آیه‌ای که مهر تأیید بر برائت از طاغوت امام حسین(ع) زد + فیلم
کد خبر: 3990781
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
چراغ هدایت / 6

آیه‌ای که مهر تأیید بر برائت از طاغوت امام حسین(ع) زد + فیلم

هنگامی که دشمن به امام حسین(ع) تهمت زد که تو مسلمین را دچار فقدان وحدت می‌کنی که خلاف عرف و منطق قرآن است، امام حسین(ع) از آیه 41 سوره یونس «أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَا بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ» استفاده کردند و نشان دادند که گاهی در راستای توحید می‌توان برائت کرد.

/

بسته تصویری «چراغ هدایت» از ابتدای محرم‌الحرام ۱۴۴۳ هجری به مدت ۱۷ شب به مخاطبان خبرگزاری ایکنا ارائه می‌شود. این بسته شامل قرائت آیه‌ای از قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی، است و در ادامه حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»، به بیان نکات تاریخی این آیه و زمان بهره‌برداری آن از سوی حسین بن علی(ع) در مسیر کربلا می‌پردازد و کاظم رجبعلی، پژوهشگر قرآن، نیز چند نکته کلیدی نهفته و کاربردی این آیه را بیان می‌کند.

متن این بسته تصویری ۸ دقیقه‌ای به‌ منظور بهره‌برداری بیشتر مخاطبان، منتشر شده است.

نگاه تاریخی

در ششمین قسمت چراغ هدایت، به آیه 41 سوره یونس پرداخته می‌شود: «وَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لِی عَمَلِی وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَا بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ؛ و اگر تو را تكذيب كردند بگو عمل من به من اختصاص دارد و عمل شما به شما اختصاص دارد شما از آنچه من انجام می‌دهم غيرمسئوليد و من از آنچه شما انجام نمى‏‌دهيد غيرمسئولم». مولایمان حسین(ع) در چه منزلگاهی به این آیه شریفه اشاره کرد؟ حمید مروجی طبسی، مؤلف کتاب آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی، به آن پاسخ می‌دهد. با ما همراه شوید.

در تاریخ نقل شده که یزید بن معاویه، نامه‌ای به مردم مدینه فرستاد و در آن اشعاری نوشت که تهدید مخالفان حکومتش محسوب می‌شد. مردم مدینه اشعار را خدمت امام حسین(ع) آوردند. امام در پاسخ نوشتند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ* وَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لِی عَمَلِی وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَا بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ. والسلام.» سپس اصحاب خود را گرد آورد و آماده حرکت به سمت عراق شد.

در حقیقت امام حسین(ع) مستند به آیه 41 سوره یونس پاسخ یزید را دادند.

بار دیگر، هنگامی که امام حسین(ع) از مکه به قصد کوفه خارج شد، فرستادگان عمرو بن سعید بن عاص، که از جانب یزید فرماندار مکه بود، به سرکردگی یحیی بن سعید راه را بر ایشان بستند و ضمن پرسش از مقصد سفر، حضرت را وادار به بازگشت کردند، ولی امام(ع) از این کار خودداری کردند و به راه خود ادامه داد.

با این تصمیم حضرت، دو گروه درگیر شدند و با تازیانه یکدیگر را مورد ضربت قرار دادند، ولی امام(ع) و یارانش همچنان از بازگشت خودداری کردند و به راه خود ادامه دادند.

آنان فریاد زدند که ای حسین، از خدا نمی‌ترسی که از جماعت جدا شدی و میان امت شکاف می‌افکنی؟ امام (ع) فرمود: «لِی عَمَلِی وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَا بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ.»

نگاه تدبری

کاظم رجبعلی، استاد تدبر در قرآن کریم، درباره آیه فوق به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • درسی که می‌توان از استفاده امام حسین(ع) از آیات قرآن در طول سفرش گرفت این است که همواره از آن‌ها استفاده کنیم تا نگرش توحیدی بر زندگی‌مان حاکم شود.
  • دشمن به امام حسین(ع) تهمت زد که تو مسلمین را دچار فقدان وحدت می‌کنی که خلاف عرف و منطق قرآن است.
  • امام حسین زیرکانه و مؤمنانه از آیه 41 سوره یونس استفاده کردند و نشان دادند که گاهی در راستای توحید می‌توان برائت کرد.
  • «أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَا بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ» آیه برائت‌گونه‌ای است.
  • این آیه بیان دیگری از سوره مبارکه کافرون است که در سوره یونس تجلی پیدا کرد، سوره‌ای که مواجهه‌ها را در پیش روی بندگان خدا تبیین می‌کند.
  • نطق امام به قرآن گویا و پاسخ‌هایشان از خزینه قرآن است و این امر دشمن را در برچسب زدن خلع سلاح می‌کند.
  • منطق و زبانمان به سلاح قرآن مجهز شود و در برابر دشمنانمان با آیات قرآن احتجاج کنیم.

چراغ هدایت به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در استودیو مبین تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha