نکاتی در باب معرفی معاون قرآنی وزیر ارشاد
کد خبر: 3994131
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
یادداشت

نکاتی در باب معرفی معاون قرآنی وزیر ارشاد

وزرای پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی معاون قرآن و عترت این وزارتخانه معمولاً نظر اهالی قرآن را جویا شده و اجماع جامعه قرآنی بر روی شخص مورد نظر را بررسی کرده‌اند که انتظار جامعه قرآنی در این دوره نیز ادامه همان رویه برای انتصاب گزینه مناسب این جایگاه است.

با تغییر دولت‌ها و مشخص شدن وزرا پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد معاونان وزارتخانه‌ها و مدیران دستگاه‌ها داغ است و رسانه‌ها طبق یک روال نانوشته، در این زمینه قلم‌فرسایی می‌کنند.

برخی رسانه‌ها با انتشار گزارش‌هایی، به بررسی گزینه‌های احتمالی تصدی میز معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته‌اند. این گمانه‌ها در حالی مطرح شده است که براساس اطلاع ایکنا از منابع آگاه، تا این لحظه نام هیچ فردی برای این جایگاه قطعی نشده است.

قبل از هر گمانه‌زنی در مورد انتخاب معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که یکی از جوان‌ترین معاونت‌های این وزارتخانه است، بازگویی چند نکته در مورد سابقه معرفی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد خالی از لطف نخواهد بود.

این معاونت تازه‌تأسیس در عمر تقریباً 10 ساله خود شاهد حضور سه شخصیت عمدتاً فعال در حوزه قرآن و عترت بوده و به طور معمول این افراد طی ماه‌های آبان و آذر و در حالی که چندین ماه از حضور وزیر جدید سپری شده بود معرفی شدند. موضوعی که نشان می‌دهد مدیران این معاونت جزء آخرین مدیرانی بوده‌اند که از دولت قبل باقی مانده و در نهایت تغییر کرده‌اند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد گمانه‌زنی در مورد انتخاب معاون جدید قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حداقل در این بازه زمانی زود باشد، مگر اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا کلیت دولت برای استقرار مدیران جدید خود عجله داشته باشد.

موضوع دیگر این است که وزرای پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی معاون قرآن و عترت این وزارتخانه معمولاً نظر اهالی قرآن را جویا شده و اجماع جامعه قرآنی بر روی شخص مورد نظر را بررسی کرده‌اند. این امر نیز می‌تواند از جمله دلایل معرفی با تأخیر معاون قرآن و عترت در ادوار گذشته باشد.

فارغ از همه این موضوعات، آنچه در وضعیت فعلی مهم‌تر به نظر می‌رسد معرفی گزینه‌ای است که هم مورد تأیید جامعه قرآنی و بزرگان این عرصه باشد و هم در مدیریت‌های پیشین خود به خصوص در عرصه قرآنی اثرگذاری‌های مثبتی را به ثبت رسانده باشد. بنابراین اگر چنین انتخابی با تأخیر همراه باشد، ارزشمند خواهد بود.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha