امید به جریان داشتن نگاه تحولی دولت در برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 3994169
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
سرابی بیان کرد:

امید به جریان داشتن نگاه تحولی دولت در برنامه‌های قرآنی

قائم‌مقام شورای عالی قرآنی با اشاره به اینکه در شعارهای رئیس‌جمهور و نیز در برنامه وزرا، شعارها و بیان ارزش‌های قرآنی پررنگ بود،‌ گفت: بر همین اساس می‌توان امیدوار بود که یک حرکت تحولی در ارتباط با قرآن و نهادینه کردن فرهنگ انس با قرآن در جامعه را شاهد باشیم.

به گزارش ایکنا، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن هشتم شهریورماه در برنامه تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به سؤالات مهدی صفری، کارشناس‌مجری این برنامه در مورد اولویت‌های قرآنی دولت جدید پاسخ داد.

سرابی در ابتدا فرازی از وصیت‌نامه امام خمینی(ره) در مورد جایگاه قرآن را قرائت کرد و گفت: با نگاهی به وصیت‌نامه امام(ره) جایگاه قرآن در نظام ما به خوبی مشخص خواهد شد. این موضوع گویای این واقعیت است که انقلاب ما بر مبنای قرآن و ارزش‌های قرآنی شکل گرفته و در این نظام در رأس و صدر امور قرار گرفته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه قرآن در نظام فرهنگی و بلکه در ساختار نظام و حاکمیت جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: قانون اساسی بر مبنای قرآن و سنت شکل گرفته و لذا برای اینکه ارزش‌های قرآنی و دستورات قرآن در جامعه محقق شود باید همت مظاعف داشته باشیم. به هر حال سال‌های سال در کشور حاکمیت‌ طاغوتیان، دور از قرآن بوده و بسیاری از فرهنگ‌های وارداتی و فرهنگ‌های غلط در این کشور نهادینه شده است، لذا جابه‌جا کردن این فرهنگ‌های غلط و جایگزین کردن فرهنگ قرآنی تلاش مظاعف را می‌طلبد.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن همچنین به دغدغه‌های قرآنی مقام معظم رهبری و راهبردهای ایشان در این زمینه اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری به طور مرتب در محافل قرآنی و در جلسات مختلف در مورد قرآن و ابعاد مختلف ترویج قرآن در جامعه مطالبی را بیان کرده و می‌کند و لذا با وجود اینکه در طول این چهار دهه کارهای خوبی صورت گرفته است، اما عقب‌ماندگی‌های زیادی نیز وجود دارد.

سرابی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی به سخنی از وی اشاره کرد و گفت: شهید رجایی فرموده بود انقلاب ما یک انقلاب مکتبی است و ممکن نیست یک انسان مکتبی و انقلابی باشد و از کتاب آن مکتب بی‌اطلاع باشد.

وی افزود: در شعارهای رئیس‌جمهور منتخب قبل و بعد از انتخاب و نیز در برنامه وزرایی که معرفی شدند، شعارها و ارزش‌های قرآنی پررنگ بوده و می‌توان امیدوار بود که یک حرکت تحولی در ارتباط با قرآن و نهادینه کردن فرهنگ انس با قرآن در جامعه را شاهد باشیم. در برنامه‌های وزیر ارشاد بر این نگاه تحولی تأکید شده و به عینه در برنامه‌ها ارائه شده دیده می‌شود.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن در ادامه به برخی مطالبات جامعه قرآنی از دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: مطالبات جامعه قرآن متعدد و در عرصه‌های مختلف است، اما مهم‌ترین موضوعی که باید بر آن تأکید کرد همان نگاه تحولی است. تحول به این معنا که قرآن باید در تمام عرصه‌ها یک حضور پررنگ داشته باشد. در برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه سیاسی، حوزه اقتصادی، حوزه فرهنگی، حوزه اجتماعی و ... نیز نباید از قرآن غفلت کنیم، اعتقاد ما بر اساس آیه «وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ» شکل گرفته است. قرآن برای تمام بشریت در تمام زمینه‌ها دستور دارد و ارزش‌هایی را تعریف کرده است.

دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن با تأکید بر اینکه باید در برنامه‌های کلان اقتصادی حتماً پیوست قرآنی وجود داشته باشد،‌ گفت: مقام معظم رهبری به عنوان بزرگ پرچمدار قرآن، کاملاً هوشمندانه در سیاست‌های کلان نظام حضور دارند و عمق نگرش و اشراف ایشان به ارزش‌های قرآنی حتماً در آن ساحت مورد لحاظ قرار می‌گیرد، اما در قانونگذاری‌های مجلس و هیئت دولت حتماً باید این پیوست قرآنی مورد توجه قرار گیرد.

سرابی به جلسه اخیر مقام معظم رهبری با هیئت دولت اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری در جلسه اخیر خود فرمودند هر قانونی که اجرا می‌شود باید پیوست عدالت داشته باشد؛ عدالت یکی از مهم‌ترین ارزش‌های قرآنی است. بر همین اساس مهم‌ترین وظیفه دولت، وزارت ارشاد و سایر نهادها این است که در حوزه فرهنگ هیچ برنامه‌ای به تصویب نرسد، مگر اینکه رابطه خود را با قرآن تعریف کرده باشد.

وی همچنین تصریح کرد: شاید مهم‌تر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت آموزش و پرورش است که هم بُعد علمی در آن مورد توجه است هم بُعد تربیتی و پرورشی؛ واقعیت این است که با تمام تلاش‌هایی که وزارت ارشاد انجام داده و باید ارج نهاده شود، اما در بحث قرآن و تربیت قرآنی هنوز خیلی عقب هستیم. فرزندان ما وقتی از آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل می‌شوند یادگیری قرآن آنها در خور و شأن جمهوری اسلامی نیست. اینکه فرزندان مردم نمی‌دانند قرآن بخوانند کمترین توقع است، توقع بیشتر این است که با قرآن مأنوس باشند.

قائم مقام شورای عالی قرآنی بیان کرد: وقتی می‌بینیم درس قرآن در گزینش‌های مربوط به دانشگاه هیچ ردپایی ندارد، نشان می‌دهد آن جایگاهی که باید برای قرآن قائل می‌شدیم،‌ ایجاد نشده است؛‌ لذا اعتقاد داریم در این وزارتخانه نیز باید نگاه تحولی به وجود بیاید.

سرابی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این برنامه به توضیحاتی در مورد طرح اسوه که مراسم اختتامیه آن روزهای گذشته برگزار شد، پرداخت و گفت: با توجه به جایگاه و اهمیتی که تلاوت، قرائت و حفظ قرآن کریم در ترویج فرهنگ قرآنی و انس با قرآن در سطح جامعه دارد، موضوع تربیت یک نسل نخبه و کارآمد در عرصه تبلیغ قرآنی که در این حوزه‌ها به عنوان مبلغ مطرح شوند، در دستور کار شورای عالی قرآن، قرارگاه خاتم الاوصیا(عج) و جامعه قرآنی عصر قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود این موضوع از طریق تأسیس مدارس تخصصی حفظ و قرائت قرآن دنبال شود، گفت: با توجه به بضاعتی که وجود داشت، موضوع مدارس تخصصی منتفی شد و این کار از طریق یک طرح تربیتی آموزشی دنبال شد. در این طرح مباحث و برنامه‌های آموزشی معطوف به دو حوزه بود، یعنی هم آموزش‌های فنی و هنری در فنون قرائت ارائه می‌شود و هم آموزش‌های تربیتی و ارتقای دانش و معرفت قرآنی این نوجوانان مدنظر قرار می‌گیرد.

قائم مقام شورای عالی قرآن با تأکید بر اینکه در دوره اخیر این طرح 76 نفر در بخش قرائت جذب شدند، اظهار کرد: در دو سال اخیر با توجه به شرایط کرونایی دوره‌ها غالباً به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار شده است.

انتهای پیام
captcha