ارتقای مسابقات دعاخوانی در پی اصلاحات آئین‌نامه + فیلم
کد خبر: 3983742
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
وحید خواجوی بیان کرد:

ارتقای مسابقات دعاخوانی در پی اصلاحات آئین‌نامه + فیلم

دعاخوان ممتاز کشور گفت: آیین‌نامه مسابقات رشته دعاخوانی، در ابتدا مطلوب نبود، اما در یکی دو سال اخیر به سطح انتظار دعاخوانان نزدیک‌تر شده است. یکی از دلایل آن این بود که آیین‌نامه‌نویسان، خود دعاخوان نبودند، شاید این افراد در عرصه قرائت یا نجواخوانی در سطح مقدماتی فعالیت می‌کردند، اما دعاخوانی یک‌سری نغمات در دستگاه‌های ایرانی است که با هنر قرائت ارتباط چندانی ندارد.

وحید خواجوی فعال قرآنی و دعاخوان ممتاز

وحید خواجوی، به عنوان دعاخوان منتخب اولین جلسه پنجمین دوره ارتقای دعاخوانان کشور که اوایل تیرماه برگزار شد، تعیین شد. وی بیش از سی سال است که در عرصه قرآنی فعالیت دارد و در این مسیر به امر آموزش قرآن کریم و تدریس در مدارس و داوری در مسابقات مشغول بوده است.

وی از سال 1396 شروع به حضور در مسابقات دعاخوانی کرد و در این راه به موفقیت‌هایی نیز رسید،‌ از جمله در سال‌های 96، 98 و 99 موفق به کسب رتبه اول مسابقات دعاخوانی در استان تهران شد و به مرحله کشوری مسابقات راه پیدا کرد.

خواجوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد وضعیت دعاخوانی در کشور و اثرات برگزاری دوره‌های ارتقای دعاخوانان به بیان مطالبی پرداخت و با اشاره به حدیث «الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ»، گفت: طی سالیان گذشته‌ در کنار قرائت قرآن به اجرای دعاخوانی نیز پرداخته‌ام و همین باعث شد که در حوزه مداحی و ذکر اهل بیت(ع) هم ورود کنم. دعاخوانی را از جلسات استاد محمدحسین سعیدیان آغاز کردم و اجازه دادند که فرازهایی از برخی دعاها را در جلسات اجرا کنم. ایشان نکاتی را بیان می‌کردند که بسیار ارزنده و راهگشا بود.

خواجوی به بحث در مورد مسابقات دعاخوانی در کشور پرداخت و گفت: طی سال‌های ابتدایی آیین‌نامه مسابقات در رشته دعاخوانی چندان مطلوب نبود، اما در یکی دو سال اخیر شکل جدی‌تری یافته و به سطح انتظار دعاخوانان از این مسابقات نزدیک‌تر شده است. البته یکی از دلایل آن این بود که آیین‌نامه‌نویسان، دعاخوان نبودند. شاید این افراد در عرصه قرائت یا نجواخوانی در سطح مقدماتی فعالیت می‌کردند که ارتباطی به دعاخوانی ندارد. دعاخوانی یک‌سری نغمات در دستگاه‌های ایرانی است که با تلاوت ارتباط چندانی ندارد.

وی اظهار کرد: بعدها آیین‌نامه‌نویسان به این نتیجه رسیدند که سخت گرفتن موارد تجویدی برای دعاخوانی ضرورت ندارد. حتی احساس کردند که دعاخوانی صرف نیز نباید ملاک قرار گیرد و ذکر مصیبت و اشعار و احادیث را هم به این رشته از مسابقات اضافه کردند. لذا اطلاق مسابقه مداحی مناسب‌تر است تا مسابقه دعاخوانی، چراکه دعاخوانی فضای خاص خود را دارد. پس از برگزاری مسابقات دعاخوانی و استقبال از آن، شورای عالی قرآن تصمیم گرفت که با استفاده از یک‌سری دوره‌های آموزشی به ارتقای سطح دعاخوانان بپردازد. لذا از حدود دو سال قبل این دوره‌ها برگزار می‌شود. امسال با توجه به اینکه آموزش‌ها جدی‌تر است، تلاش خواهم کرد که حضور بهتری داشته باشیم، چرا که می‌تواند راهگشا باشد و اثرات بهتری در فضای دعاخوانی کشور دارد.

این دعاخوان ممتاز کشور در پایان بیان کرد: اقدامی که می‌تواند به پرورش دعاخوانان کمک کند، این است که فضای خواندن داشته باشند. ایکنا به عنوان یکی از خبرگزاری‌های مطرح کشور می‌تواند به این موضوع بپردازد تا راه برای حضور دعاخوانان در مجالس و محافل انس با قرآن باز شود. مطمئناً هر چقدر این مجالس بیشتر شود، سطح دعاخوانی در کشور نیز بالا خواهد رفت.

یادآور می‌شود، پنجمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور اوایل تیر امسال به دو شیوه حضوری و مجازی و به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. در این جلسه سیدعباس انجام، کارشناس و داور رشته دعاخوانی و رضا روان‌بخش، کارشناس مقامات و نغمات ایرانی، نیز حضور داشتند و به ارائه مطالب و تحلیل اجرای دعاخوانان پرداختند. در بخشی از این جلسه اجرای فرازهایی از زیارت امین‌الله و دعای ابوحمزه ثمالی از سوی یوسف ایزدی از گیلان و وحید خواجوی از تهران مورد نقد و تحلیل کارشناسان قرار گرفت.

در ادامه فیلم اجرای منتخب این جلسه بارگذاری شده است.

انتهای پیام
captcha