کرونا بحرانی بزرگ در موسیقی ایجاد کرد/ کنسرت‌های آنلاین شکست‌ خوردند
کد خبر: 3985116
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
در نشست «موسیقی و کرونا» مطرح شد؛

کرونا بحرانی بزرگ در موسیقی ایجاد کرد/ کنسرت‌های آنلاین شکست‌ خوردند

پیروز ارجمند: کرونا در همه‌ی بخش‌های مختلف هنر از جمله موسیقی تحول جدید و عظیمی ایجاد کرد که آثار و نتایج آن را باید در سال‌های آتی بررسی کرد. دوران بیماری کرونا را می‌توان یکی از انقلاب‌های بزرگ بعد از موسیقی الکترونیک نام برد.

کرونا انقلاب بزرگی در همه عرصه‌ها ایجاد کردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ با شروع بیماری کرونا چشم‌اندازهای جدیدی در حوزه‌های مختلف ایجاد شد در همین راستا پژوهشکده هنر نشست‌هایی مجازی با محور «موسیقی و کرونا» برگزار می‌کند که نشست دوم با عنوان «تولید، توزیع و فروش آثار موسیقایی ایران در پاندمی کرونا» امروز برگزار شد.

کارشناسان این نشست پیروز ارجمند، آهنگساز و مشاور عالی اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران و محمد سریر، موسیقیدان، رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران بودند. 

کرونا؛ مهمترین تحول بعد از موسیقی الکترونیک

در ابتدای این نشست، پیروز ارجمند در پاسخ به سوال تحولاتی که کرونا در عرصه موسیقی  ایجاد کرد؛ گفت: همه ما در یک بحران هستیم. همینطور هنرمندان و صنعت موسیقی در یک بحران جدی قرار دارند. همه افراد فعال این حوزه ضربه‌های شدیدی از این اتفاق خوردند. ۳۰ درصد از هنرمندان ناچار به تغییر شغل برای کسب درآمد و گذر روزگار شدند. موسیقی مانند تئاتر به دولت‌ها وابسته نیست و به صورت مستقل کار می‌کند از همین رو در این شرایط اصلاً وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که تولید آثار موسیقی انجام می‌دادند تقریبا با ورشکستگی روبرو شدند. در بخش فروش نیز با یک بازار شکست خورده مواجه هستیم. آموزشگاه‌های موسیقی با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند که از ضربه‌ آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

ارجمند در رابطه با فضای آنلاین گفت: در ابتدای کرونا نقص‌های فراوانی در حوزه تدریس آنلاین در دانشگا‌ه‌ها داشتیم اما در ترم‌های بعدی این شرایط بهبود پیدا کرد و شرایط فراهم شد تا از راه‌های مختلف آموزش مجازی انجام شود. در بخش تولید محتوا هنوز ضعف‌ داریم و نتوانستیم به صورت حرفه‌ای کار تولید کنیم. کنسرت‌های آنلاین یک پروژه شکست‌خورده‌ای شد و علیرغم تلاش‌هایی که انجام گرفت نتوانست جایگاه خودش را در بین مردم باز کند.

وی ادامه داد: ما در موسیقی چند انقلاب بزرگ داشتیم. مانند انقلاب موسیقی الکترونیک است که خود چند شاخه می‌شود. بعد از همه انقلابات پیشین، دوران بیماری کرونا را می‌توان یکی از انقلاب‌های بزرگ بعد از موسیقی الکترونیک نام برد. این رویداد در همه‌ی بخش‌های مختلف هنر از جمله موسیقی تحول جدید و عظیمی ایجاد کرد که آثار و نتایج آن را باید در سال‌های آتی بررسی کرد.

ارجمند با اشاره به علی قمصری به عنوان یک هنرمند تحول‌گرا گفت: قمصری وقتی دید که با توجه با این شرایط امکان برگزاری کنسرت نیست با حضور در اماکن تاریخی و فرهنگی در شهرهای مختلف ایران، فعالیت جدیدی را سر گرفت که قابل توجه است.

کرونا انقلاب بزرگی در همه عرصه‌ها ایجاد کرد

وی ادامه داد: موسیقی در هیچ دوره‌ای محدود به مرزها نبوده و در همه جا، هر نوع موسیقی حضور داشته است. این وضعیت شرایطی را فراهم کرد تا این اتفاق بیش از پیش رخ دهد و تعاملات هنرمندان جهان با یک دیگر بیشتر شود. در این دوران انتظارها از دولت و ارگان‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی بود تا امکانات و زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنند. همچنین شرایط بیمه هنرمندان باید با وضعیت مطلوب‌تری رسیدگی شود. این حقوق بازنشستگی جوابگوی نیاز هنرمندان نیست و بسیار اندک است.  

ارجمند با بیان این نکته که شاید موسیقی محلی ما کمترین خسارت را از شرایط دید، گفت:  موزیسین‌های محلی ما سال‌هاست می‌دانند که نباید از موسیقی درآمد خود را داشته باشند. چون این درآمد گاهی وجود دارد و گاهی نیست. به همین دلیل در کنار موسیقی مشغول به کارهای دیگری هستند و از این رو کمتر خسارت دیدند.

نهایت استفاده از فرصت موجود

در ادامه سریر نیز به بیان مواردی پرداخت و گفت: در شرایط کنونی رابطه هنرمندان و مخاطبان با یکدیگر قطع شده است. باید دنبال راه‌های جایگزین بود تا این ارتباط به صورت‌ها جدید متصل شود. باید زیرساخت‌های مناسب فراهم شود تا از طریق ارتباطات آنلاین دچار اختلال و قطعی نشود تا یک ارتباط بدون اشکال ممکن شود.با ذکر این نکته که اقدامات فردی در این شرایط زیاد کارساز نیست.

وی افزود: دولت‌ها باید شرایط و امکاناتی را در اختیار افراد قرار بدهند تا بتوان از این شرایط عبور کرد. موسیقی امری است که نیازمند آرامش خاطر است و ذهن درگیرهای زیادی اگر داشته باشد امکان بروز و خلق اثر فراهم نیست. کرونا فرصت مناسبی برای مطالعه و شنیدن آثار موسیقی ایجاد کرد؛ باید بتوان از این زمان استفاده مناسب کرد تا برای بعد از این دوران بتوان کارهای جدید ارائه کرد. توصیه می‌کنم در این شرایط از وقت و فرصتی که پیش آمده نهایت استفاده را کرده و به آن چیزهایی که در گذشته نیازمند زمان و وقت بیشتری بود بپردازیم.

لازم به ذکر است که این نشست به دلیل افت شدید کیفیت اینترنت، پی در پی قطع و وصل می‌شد و سیر نشست با اختلال فراوان همراه بود.

انتهای پیام
captcha