آیه‌ای که در شهادت‌طلب‌ها حسرت ایجاد می‌کند + فیلم
کد خبر: 3990496
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
چراغ هدایت / 5

آیه‌ای که در شهادت‌طلب‌ها حسرت ایجاد می‌کند + فیلم

امام حسین(ع) در موقعیت‌های مختلف آیه 23 سوره احزاب را قرائت می‌کرد، آیه‌ای که برای شهادت‌طلب‌هاست و اگر در زندگی‌ آرزوی شهادت نباشد این آیه ایجاد حسرت نمی‌کند.

ارسالی/آیه‌ای که در شهادت‌طلب‌ها ایجاد حسرت می‌کند + فیلمبسته تصویری «چراغ هدایت» از ابتدای ماه محرم الحرام ۱۴۴۳ هجری قمری، به مدت ۱۷ شب به مخاطبان خبرگزاری ایکنا ارائه می‌شود. این بسته شامل قرائت آیه‌ای از قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی است و در ادامه حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»، به بیان نکات تاریخی این آیه و زمان بهره‌برداری آن از سوی حسین بن علی(ع) در مسیر کربلا می‌پردازد و کاظم رجبعلی، پژوهشگر قرآنی نیز، چند نکته کلیدی نهفته و کاربردی این آیه را بیان می‌کند.

متن این بسته تصویری ۸ دقیقه‌ای، به‌منظور بهره‌برداری بیشتر مخاطبان، در ذیل منتشر شده است.

نگاه تاریخی

در پنجمین قسمت چراغ هدایت، به آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ از ميان مؤمنان مردانى‏ اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند»، پرداخته می‌شود. مولایمان حسین(ع) در چه منزلگاهی به این آیه شریفه اشاره کرد؟ حمید مروجی طبسی، مؤلف کتاب آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی به آن پاسخ می‌دهد، با ما همراه شوید؛

نقل شده که چهار نفر به نام عمر و بن خالد، سعد، مجمع و نافع بن هلال به همراهی طرماح بن عدی از کوفه حرکت کرده بودند که در منزل «عذیب الهجانات یا زبلله» به کاروان امام حسین بن علی(ع) برخوردند.

امام(ع) ضمن گفت‌وگو با آنان، از عقیده و طرز تفکر مردم کوفه سؤال نمود. عرضه داشتند: یا بن رسول الله! اما بزرگان و سران قبایل کوفه به عالی‌ترین و سنگین‌ترین رشوه از سوی ابن زیاد نایل گردیده‌اند، اما افراد دیگر، قلبشان با شما و شمشیرشان علیه شماست. سپس جریان شهادت قیس بن مسهر صیداوی(پیک امام) را به آن حضرت اطلاع دادند. امام با شنیدن این خبر تأسف بار، آیه 23 سوره مبارکه احزاب را قرائت فرمودند: «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا».

حضرت سید الشهدا(ع) این آیه را باز هم تلاوت کردند.

در کربلا زمانی که هر یک از صحابه و یاران می‌خواستند به سوی میدان حرکت کنند، با این جمله با آن حضرت وداع می‌نمود: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ» امام(ع) در پاسخ وی می‌فرمود: «وَ عَلَیکَ السَّلامُ، اینک ما نیز پشت سر تو می‌آییم» سپس این آیه را می‌خواند «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا».

همچنین آنگاه که مسلم بن عوسجه با تن خون آلود به روی خاک افتاد و هنوز رمقی در وی بود، حضرت حسین بن علی(ع) به همراه حبیب بن مظاهر به بالین او آمد و در کنارش نشست و چنین گفت :«ای مسلم، خدا تو را رحمت کند» سپس این آیه را خواند: «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا».

نگاه تدبری

کاظم رجبعلی، استاد تدبر در قرآن کریم، درباره آیه فوق به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • امام حسین(ع) زندگی خودشان را در مدت مختصر دو ماه به ما نشان دادند، در سفر به مکه و بعد هم در سفر به کوفه
  • استفاده مستقیم از آیات قرآن را در این زندگی از امام حسین(ع) یاد می‌گیریم.
  • آیه 23 سوره احزاب آیه پرکاربردی برای امام و یارانش است.
  • استفاده از آن در لحظه‌ای است که نوبت به نوبت یاران می‌رفتند.
  • این آیه برای شهادت‌طلب‌هاست، کسانی که صحنه شهادت را پیش روی خود می‌بینند. در زندگی‌ای که آرزوی شهادت نباشدT این آیه کاربردی ندارد و ایجاد حسرت نمی‌کند.

چراغ هدایت به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در استودیومبین تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha