بهره‌گیری از ظرفیت مربیان قرآن در قالب طرح یک‌ساله اتحادیه قرآنی بوشهر
کد خبر: 3988527
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
ادیب‌نیا خبر داد:

بهره‌گیری از ظرفیت مربیان قرآن در قالب طرح یک‌ساله اتحادیه قرآنی بوشهر

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی بوشهر از آماده شدن طرحی یک‌ساله برای اتحادیه خبر داد و گفت: فرم خلاقیت و استعدادیابی تهیه شده تا از ظرفیت و توانمندی‌های مربیان بهتر استفاده می‌کنیم.

بهره‌گیری از ظرفیت مربیان قرآن در قالب طرح یک‌ساله اتحادیه قرآنی بوشهرمحمد ادیب‌نیا، مدیر عامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان بوشهر در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چشم‌اندازها و برنامه‌هایی که برای اتحادیه در دوره جدید تعریف شده است، بیان کرد: باید از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده کنیم؛ چرا که اکثر قرآن‌آموزان مؤسسات، دانش‌آموزان مدارس هستند.

وی افزود: می‌بایست با تعامل و ارتباط با حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر زمینه شرکت دانش‌آموزان و مربیان در طرح های استانی فراهم کنیم و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی هم منعقد خواهیم کرد. با توجه به اینکه اینجانب خود یکی از نیروهای پرورشی استان هستم در این زمینه ما می‌توانیم با حضور و تعامل با کانون‌های فرهنگی طرح‌های هنری نیز اضافه کنیم و در این خصوص بتوانیم تلفیق هنر با قرآن را با هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طرح یک‌ساله‌ای برای اتحادیه آماده کرده‌ایم، گفت: فرمی را به‌عنوان فرم خلاقیت و استعدادیابی تهیه کرده و در اختیار مدیران مؤسسات قرار می‌دهیم تا آن‌ها نیز در اختیار مربیانشان قرار دهند و در زمینه‌های حفظ، روخوانی، روان‌خوانی و حتی هنرهای تصویری و ... از ظرفیت و توانمندی‌های مربیان، بهتر بهره‌مند شویم. فرم خلاقیت و استعدادیابی قرآنی در حال آماده شدن است تا بدین وسیله از ظرفیت چهره‌های قرآنی استان بهتر استفاده کنیم.

ادیب‌نیا اظهار کرد: بعضی از مؤسسات در شهرهای دورافتاده هستند، اما ظرفیت و توانمندی خیلی خوبی دارند که دیده نشده است. بر اساس فرم خلاقیت و استعدادیابی گذاشته‌ایم، بعد از احصای ظرفیت‌ها، آن‌ها را تجمیع و در کارگاه‌ها از این نیروهای بومی استفاده می‌کنیم. به طور مثال فردی را دیدم که معلم صحیفه سجادیه بود، اما شناخته شده نبود. اگر ظرفیت‌ها احصا شود دیگر نیاز نیست برای صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در شهرهای دیگر به‌دنبال استاد باشیم، بنا بر این این فرم خیلی به ما کمک می‌کند که بتوانیم هدف اصلی را دنبال کنیم.

مدیر عامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان بوشهر گفت: بحث مالی امروز در مؤسسات واقعاً مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود. از کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و مناطق که هر ساله برگزار می‌شود، سعی می‌کنیم اعتباراتی بگیریم تا به هر مؤسسه‌ای در سال مقداری برای تجهیزات، ساختمان و ... تعلق بگیرد. پیگیری می‌کنیم که در قالب جلسه‌ای که کمیته شهرستان و مناطق استان بوشهر برگزار می‌کند، ورود پیدا کنیم و با نمایندگان مردم بوشهر در مجلس تعامل داشته باشیم، زمینه‌هایی را فراهم می‌کنیم که این نمایندگان از مؤسسات بازدید کنند و مؤسسات نیز طرح و برنامه‌هایشان را بدهند.

ادیب‌نیا اظهار کرد: می‌خواهیم رویدادهای قرآنی کل استان مثل جشنواره مد و لباس، عفاف و حجاب و ... زیر چتر اتحادیه باشد. این رویدادها باعث استقلال مالی مؤسسات نیز می‌شود. مؤسسات کم‌برخورداری داریم که برنامه‌های خیلی خوبی دارند و توانمند هستند.

وی گفت: یک کارگاه ویژه مطالبات هم داریم که از آن‌ استفاده می‌کنیم تا بتوانیم مؤسساتی که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، کمک کنیم. در نظر داریم صندوق وام قرض‌الحسنه داشته باشیم که اتحادیه آن را راه‌اندازی کند و این مؤسسات بتوانند از آن‌ استفاده کنند. چند مؤسسه هستند که مشکل مکان و ساختمان دارند که در حال رایزنی با بقاع متبرکه و حسینیه‌ها هستیم تا فضا در اختیار مؤسسات قرار دهند. آن‌ها هم از ظرفیت مؤسسات استفاده کنند.

ادیب‌نیا عنوان کرد: سال ۹۶ و ۹۷ اولین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه را برگزار کردیم که خیلی پربار بود، امیدواریم در حوزه قرآن و عترت بتوانیم منویات مقام معظم رهبری را پیاده کنیم.

وی در ارزیابی وضعیت حال حاضر مؤسسات قرآنی بوشهر، بیان کرد: می‌توان مؤسسات را به دو سطح کلان و نیمه کلان تقسیم کرد، مؤسساتی هستند که در مرکز استان هستند و ارتباط خوبی با شهرداری و شورای شهر برقرار می‌کنند و منابع مالی خوبی هم دارند، اما مؤسسات دیگری هم هستند که بهره کمی دارند، حتی فضا هم ندارند و خیلی‌هایشان که ساختمان اجاره‌ای داشتند، متضرر شده‌اند. در بحث آموزش نیز مؤسسات را در حد متوسط می‌دانم که نیاز به تقویت دارند و اتحادیه می‌تواند به‌عنوان یک بازوی اجرایی و مغز متفکر به آن‌ها کمک کند تا دیده شوند. چند مؤسسه هم هستند که شاخص‌های خیلی خوبی دارند و در بحث حفظ و مفاهیم قرآنی خوب کار می‌کنند، اما جای کار برای ارتقا دارند.

ادیب‌نیا در پایان سخنانش بیان کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی کشور هم مطرح هست و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خیلی خوبی هم در استانمان وجود دارد، وضعیت مؤسساتش مطلوب است، اما با حمایت‌هایی که ان‌شاءالله صورت خواهد گرفت این وضعیت از روند خیلی خوبی برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha