برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن در طول سال یاریگر تبیین قیام حسینی خواهد بود
کد خبر: 3991158
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
جایگاه تلاوت قرآن در هیئات مذهبی/ حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ:

برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن در طول سال یاریگر تبیین قیام حسینی خواهد بود

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: نقش تالیان قرآن به عنوان افرادی که نور قرآن کریم در جان و کلامشان آمیخته است، پررنگ‌تر و ملموس‌تر است. بنابر این قاریان و تالیان کلام الهی با حضور در مجالس اهل‌ بیت(ع) به تلاوت معنامحور بپردازند. موضوع تفسیر آسان و بیان مطالب راهگشای قرآن برای الگو گرفتن در زندگی فردی و اجتماعی نیز در اولویت کار سازمان دارالقرآن الکریم است.

عـزاداری بـرای سیدالشهدا(ع) در طول سال محدود به زمان خاصی نمی‌شود، اما محرم و صفر به ویژه دهه نخست آن، به دلیل حوادث عظیمی که بر اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان اهل‌بیت(ع) روی داد، رنگ و بوی متفاوتی دارد.

یکی از مهمترین حقایق ناب پیام امام حسین(ع) در جریان حادثه کربلا همانطور که می‌توان از گفتار و سیره‌شان برداشت کرد، دلدادگی به باریتعالی و مؤانست ایشان با کتاب خدا و آیات الهی بود. حضرت سیدالشهدا(ع) به اندازه‌ای به قرآن دلداده بود که می‌توان گفت یکی از حوادث شگفت‌انگیز پس از کربلا که مورخان و مقتل‌نویسان آن را گزارش کرده‌اند، قرآن خواندن سرمبارکشان بالای نیزه و نزد یزید ملعون بود.

بنابر این توجه به موضوع قرائت قرآن در هیئات حسینی در کنار میزان اهتمام به دعوت از سخنران و مداح باید مورد توجه بانیان و سوگواران ایشان باشد. موضوعی که طی دهه نخست ماه محرم در گفت‌وگو با پیشکسوتان، قاریان و خادمان قرآن کریم به بررسی آن خواهیم پرداخت. در ادامه گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم را می‌خوانید؛

اهم مواردی که در این گفت‌وگو به آن اشاره شد؛

  • نقش مبلغان، مادحین و سخنرانان در تبیین مبانی قرآنی واقعه عاشورا
  • قاریان و تالیان کلام الهی به تلاوت معنامحور بپردازند.
  • موضوع تفسیر آسان و بیان مطالب راهگشای قرآن کریم برای الگو گرفتن در زندگی فردی و اجتماعی نیز در اولویت فعالیت سازمان دارالقرآن الکریم است.

ایکنا ـ درباره نقش تالیان قرآن در ترویج قیام امام حسین(ع) و یارانش بگویید.

امام حسین(ع) گوهر تابناک و چراغ درخشانی است که همواره بر تارک تاریخ درخشیده و خواهد درخشید و سیره ارجمندش را در قرآن باید نگریست تا به حقیقتش یا شمه‌ای از حقیقتش دست یافت. امام حسین(ع) نه تنها شاگرد مکتب قرآن، بلکه شریک قرآن است. از این رو است که در فرازی از زیارتنامه ایشان می‌خوانیم «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآنِ؛ سلام بر تو ای شریک قرآن». از این رو بیان فضائل و زنده نگه داشتن حماسه و قیام الهی ایشان بر هر فردی واجب و لازم است.

در این بین نقش تالیان قرآن به عنوان افرادی که نور قرآن کریم در روح، جان و کلامشان آمیخته، پررنگ‌تر و ملموس‌تر است.

