عاشورا ندای فطرت و اصالت انسان است
کد خبر: 3991337
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
محمود صلواتی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

عاشورا ندای فطرت و اصالت انسان است

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیام عاشورا با فطرت پاک انسان سازگار است و با تبیین این پیام می‌توان اصالت انسان را به او برگرداند و او را با آسمان پیوند داد.

عاشورا ندای فطرت و اصالت انسان است

حجت‌الاسلام محمود صلواتی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: واقعه عاشورا دستاوردهای بسیار عظیمی به دنبال داشت و ما روح آزادگی، آزادمردی، سربلندی، عدم وابستگی به دنیا و فداکاری را از امام حسین(ع) الهام می‌گیریم و همه مبارزان تاریخ حتی غیرمسلمانان از حرکت ایشان درس گرفته‌اند. قبل از انقلاب در شرایط زندان و شکنجه، آنچه برای مبارزان الهام‌بخش محسوب می‌شد، مصائب امام حسین(ع) در کربلا بود که به آنها قوت قلب می‌داد و هر گاه کسی اعدام می‌شد یا به شهادت می‌رسید، خانواده‌اش با یاد مصیبت‌های امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) و یاران ایشان خود را تسکین و التیام می‌دادند. در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان با نام و یاد امام حسین(ع) به دفاع از وطن می‌پرداختند. در واقع، حرکت امام حسین(ع) در طول تاریخ بسیار اثرگذار بوده است و به نظر می‌رسد این نام و پرچم تا قیامت نیز برافراشته خواهد بود و الهام‌بخش ستم‌دیدگان، آزادگان و مدافعان حق و حقیقت است.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: متأسفانه جامعه ما در ارتباط با امام حسین(ع) بیشتر شعاری برخورد می‌کند، تا از روی شعور و آگاهی و در مراسمی که به عشق ایشان برگزار می‌شود، بیشتر نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، مداحی و بعضاً کارهای خلاف شرع مثل قمه‌زنی رواج دارد و کمتر به فلسفه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) توجه می‌شود. حتی قشر روشنفکر و آگاه جامعه کمتر به تبیین این موضوع و بازگو کردن آن برای جامعه می‌پردازند. این به مرحله علم و آگاهی و تئوری مربوط می‌شود. در مرحله اجرا و عمل، داشتن روحیه ضد ظلم امام حسین(ع)، عدالت‌طلبی و تلاش ایشان به منظور حفظ اصل دین برای افراد سخت است و افراد پاکبازی باید باشند تا این اهداف و آرمان‌ها را در جامعه پیاده کنند. به همین دلایل، کمتر به جنبه‌های باطنی و اهداف و فلسفه قیام عاشورا توجه می‌شود و این نقصی است که باید جبران شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: هر پدیده‌ای که جان‌مایه‌های مردمی و جنبه‌های دینی داشته باشد و بتواند برای جامعه انگیزش ایجاد کند، بعد از مدتی قدرتمندان آن را مصادره کرده و در اختیار خود می‌گیرند. یزید بعد از شهادت امام حسین(ع) به نوعی تلاش کرد تا گناه این کار را به گردن ابن زیاد بیندازد و خودش را تبرئه کند. بعد از آن نیز در طول تاریخ، هر گاه قدرتمندان و زورمندان و استبدادگران از جنبه ضد ظلم و استبداد واقعه عاشورا احساس خطر می‌کردند، خود را صاحب عزا جلوه می‌دادند و امور را به دست می‌گرفتند. در واقع، به‌طور طبیعی این‌گونه است که افرادی سعی می‌کنند آن جریان اصیل و هدف اصلی را به دست فراموشی بسپارند و ظاهر قضیه را در اختیار خود بگیرند.

حجت‌الاسلام صلواتی ادامه داد: پیام عاشورا چون با فطرت پاک انسان‌ها سازگار است، در هر زمان و برای همه افراد می‌تواند الهام‌بخش باشد. روشنفکران جامعه باید این پیام‌ها را تئوریزه کنند و به‌صورت برنامه‌های درسی دربیاورند. عواملی که موجب دلبستگی به دنیا و مانع حقیقت‌طلبی می‌شود، باید تبیین و شعارها به شعور و آگاهی تبدیل شود و سرمشق زندگی افراد قرار گیرد. در این خصوص، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و روشنفکران رسالتی بر دوش دارند که اهداف امام حسین(ع) را تبیین کنند و در واقع، اصالت انسان را به او برگردانند و این انسان الینه‌شده در زندگی ماشینی و مشکلات را از این حالت خارج کنند و او را با آسمان، خدا و معنویت پیوند دهند. جامعه‌ای که گرفتار رانت، خودخواهی، مال‌اندوزی و مقام و شهرت شده است، شجاعت و شهامت امام حسین(ع) و آرمان‌های ایشان درس بزرگی برای آن می‌تواند باشد.

انتهای پیام
captcha