به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: رمز و رازهایی در مراسم حج وجود دارد که آن را به عنوان یکی از واجبات دینی و فرع مهمی در اسلام قرار داده است. در این میان، اسامی اعمال و مکانها، هر یک دارای رمزهایی هستند که دانستن آنها موجب میشود که به فلسفه و حکمت بسیاری از اعمال واجب حج پی ببریم. در ادامه با بهرهگیری از آموزههای دینی و مستندی که در کتاب بحارالانوار تألیف علامه محمدباقر مجلسی، اصول کافی نوشته شیخ کلینی و همچنین کتاب علل الشرایع نوشته علامه محمد بن علی ابنبابویه آمده است، به بررسی برخی از عناوین و نامهای بیتالله الحرام پرداخته میشود.
از امام حسن مجتبی علیه السلام نقل شده که فرمودند: چند نفر از مردم یهودی به خدمت پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله رفته و از آن حضرت سؤالاتی کردند. ازجمله پرسیدند: «به چه دلیلی کعبه، کعبه نامیده شده است؟» آن حضرت در پاسخ فرمودند: «به این دلیل که در وسط دنیا قرار گرفته است.»
در زمان دیگری افرادی از امام صادق علیه السلام سؤال کردند: «برای چه کعبه، کعبه نامیده شده است؟» آن حضرت پاسخ فرمودند که: «به این علت که چهار گوشه دارد.» دوباره سؤال کردند: «چرا چهارگوش است؟» فرمودند: «زیرا محاذی بیت المعمور است که در آسمانها قرار دارد و بیت المعمور هم چهارگوش است.»
پرسیدند: «به چه دلیلی بیت المعمور چهارگوش است؟» اما صادق علیه السلام در جواب فرمودند: «زیرا محاذی عرش الهی است و آن هم چهارگوش و مربع است.» گفتند: «چرا عرض الهی مربع است؟» فرمودند: «زیرا کلماتی که اسلام بر آن بنا شده، چهار تا است که آنها عبارتاند از: سبحانالله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر».
از امام جعفر صادق علیه السلام سؤال شد که: «به چه علتی بیتالله الحرام با این عنوان نامیده میشود؟» آن حضرت در جواب فرمودند: «به این علت که برای مشرکین حرام است که وارد آن شوند.»
شخصی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد که «چرا به کعبه، بیت عتیق میگویند؟» آن حضرت در جواب فرمودند: «به این علت که این خانه در طول سالهای بسیار، از آسیب طوفانها و خطرها در امان مانده و همچنان آزاد و رها پابرجا است. در عین حال هر خانهای دارای ساکنی است، جز کعبه که به نام خدای سبحان است و کسی در آن سکونت ندارد. به همین علت بیت عتیق نامیده میشود.»
آن حضرت همچنین فرمودند که: «کعبه قبل از خلقت انسان وجود داشته و هنگامی که حضرت آدم ابوالبشر خلق شد، خدای متعال حجرالأسود را از بهشت فرستاد و بیت مروارید سفید و درخشندهای بود. خدای متعال آن را به سوی آسمانها بالا برد و نشانه و جای آن بر روی زمین باقی ماند. مدتی بعد، خداوند متعال حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهماالسلام را مأمور کرد تا پایههای بیت را در همان محلی که نشانههای آن باقی مانده بود، بسازند.»
انتهای پیام