از آنجا که قرآن و اهل‎بیت(ع) دو امانت ارزشمند نبی مکرم اسلام(ص) و دو اصل جدانشدنی از هم هستند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مصداق این حدیث نبوی در تمامی شئون جامعه اسلامی پدیدار باشد و قاریان و تالیان کلام الهی با حضور در مجالس منور اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به تلاوت معنامحور آیات نورانی الهی پرداخته و با بیان نکته‌های کوتاه، مرتبط و البته تأثیرگذار، نقش خود را در اینگونه مجالس به شایستگی ایفا کرده و زمینه رسیدن به فیوضات معنوی را در مخاطبان مهیا کنند.

ایکنا ـ سازمان دارالقرآن الکریم در این زمینه سعی کرده چه برنامه‌ها یا دستورالعمل‌هایی را داشته باشد؟

این امر طی سال‌های اخیر و به همت سازمان دارالقرآن الکریم در هیئات مذهبی رواج خوبی داشته و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی که متولی هیئت‌های مذهبی در کشور است، همچنان در حال گسترش و اجراست که با استقبال مخاطبان نیز روبرو شده است.

همچنین نقش مبلّغان، مادحین و سخنرانان در تبیین مبانی قرآنی واقعه عاشورا و بیان اهداف و فلسفه این قیام نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع تالیان قرآن کریم با ایجاد بستری مناسب، زمینه‌ساز ایفای نقش این افراد در هیئت‌ها و تجمع‌های مذهبی خواهند بود.

علاوه بر تلاوت آیات روحبخش الهی در مجالس، موضوع تفسیر آسان و بیان مطالب راهگشای قرآن کریم برای الگو گرفتن در زندگی فردی و اجتماعی نیز در اولویت کار سازمان دارالقرآن الکریم است و در این باب، مطالعات و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است که با استفاده از اساتید و مفسرین توانمند، به زودی کرسی‌های تفسیر قرآن کریم در سراسر کشور آغاز به کار خواهد کرد. البته این کرسی‌ها مختص به زمان و مکان خاصی نبوده و به صورت مستمر و در تمامی ایام سال فعالیت خواهند داشت.

ایکنا ـ تلاوت کدام آیات را مناسب این ایام می‌دانید؟

همه آیات قرآن کریم راهگشا و نورانی هستند، اما در ایام محرم استفاده از آیاتی که در موضوع جهاد، شهادت و بصیرت و همچنین آیاتی که منتسب به وجود نازنین حضرت سیدالشهدا(ع) است، تأثیرگذاری بیشتری دارد. از جمله این آیات می‌توان به آیات سوره مبارکه فجر، سوره مبارکه صافات آیه 107 یا سوره مبارکه شعرا آیه 227 اشاره کرد.

ایکنا ـ لطفاً کتابی را برای معرفی بهتر قیام حسینی و نیز احیای مفاهیم قرآن در قیام امام حسین(ع) نام ببرید.

در ماه‌های محرم و صفر همانند ماه مبارک رمضان، فرصت خوبی برای نشر معارف دین مبین اسلام و تعظیم شعائر اسلامی برای آحاد جامعه مهیا است و جامعه قرآنی، سخنرانان و مادحین اهل‌بیت(ع) باید از این فرصت به درستی استفاده کرده و مردم را با حال و هوای این ایام و فلسفه قیام حسینی و جایگاه قرآن در فرهنگ عاشورا به خوبی آشنا کنند.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند زمینه این آشنایی را علاوه بر حضور در مجالس حسینی فراهم کند، معرفی محصولات فرهنگی به ویژه کتاب است. کتاب‌هایی که در این خصوص می‌توانم معرفی کنم شامل قرآن و امام حسین(ع) و امام حسین(ع) و قرآن اثر حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، قیام امام حسین(ع) اثر سیدجعفر شهیدی، نهضت حسینی اثر شهید مرتضی مطهری، رحمت واسعه اثر آیت‌الله بهجت، آفتاب در مصاف؛ گزیده‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون عاشورا، سلکوک عاشورایی (دوره 10 جلدی) اثر معلم اخلاق آیت‌الله مجتبی تهرانی و معجزه عاشورا نوشته حسین غفاری است.

انتهای پیام
captcha