چگونه تلاوت قرآن در مجالس عزاداری به یک سنت تبدیل شود + صوت
کد خبر: 3992674
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
سیدمحسن موسوی‌بلده بیان کرد:

چگونه تلاوت قرآن در مجالس عزاداری به یک سنت تبدیل شود + صوت

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به ارتباط جدایی‌ناپذیر ائمه و قرآن، بر اجرای تلاوت در جلسات مربوط به بزرگداشت و تکریم ائمه تأکید کرد و گفت: تلاوت در هیئات عزاداری ائمه یکی از عرصه‌های نمایش همراهی قرآن و عترت با هم است، تداوم این همراهی باید به یک سنت تبدیل شود.

سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مسئله تلاوت قرآن در مجالس عزای امام حسین(ع)، با اشاره به این موضوع که فرهنگ تلاوت بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ائمه اطهار(ع) است، گفت: ارتباط تنگاتنگی که ذاتاً بین عترت و قرآن هست و پیامبر نیز بر جدا نشدن این دو عنصر از هم تا روز قیامت خبر داده است، نشان می‌دهد، این جدایی‌ناپذیری در ماهیت اصلی قرآن و عترت وجود دارد و خود را در زندگی ائمه به شکل ارتباط عمیق آنها با قرآن نشان می‌دهد.

این مدرس قرآن افزود: نمونه‌های این ارتباط در کلام و رفتار ائمه اطهار آمده است. وقتی امام صادق(ع) با یکی از شیعیان خود در رابطه با قرائت قرآن در طول سال بحث می‌کنند، می‌فرمایند ائمه در طول ماه مبارک رمضان هر سه روز یکبار یک ختم قرآن دارند و در دیگر ایام هر 10 روز یکبار قرآن را ختم می‌کنند. بر همین اساس است که ائمه اطهار(ع) به شیعیان خود سفارش می‌کنند تا در ماه رمضان هر 10 روز یک بار و در طول سال هر ماه یک ختم قرآن داشته باشند. امام صادق(ع) از جمله تعابیری که برای آیه «وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ» برشمرده‌اند، غفلت از تلاوت قرآن کریم است.



موسوی‌بلده با تأکید بر ارتباط وسیع و تنگاتنگ امام با حضرت قرآن، تصریح کرد: در زندگی حضرت سیدالشهداء(ع) و ائمه اطهار، این ارتباط تنگاتنگ غیر از تلاوتی که انجام می‌دهند در وجوه دیگر نیز وجود دارد. آن حضرات در سخنرانی‌های خود هم آیات قرآن را تکرار می‌کنند و سخنان آنان شکل دیگر یا توضیحی بر آیات قرآن است. هر یک از عبارات ائمه را دنبال کنید، ممکن است با یکی از آیات ارتباط داشته باشد.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: سخنرانی حضرت زینب(س) در مقابل ابن زیاد یا در مسیر کربلا به شام، انعکاسی از آیات قرآن بوده است. بنابر این وقتی عترت اینگونه با قرآن ارتباط وثیق دارند، لازم است در مجالس مرتبط با آنها قرآن نیز حضور داشته باشد. نکته دیگری که در مورد این ارتباط و جدایی‌ناپذیری وجود دارد این است که ما فقط این ارتباط ظاهری که تلاوت قرآن است، می‌بینیم و ارتباطات دیگر را نمی‌بینیم، مطمئناً ارتباطات دیگری نیز هست.

وی بیان کرد: طرح‌هایی همچون «نذر تلاوت» از سوی هر کسی یا هر جایی طرح شده باشد، قدم مبارکی است. اینکه خبرگزاری ایکنا نیز به این موضوع پرداخته است، خوب است و امیدوارم تا زمانی که این موضوع به یک سنت تبدیل شود به آن ادامه دهد تا در جلسات عزاداری حتماً تلاوت قرآن نقش و جایگاهی داشته باشد.

موسوی‌بلده در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه تثبیت این سنت گفت: توجه بزرگان قرائت و مداحان می‌تواند در تثبیت این سنت اثرگذار باشد. طی روزهای گذشته شاهد بودیم یکی از ذاکران شناخته شده اهل بیت(ع) به این موضوع ورود کرد تا در جلسه عزاداری خود میزبان قاریان باشد و همخوانی صورت گیرد. سایر ذاکران اهل بیت نیز در این زمینه توجیه شوند. اگر آنها نیز در جلسات خود اعلام کنند این تبدیل به یک فرهنگ خواهد شد. در غیر این صورت این کار عملی نخواهد شد. به هر حال دنبال‌کننده‌های ذاکران اهل بیت اثرپذیری بیشتری از ذاکران دارند و توصیه‌های آنها مقبولیت بیشتری دارد.

موسوی‌بلده در پایان تأکید کرد: این موضوع با حضور پررنگ بزرگان هر دو عرصه و هم‌اندیشی در جلسات تبادل نظر می‌تواند، محقق شود.

کد
انتهای پیام
captcha