کد خبر: 3992609
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵

یادگیری چیست؟ کدام مهارت ها مهم ترند؟

«یادگیری تغییر نسبتا دائمی در دانش یا رفتار وابسته به تجربه است.» این تعریف دارای سه جزء است: 1) طول مدت تغییر بلندمدت است. 2) محل تغییر، محتوا و ساختار دانش در در حافظه یا رفتار یادگیرنده است. 3) علت تغییر به جای عوامل محیطی، خستگی یا مصرف دارو، تجربه است.

همه ما می دانیم که مغز و ذهن انسان بسیار پیچیده است و تا حدودی می توان گفت یک راز است. یادگیری نیز به عنوان یک عملکرد پایه برای مغز بسیار پیچیده است. از این رو تعریف ها و معانی مختلف و متعددی برای یادگیری ارائه شده است. امروز در جعبه ابزار ذهنی ده تعریف مختلف یادگیری را بررسی می کنیم.

«یادگیری تغییر نسبتا دائمی در دانش یا رفتار وابسته به تجربه است.» این تعریف دارای سه جزء است: 1) طول مدت تغییر بلندمدت است. 2) محل تغییر، محتوا و ساختار دانش در در حافظه یا رفتار یادگیرنده است. 3) علت تغییر به جای عوامل محیطی، خستگی یا مصرف دارو، تجربه است.

– برگرفته از «یادگیری در دایره المعارف تحقیق آموزشی» از ریچارد مایر

یادگیری (به عربی: تعلم) کارکردی است که با آن، دانش، رفتارها، توانمندی‌ها یا انتخاب‌های نو یا موجود به ترتیب، درک یا تقویت و اصلاح می‌شوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب دادهها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گسترهٔ تجارب منجر شود. توانایی یادگیری، در دسترس انسان‎ها، جنبندگان و گیاهان و انواعی از ماشین ها قرار دارد. روند یادگیری در طول زمان، هرم یادگیری را دنبال مینماید. یادگیری به صورت آنی انجام نمی‎شود، بلکه بر پایه دانسته‌های گذشته رشد می‌کند. بر همین پایه، دید ما یادگیری می‌تواند در راستای یک روند تعریف شود تا مجموعه‌ای از دانش شیوهٔ انجام و گزاره‌هایی بر مبنای واقعیت باشند. یادگیری، در نهایت به تغییراتی می انجامد که معمولاً دائمی هستند. 

یادگیری در انسان می‌تواند بخشی از فرایند تحصیل، توسعه فردی، و تمرینات باشد که ممکن است هدفمند یا به وسیله انگیزش انجام شود. یادگیریِ از طریق مطالعه، از روند خواندن ذهن متمرکز و هوشیار و از تأمل دقیق در مورد آنچه خوانده می‌شود حاصل می‌گردد. در ادامه، یادگیری از طریق استفاده از آموخته‌ها و جستجوی استفاده‌های احتمالی از آموخته‌ها است. با اینحال این یک حکم کلی است و مطالعهٔ اینکه یادگیری چگونه رخ می‌دهد بخشی از روان‌شناسی تربیتی، عصب روانشناسی، تئوری آموزش و علوم پرورشی می‌باشد. یادگیری ممکن است در نتیجهٔ خوگیری یا شرطی شدن کلاسیک (همانطور که در بسیاری از تیره‌های جنبندگان دیده شده‌است) انجام شود یا اینکه می‌تواند نتیجهٔ کارهای پیچیده‌ای نظیر بازی (که صرفاً در جنبندگان هوشمند دیده شده‌است) باشد. یادگیری ممکن است خودآگاه یا ناخودآگاه انجام شود. یادگیری اینکه یک رویداد ناگوار، فرارناپذیر است و نمی‎شود از آن پیشگیری کرد درماندگی آموخته‌شده نامیده می‌شود. شواهدی وجود دارد که در انسان، در هنگام جنینی، یادگیری در 32 هفته پس از باروری شروع می‌شود، که گویای این می‌تواند باشد که دستگاه عصبی مرکزی به اندازهٔ کافی توسعه یافته‌است و آماده است تا حافظه شروع به کار کند.

زبان انگلیسی بلد باشید

رفتن به آموزشگاههای زبان خوب می‌توانید به زبان دوم به ویژه انگلیسی نیز به خوبی تسلط پیدا کنید

بخصوص با یادگیری برنامه نویسی

تعریف ارنست راپیکِت هیلگارد و مارکویز و جمعی از همکاران و روان شناسان از یادگیری اینگونه است: یادگیری عبارتست از تغییر نسبتاً پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده باشد. رفتارگرایانی از قبیل جان واتسون و اسکینر که سرشت انسان را انعطاف‌پذیر می‌دانستند، معتقد بودند که در رشد، یادگیری نقش اصلی را ایفا می‌کند. چنانکه آموزش اولیه می‌تواند صرف‌نظر از آن‌چه کودک از استعدادها، تمایلات، علاقه‌ها، توانایی‌ها، نژاد و اجداد به ارث برده، او را به هر نوع بزرگ‌سالی تبدیل کند.

رفتارگرایانی از قبیل جان واتسون و اسکینر سرشت انسان را انعطاف‌پذیر می‌دانستند، و معتقد بودند که در رشد، یادگیری نقش اصلی را ایفا می‌کند، چنانکه آموزش اولیه می‌تواند صرف‌نظر از آن‌چه کودک از استعدادها، تمایلات، علاقه‌ها، توانایی‌ها، نژاد و اجداد به ارث برده، او را به هر نوع بزرگ‌سالی تبدیل کند.

انتهای پیام
captcha