟ بیان کرد: وقتی صحبت از ازدواج می‌شود، آیه 21 سوره روم در ذهنم تداعی می‌شود که خداوند در آنجا می‌فرماید « وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه‌‌هاى او اينكه از نوع خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين نعمت براى مردمى كه مى‌انديشند قطعا نشانه‌هايى است»؛ از نظر بنده هر کس که به آرامش وآسایش وجودی خودش ارزش و بها می‌دهد باید به فکر ازدواج باشد.

وی افزود: ازدواج را می‌توان اثرگذارترین رخداد در زندگی زن و مرد دانست؛ رخدادی که اگر به درستی و از روی آگاهی انجام شود، مایه رشد و تعالی زن و شوهر است. لذا، از نظر بنده ازدواج نه تنها مانع فعالیت‌های علمی نیست بلکه به قول معروف نیروی محرکه خوبی است که انسان با آرامش خاطر این مسیر را ادامه دهد.

عضو هیئت علمی دانشکده خوی با اشاره به تأثیر ازدواج در موفقیت علمی و اجتماعی افراد، گفت: از نظر بنده وقتی برای یک مسافرت کوتاه برنامه‌ریزی می‌کنیم تا مسافرت خوشایند و خاطره‌انگیز باشد، برای امر ازدواج هم باید برنامه و هدف وجود داشته باشد. نقاط مشترک و تفاوت‌ها باید شناسایی شده و با توجه به اهمیت هر یک نسبت به این امر تصمیم مناسب گرفته شود. لذا، علاقه‌مندی به مطالعه وعلم در مسائل مختلف، یکی از خصوصیات مشترک بنده وهمسرم است که باعث شده است بدون هیچ مشکلی بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.

قنبرپور درباره مشکلات ازدواج‌های امروزی و سخت‌گیری شدید خانواده‌ها در این امر، بیان کرد: از نگاه فرهنگ شیعی ازدواج با هدف تقویت ایمان و رشد شخصیت دینی انجام می‌شود و در این مسیر مهریه و جهیزیه آنچنانی نه تأثیری دارد و نه اهمیتی. اگر دخترو  پسر و خانواده‌ها به اهمیت این هدف پی ببرند یقینا این سخت‌گیری‌ها را کنار خواهند گذاشت. اگر به ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) که برترین الگوی زندگی مشترک محسوب می‌شوند، توجه کنیم می‌بینیم که مهم‌ترین ویژگی ازدواج‌شان سادگی و بی‌آلایشی بود.

وی اضافه کرد: پس از خواستگاری و مراسم عقد وقتی زمان آن رسید که امام علی(ع) برای آغاز زندگی جدید خود با حضرت فاطمه(س) وسایلی را فراهم کند، ایشان دارایی‌های خود را شمشیر و زرهی عنوان کرد که  توسط آن‌ها در راه خدا جهاد می‌کرد و شتری که در باغ‌های مدینه با آن کار می‌کرد تا از مهمانی انصار بی‌نیاز باشد. حضرت محمد(ص) قبول کردند که امام علی(ع) زره خود را بفروشد و مبلغ آن را به‌عنوان بخشی از مهریه حضرت فاطمه(س) در اختیار پیامبر قرار دهد و به همین سادگی و زیبایی زندگی مشترک آن ها آغاز شد.

عضو هیئت علمی دانشکده خوی در پاسخ به اینکه ازدواج ساده چقدر در ازدواج وی نمود داشته است، بیان کرد: ازدواج بنده کاملا سنتی بود واز طریق خواهر همسرم آشنایی اولیه انجام شد؛ چند جلسه درباره مسائل مختلف و انتظاراتمان صحبت کردیم؛ نظر بنده همیشه بر این بود که اگر 70 درصد تفاهم باشد، می‌توان 30 درصد را نادیده گرفت و با توجه به اینکه همسرم تحصیلات دانشگاهی داشتند و علاقه‌مند به ادامه تحصیل بودند، لذا در بیشتر موارد با همدیگر تفاهم داشتیم و بنده جواب مثبت دادم. پروسه ازدواج ما از خواستگاری تا عقد حدود یک ماه و نیم طول کشید؛ با توجه به اینکه بنده دانشجوی دوره دکتری بودم و همسرم هم تازه استخدام سپاه شده بودند، لذا درباره جهیزیه و مهریه سعی کردیم به حداقل‌ها راضی باشیم.

قنبرپور در توصیه به جوانان در راستای ازدواج آسان، گفت: توصیه بنده به جوان‌ها در مرحله اول این است که معیارهای معنوی را در اولویت قرار بدهند؛ ما هم می‌دانیم مادیات برای زندگی لازم است اما چیزی است که با همراهی هم می‌توان به دست آورد، اگر اولین و مهم‌ترین خواسته در ازدواج  ایمان و تقوا و اخلاق و امثال هم باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. داشتن اخلاق پسندیده در ازدواج خیلی مهم است کسی که عادت کرده به حقوق دیگران احترام بگذارد به تبع با همسر خود نیزبا احترام رفتار خواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: ازدواج را جدی بگیرید و داستان زندگی ازدواج‌های موفق را بارها و بارها مطالعه کنید، سعی کنید موفق‌ترین ازدواج تاریخ اسلام یعنی ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه‌(س) را الگوی ازدواج خود قرار دهید. قبل از ازدواج خواسته خود را از زندگی مشخص کنید و ببینید کدامیک برای شما مهم است. مهمترین عامل برای زندگی علمی وشخصی از نظر بنده داشتن اخلاق پسندیده و قابل اعتماد بودن است اگر طرف مقابل‌تان قابل اعتماد واتکا بود ودر زندگی شخصی توانست به حقوق دیگران احترام بگذارد، می‌تواند گزینه خوبی برای ازدواج باشد.

رعنا سجادی
انتهای پیام
captcha