«إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ»؛ آیه‌ای که توحید را تعیین‌کننده در مسیر حق می‌داند + فیلم
کد خبر: 3990954
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
چراغ هدایت / 7

«إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ»؛ آیه‌ای که توحید را تعیین‌کننده در مسیر حق می‌داند + فیلم

امام حسین(ع) در موقعیت‌هایی از سفرش به آیه 18 سوره حج «انَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ» اشاره می‌کند، آیه‌ای که می‌تواند در مسیر حق و حقانیت توحید تعیین‌کننده باشد، حتی اگر همه عالم روبه‌روی شما صف بکشند.

7بسته تصویری «چراغ هدایت» از ابتدای محرم‌الحرام ۱۴۴۳ هجری به مدت ۱۷ شب به مخاطبان خبرگزاری ایکنا ارائه می‌شود. این بسته شامل قرائت آیه‌ای از قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی، است و در ادامه حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»، به بیان نکات تاریخی این آیه و زمان بهره‌برداری آن از سوی حسین بن علی(ع) در مسیر کربلا می‌پردازد و کاظم رجبعلی، پژوهشگر قرآن، نیز چند نکته کلیدی نهفته و کاربردی این آیه را بیان می‌کند.

متن این بسته تصویری ۸ دقیقه‌ای به‌ منظور بهره‌برداری بیشتر مخاطبان، منتشر شده است.

نگاه تاریخی

در هفتمین قسمت چراغ هدایت، به آیه 18 سوره حج پرداخته می‌شود: «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ؛ آيا ندانستى كه خداست كه هر كس در آسمانها و هر كس در زمين است و خورشيد و ماه و [تمام] ستارگان و كوهها و درختان و جنبندگان و بسيارى از مردم براى او سجده مى‌كنند و بسيارى‏‌اند كه عذاب بر آنان واجب شده است و هر كه را خدا خوار كند او را گرامى دارنده‏‌اى نيست چرا كه خدا هر چه بخواهد انجام مى‏‌دهد.» مولایمان حسین(ع) در چه منزلگاهی به این آیه شریفه اشاره کرد؟ حمید مروجی طبسی، مؤلف کتاب آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی، به آن پاسخ می‌دهد. با ما همراه شوید.

کاروان حسین(ع)، که با نزدیک شدن به عراق هر روز با مردم کوفه مواجه می‌شد، در منزل «ذات عرق» با بشر بن غالب دیدار کرد که از عراق خارج شده بود. امام(ع) از وی درباره اوضاع کوفه سؤال کردند. بشر پاسخ داد که دل‌هایشان با شماست ولی شمشیرهایشان برای بنی‌امیه. حضرت(ع) گفتند که برادر بنی اسدی راست. گفت: «إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ.» امام با تلاوت آیه ۱۸ سوره حج گفتار آن فرد را تأیید کردند.

بار دیگر در منزل «شقوق» با مردی که از سوی کوفه می‌آمد مواجه شدند. امام(ع) از وی چگونگی اوضاع کوفه و افکار مردم آنجا را پرسید. آن مرد گفت که یابن رسول الله، مردم عراق در مخالفت شما متحد و هماهنگ و برای جنگ با شما هم‌پیمان شده‌اند. امام(ع) در پاسخ فرمود که پیشامدها از سوی پروردگار است و آیه ۱۸ سوره حج را تکرار کردند: «يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ» و آنچه خود صلاح بداند انجام می‌دهد و خدای بزرگ هر روز اراده خاصی دارد.

نگاه تدبری

کاظم رجبعلی، استاد تدبر در قرآن کریم، درباره آیه فوق به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • بخشی از زندگی کلمات هستند. اگر  کلام درست را در ادبیاتمان حاکم نکنیم، در واقع نصیبی از سبک زندگی صحیح نبرده‌ایم.
  • سوره حج امت‌ساز و امام حسین(ع) وارث ابراهیم است و اگر ادبیاتی از سوره حج را به کار می‌برد، نشان از استحکام و قدرت اتکایش به خداوند دارد.
  • در مسیر حق و حقانیت توحید می‌تواند تعیین‌کننده باشد، حتی اگر همه عالم روبه‌روی شما صف کشیدند، اگر برحق باشی، خدا به بهترین شکل رقم می‌زند.

چراغ هدایت به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در استودیو مبین تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha