رعایت تقوا؛ خواسته امام حسین(ع) از دشمنان در روز عاشورا + فیلم
کد خبر: 3992561
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
چراغ هدایت / 15

رعایت تقوا؛ خواسته امام حسین(ع) از دشمنان در روز عاشورا + فیلم

امام حسین(ع) در خطبه روز عاشورا یعنی در حساس‌ترین زمان و وقتی که کلمات را به اسلحه تبدیل کرد، از طرف مقابلش خواست که تقوا داشته باشد و این امر رئوف بودن امام را حتی در مقابل دشمنانش نشان می‌دهد.

15بسته تصویری «چراغ هدایت» از ابتدای محرم‌الحرام ۱۴۴۳ هجری به مدت ۱۷ شب به مخاطبان خبرگزاری ایکنا ارائه می‌شود. این بسته شامل قرائت آیه‌ای از قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی، است و در ادامه حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»، به بیان نکات تاریخی این آیه و زمان بهره‌برداری آن از سوی حسین بن علی(ع) در مسیر کربلا می‌پردازد و کاظم رجبعلی، پژوهشگر قرآن، نیز چند نکته کلیدی نهفته و کاربردی این آیه را بیان می‌کند.

متن این بسته تصویری 9 دقیقه‌ای به‌ منظور بهره‌برداری بیشتر مخاطبان، منتشر شده است.

نگاه تاریخی

در پانزدهمین قسمت چراغ هدایت به آیه 197 سوره مبارکه بقره پرداخته می‌شود: «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ؛ حج در ماههاى معينى است. پس هر كس در اين [ماه]ها حج را [بر خود] واجب گرداند [بداند كه] در اثناى حج همبسترى و گناه و جدال [روا] نيست و هر كار نيكى انجام مى‏‌دهيد خدا آن را مى‏‌داند و براى خود توشه برگيريد كه در حقيقت بهترين توشه پرهيزگارى است و اى خردمندان از من پروا كنيد.» مولایمان حسین(ع) در چه منزلگاهی به این آیات شریفه اشاره کرد؟ حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی، به آن پاسخ می‌دهد. با ما همراه شوید.

در روز عاشورا و زمانی که امام حسین(ع) اولین خطبه خویش را ایراد می‌فرمود، ناگهان صدای گریه بعضی زنان و دختران کاروان حسینی، که به سخنان آن حضرت گوش فرامی‌دادند، بلند شد. امام(ع) سخنش را قطع کرد و به برادرش عباس(ع) و فرزندش علی اکبر(ع) مأموریت داد که آن‌ها را به سکوت و آرامش دعوت کنند و این جمله را نیز اضافه کرد که آنان گریه‌های زیادی در پیش دارند. زمانی که بانوان و کودکان آرام شدند، امام مجدداً شروع به سخن گفتن کرد و پس از حمد و سپاس خداوند فرمود: «بندگان خدا، از خدا بترسید و از دنیا برحذر باشید. اگر بنا بود همه دنیا به یک نفر داده شود یا یک فرد برای همیشه در دنیا بماند، پیامبران برای بقا سزاوارتر بودند و جلب خشنودی آنان بهتر و چنین حکمی خوشایند‌تر بود؛ ولی هرگز، زیرا خداوند دنیا را برای فانی شدن خلق کرده که تازه‌هایش کهنه و نعمت‌هایش زایل و سرور و شادی‌اش به غم و اندوه مبدل خواهد شد، منزلی پست و خانه‌ای موقت. 

نگاه تدبری

کاظم رجبعلی، استاد تدبر در قرآن کریم، درباره آیه فوق به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • امام حسین(ع) از کلام در میدان جنگ هم استفاده کردند و چقدر این کلام مؤثر بود، مانند پدرشان که گاهی با یک خطبه دشمن را خلع سلاح می‌کردند.
  • امام حسین(ع) در خطبه روز عاشورا ارزش را برای دشمنان با کلیدواژه تقوا برجسته کرد.
  • امام رئوف است و حتی به دشمنانش رحم می‌کند.
  • امام حسین(ع) در حساس‌ترین زمان و وقتی که کلمات را به اسلحه تبدیل کرد، از طرف مقابلش خواست که تقوا داشته باشد.
  • در زندگی‌مان تقوا داشته باشیم و به هر چیزی مبتلا نشویم. اگر تقوا نباشد، دستمان خالی است و دست پُر بودن یعنی تقوا داشتن.

چراغ هدایت به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در استودیو مبین تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha