رمز ظهور در واقعه غدیر نهفته است
کد خبر: 3986517
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
مدرس حوزه علمیه همدان:

رمز ظهور در واقعه غدیر نهفته است

مدرس حوزه علمیه همدان با اشاره به اهمیت جایگاه علم در دنیای امروز، بیان کرد: غدیرخم جنبه عقلانی در دین دارد چراکه معرفی عقل کامل در این واقعه اتفاق می‌افتد، رمز ظهور منجی در این واقعه نهفته است تا بشر به این باور برسد که در جهالت به سر می‌برد و در این زمینه نیاز به یک حجت را حس کند.

رمز ظهور در واقعه غدیر نهفته استبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام امین عباسی، مدرس حوزه علمیه همدان، چهارم مردادماه با حضور در دفتر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به مناسبت دهه ولایت، با اشاره به آیه سوم سوره مائده به عنوان مهم‌ترین آیه‌ قرآن کریم در مسئله غدیر، اظهار کرد: در این آیه خداوند متعال اولین ویژگی دشمنان را یأس بیان می‌کند.

وی افزود: روایاتی که در باب مسئله غدیر وجود دارد با سایر روایات در موضوع اعیاد مسلمین متفاوت است. در اسلام، چهار روز برای مسلمانان به‌عنوان عید در نظر گرفته می‌شود، عید قربان، عید فطر، عید غدیرخم و روز جمعه که عید غدیرخم به‌عنوان مهم‌ترین عید مسلمانان و عید اکبر مطرح می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه بر اساس روایات در این روز بینی شیطان به خاک مالیده شد، توضیح داد: قبل از واقعه غدیر دشمنان امید به انحراف و عقب‌گرد مسلمانان از دین داشتند، از آنجا که جبهه حق و باطل از ابتدای تاریخ بشریت در مقابل هم ایستاده‌اند و اگر روزی این تقابل از بین برود به این معناست که یا حق در باطل آمیخته شده و یا اینکه اهل باطل دشمنی خود را با حق انکار می‌کنند.

عباسی با تأکید بر اینکه غدیرخم روز به ثمر رسیدن رسالت 124 هزار پیامبر است، گفت: از این رو پس از حجةالوداع خط سیر دشمنان اسلام بر محوریت غدیر پیش رفت، پیامبر اکرم(ص) پس از 13 سال از حکومت رسالت و پیامبران پیشین را با ابلاغ ماجرای غدیر خم کامل می‌کنند.

وی اضافه کرد: جنگ احزاب که با بسیج شدن عموم جامعه علیه پیامبر(ص) رقم خورد اوج دشمنی با پیامبران در طول تاریخ بوده است و این دشمنی از آنجا رقم می‌خورد که تنها پیامبری که حاکمیت جامعه را به دست گرفت حضرت رسول اکرم(ص) بودند و مسئله اصلی دعوی حق و باطل بر این موضوع است، چراکه بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی (داشتن حکومت) دینی نمی‌توان آن را گسترش داد.

عباسی با بیان اینکه غدیر اکمال دین است، گفت: واقعه غدیرخم بنایی را می‌گذارد که تمام پیامبران از زمان حضرت آدم(ع) به دنبال آن بوده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه علم در دنیای امروز، یادآور شد: غدیرخم جنبه عقلانی در دین دارد چراکه معرفی عقل کامل در این واقعه اتفاق می‌افتد، رمز ظهور منجی در این واقعه نهفته است تا بشر به این باور برسد که در جهالت به سر می‌برد و به بسیاری از علوم نمی‌تواند دسترسی داشته باشد و در این زمینه نیاز به یک حجت را حس کند.

این مدرس حوزه علمیه اضافه کرد: از این رو ماجرای غدیرخم بیش از هرچه مورد هجمه قرار گرفت و پس از رحلت پیامبر(ص) آن‌قدر بایکوت خبری شد که تا زمان امام صادق(ع) کسی جرئت سؤال پرسیدن در این موضوع را نداشت.

وی با اشاره به تحقق انقلاب اسلامی در کشور اظهار کرد: انقلاب رخ داده در ایران یک انقلاب سیاسی بوده و هنوز انقلاب اقتصادی و فرهنگی در این زمینه محقق نشده است از آنجا که محورهای اقتصادی در دنیا به دست ابرقدرتان و براساس معاملات بر پایه دلار انجام می‌گیرد هر کشوری که بر اساس الگوی غربی هماهنگ نباشد زمین خواهد خورد، لذا پس از انقلاب سیاسی تحقق انقلاب اقتصادی به نسبت انقلاب فرهنگی در اولویت است، چراکه در مسئله فرهنگ سرمایه عظیمی همچون واقعه غدیر و اربعین در فرهنگ اسلام وجود دارد و از این بابت غنی هستیم.

انتهای پیام
captcha