موسیقی نواحی در تربت جام از آسیب‌های فضای مجازی کاسته است
کد خبر: 3993216
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
گزارش ایکنا از «ایل بانگ»/ ابراهیم تیموری

موسیقی نواحی در تربت جام از آسیب‌های فضای مجازی کاسته است

ابراهیم تیموری گفت: در تربت جام هنرمند موسیقی نواحی زیادی وجود دارد و به همین دلیل جوانان این منطقه کمتر به آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی دچار و سرگرم آن شده‌اند.

موسیقی نواحی در تربت جام  از آسیب‌های فضای مجازی کاسته استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعاتی پیش از رادیو فرهنگ پخش شد، به موسیقی شرق خراسان در تربت جام پرداخته شد.

در این برنامه صادق چراغی؛ موسیقی‌دان و کارشناس برنامه گفت‌وگویی با ابراهیم تیموری، خواننده توانا از سامان تربت جام انجام داد.

ابراهیم تیموری متولد 1357 در تربت جام از کودکی به موسیقی محلی خود علاقه‌مند شد و از همان دوران نزد مرحوم استاد نورمحمد دُرپور از اساتید شاخص تربت جام، رفته و آموزش موسیقی را شروع کرد. وی در جشنواره‌های موسیقی نواحی کرمان و جشنواره موسیقی فجر نیز اجرا داشته است.

ابراهیم تیموری در جای جای  این برنامه به ذکر خاطرات و ویژگی‌های استاد خود نورمحمد دُرپور پرداخت: زنده‌یاد استاد نورمحمد دُرپورخواننده و  نوازنده دوتار، متولد 1310 در روستای سرخ‌سرا بود که اسفند 1393 از دنیا رفت. وی از اساتید بنام و صاحب‌سبک موسیقی تربت جام بود که زندگی خود را وقف موسیقی عرفانی خراسان کرد. استاد دُرپور در زمان حیات خود در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت کرد و آثار وی برای همیشه در فرهنگ و هنر ایران به یادگار مانده است.

ابراهیم تیموری در ابتدا برنامه بیان کرد: در موسیقی تربت جام منظومه‌خوانی، غزل‌خوانی، دوبیتی‌خوانی و چهاربیتی‌خوانی وجود دارد که زنده‌یاد استاد دُرپور به روستای ما می‌آمدند و آنها را اجرا می‌کردند و از همین رو به دلیل علاقه‌ زیادی که به این سبک از موسیقی داشتم به آن گرایش پیدا کردم و نزد ایشان آموزش دیدم.

وی ادامه داد: مرحوم استاد دُرپور بیان می‌کردند: «هرکس یک لحن و گفتاری دارد و گفتارها و گویش‌ها هرکس در خواندن فرق می‌کند و شیوه‌ خودش را دارد». من اساتید منظومه‌خوان زیادی دیده‌ام اما تا به حال منظومه‌‌خوانی برتر از مرحوم استاد دُرپور ندیده‌ام. کار استاد دُرپور منظومه‌خوانی عرفانی بود که در مدح خدا، پیامبر و ائمه (ع) و بزرگان دین می‌خواندند و زحمت بسیاری برای موسیقی کشیدند.

تیموری با بیان خاطره‌ای از استاد دُرپور گفت: ایشان می‌‌گفتند که حواستان باشد اگر می‌خواهید در موسیقی وارد شوید؛ عرفان گردنکشی بر نمی‌دارد و همیشه می‌گفتند؛ «افتادگی آموز اگر طالب فیضی/ هرگز نخورد آب زمینی که بلند است». اول باید خود را از ما و منیت پاک کنید و خاک راه شوید تا از فرش به عرش برسید.

وی تصریح کرد: باید جوان‌ها به سمت این نوع موسیقی گرایش پیدا کنند و علاقه نشان بدهند. در تربت جام هنرمند موسیقی نواحی زیادی وجود دارد و به همین دلیل جوانان این منطقه کمتر به آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی دچار و سرگرم آن شده‌اند.

این خواننده موسیقی شرق خراسان با بیان اینکه استاد دُرپور علاوه بر موسیقی درس اخلاق نیز آموزش می‌دادند، گفت: ایشان استاد اخلاق هم بودند و اعتقاد داشتند که وارد اگر این گود که می‌شوید باید از همه چیز خود را پاک کنید و وقتی روی صحنه برای اجرا می‌روید تنها خدا در نظر شما باشد. وقتی خدا، پیامبر و ائمه (ع) را در نظر داشته باشید، شکست نمی‌خورید. همیشه تاکید ایشان این بود که نماز بخوانید که اگر در آتش هم بروید، نمی‌سوزید. خدارحمت کند ایشان را که چه زود از بین ما رفتند که هنوز هم جای خالی ایشان پیدا است. اگرچه فرزندان، برادران و شاگردان این استاد راه ایشان را ادامه دادند؛ ان‌شاءالله راه ایشان ادامه پیدا کند و روز به روز پر فروغ‌تر و جاودانه‌تر شود. استاد دُرپور نمرده‌اند و در دل همه ما نام، یاد و آثارشان زنده است.

تیموری در رابطه با اجرای خود در جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: این اجراها با موضوع منظومه‌های تغزلی بود و غزل‌هایی در وصف یوسف و زلیخا، حضرت رسول (ص) اجرا کردیم. یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره، رقابتی نبودن آن بود. هنرمندان سراسر ایران محترمند و وقتی همه به مجموعه‌ای تحت عنوان جشنواره دعوت می‌شوند، دوست دارند که رقابتی نباشد تا با یکدیگر بهتر و بیشتر صمیمی شوند. حذف شدن رقابت از جشنواره از اتفاقات خوب و مثبت این دوره بود که سبب شد همدلی‌ها بیشتر شود.

گزارش از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha