فراز و فرودهای تربیت حافظان قرآن / مسئولان دست از کارهای مقطعی بردارند + صوت
کد خبر: 3994525
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
سعیدی بیان کرد:

فراز و فرودهای تربیت حافظان قرآن / مسئولان دست از کارهای مقطعی بردارند + صوت

مدیر مهد قرآن شهرستان اراک با ابراز گلایه از اینکه زمینه‌سازی مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی به ویژه حفظ قرآن انجام نشده است، گفت: آموزش حفظ، فعالیتی تخصصی است و همیشه باید افرادی که وارد حفظ می‌شوند، مورد ارزیابی قرار گیرند تا روند کارشان به طور صحیح پیش برود، اما آن طور که باید و شاید، جامعه ما به این موضوع اهمیت نمی‌دهد.

مجتبی سعیدیمجتبی سعیدی از قاریان و فعالان قرآنی شهرستان اراک است. او از سال 76 به منظور تشکیل کلاس‌های حفظ قرآن، تعامل و همکاری‌اش را با دفتر مرکزی مؤسسه کشوری مهد قرآن آغاز کرد و تاکنون ادامه دارد.

وی در سال 1351 در یکی از روستاهای شهرستان اراک، متولد شد و تا 12سالگی در این روستا زندگی می‌کرد و پس از آن به شهر اراک آمد. پدر و اجداد پدری‌اش همگی از علمای روستای چهارچریک، بودند، لذا همواره صوت قرآن در فضای خانه‌شان شنیده می‌شد و همین‌ها انگیزه و علت ورودش به عرصه‌های قرآنی شد و از مقطع دبیرستان، فعالیت آموزشی و تدریس قرآن را آغاز کرد.

کد

مدیر مهد قرآن شهرستان اراک در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نخستین استادش گفت: از محضر آقای فریدونی، از اساتید قرآن شهرستان اراک، بهره‌مند شد‌ه‌ام. خاطرم هست هنگامی که در خانه، قرآن را با صوت می‌خواندم، برادر چهارساله‌ام، همان آیات را زمزمه می‌کرد و برای اینکه ایشان به صورت اصولی با قرآن آشنا شود، نزد اساتید مختلف رفتیم که در این میان بنده نیز با استاد فریدونی آشنا شدم و فنون قرائت را از ایشان فراگرفتم.

زمینه‌سازی مطلوب برای فعالیت‌های قرآنی نشده است/ استفاده از تجارب مؤسسات موفق در امر حفظ

سعیدی کلاس‌های قرآنش را از سال 70 با استفاده از ظرفیت مساجد مختلف در سطح شهرستان برگزار می‌کرد و پس از آن کلاس‌های حفظ را تشکیل داد، فعالیتی که موجب دیده شدن آن از سوی مسئولان وقت اداره اوقاف شهرستان شد.

سعیدی تصریح کرد: مدیر وقت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان، ما را مورد حمایت قرار داد به نحوی بود که روزهای جمعه می‌توانستیم از دو یا سه اتاق اداره اوقاف برای برگزاری کلاس حفظ استفاده کنیم و سال‌های 73-74 آنجا پاتوق کلا‌‌س‌های حفظ شد، حتی وسیله ایاب و ذهاب برای قرآن‌آموزان در نظر گرفته شده بود.

کد

وی افزود: این حمایت که به مدت دو سال ادامه داشت، موجب آشنایی بیش از پیش علاقه‌مندان به عرصه حفظ با طرح و دوره‌های قرآنی ما شد و دامنه فعالیت ما گسترده‌تر شد.

مدیر مهد قرآن شهرستان اراک ادامه داد: به یکباره حمایت‌ها قطع شد و ما ماندیم با تعدادی علاقه‌مند به عرصه حفظ و تعدادی حافظ مسلط مشتاق. پس از آن با مؤسسه کشوری مهد قرآن در تهران آشنا شدم و طی تعامل و رایزنی با آنها، توانستم در سال 76 شعبه‌ای از مهد قرآن را در اراک دایر کنم. مرکزی که تاکنون فعالیتش ادامه دارد و موفق به تربیت حافظان کل و اجزاء شده است.

وی با تأکید بر اینکه زیربنای کار مهد قرآن حفظ بوده است، اظهار کرد: البته در اوایل فعالیت و همکاری به عنوان شعبه‌ای از مؤسسه مهد قرآن، دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی و قرائت را نیز برگزار کردیم، اما هرچه جلوتر رفتیم با کمبود نیروی متخصص قرآنی به ویژه برای خردسالان روبرو شدیم. پس از تحقیق و جستجو با استاد محسنی، ساکن شهر مشهد آشنا شدیم و با همکاری ایشان، توانستیم بیش از پنج دوره تربیت مربی خردسالان با حضور حدود 120 شرکت‌کننده در برخی از دوره‌ها، برگزار کنیم. سپس این مربیان به منظور آموزش قرآن خردسالان در سطح و اطراف شهر فعالیت خود را ادامه ‌دادند و به سطح شهرستان اعزام شدند.

زمینه‌سازی مطلوب برای فعالیت‌های قرآنی نشده است/ استفاده از تجارب مؤسسات موفق در امر حفظ

سعیدی با ابراز گلایه از اینکه امروزه زمینه‌سازی مناسب و مطلوب درباره فعالیت‌های قرآنی و به ویژه حفظ قرآن انجام نشده است، گفت: حفظ قرآن، کاری تخصصی است و ساده نیست و همیشه باید افرادی که وارد حفظ می‌شوند، مورد ارزیابی قرار گیرند تا روند کارشان به طور صحیح پیش رود، اما آن طور که باید و شاید، جامعه ما به این موضوع اهمیت نمی‌دهد و این موضوع فرهنگسازی می‌خواهد. هنگامی که به کشورهای عربی چون مصر، عربستان، عراق و... نگاه می‌کنیم، می‌بینیم جامعه آنها پذیرای قرآن است و اغلب قرآن گوش می‌کنند، اما جامعه ما اینگونه نیست و حتی اگر ماشینی رادیو قرآن را گذاشته باشد، از سوی تعدادی از مسافران مورد اعتراض قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه متولیان امر و مسئولان در این راستا وظیفه سنگینی دارند و حتما باید از فعالیت‌های قرآنی حمایت کنند، گفت: هنگامی که زمینه‌سازی و حمایت‌های لازم و طرح‌های مطلوب انجام نمی‌شود، آن هنگام چگونه می‌خواهیم شاهد جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باشیم؟! معتقدم در این زمینه کار خاص انجام نشده است، اما تا دلتان بخواهد کارهای مقطعی انجام شده، اما چون خوب انجام نشده است، نتیجه قابل قبول نداشته است و حتی نتیجه معکوس داشته است، لذا باید مسئولان در این زمینه خیلی حساسیت داشته باشند.

مؤسسه مهد قرآن به داشته‌هایش بسنده نکند

وی درباره آزمون ترنم وحی مهد قرآن، افزود: این آزمون که تا کنون شاهد برگزاری سیزده دوره آن هستیم، از سوی یک مؤسسه قرآنی ـ مردمی اجرا می‌شود که حمایت آن چنانی نیز ندارد و توانسته این آزمون را طی این ادوار برگزار کند. از سوی دیگر مؤسسات دیگری نیز هستند که به مانند مهد قرآن در عرصه حفظ به صورت زیربنایی کار می‌کنند، بهتر است به داشته‌هایمان بسنده نکنیم، بلکه طی تعامل با آنها از تجارب و راهنمایی‌های آنها استفاده کنیم تا به افق بالاتر برسیم.

کد

سعیدی درباره برگزاری آزمون به صورت غیر حضوری طی این دو سال، به دلیل اپیدمی کرونا، تصریح کرد: همین که این آزمون در این شرایط متوقف نشده است، جای شکر دارد. چنانکه ما هم دوره‌های آموزشی حفظ را به صورت تلفنی انجام می‌دهیم و در زمان مشخص به حافظان زنگ می‌زنیم و برنامه حفظ آنها را دنبال می‌کنیم. هر چند کلاس‌های غیر حضوری کیفیت آموزش حضوری را نداد، اما بالاخره حدود 60 تا 70 درصد کار پیش می‌رود، اما چه بهتر است، دوره‌ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آزمون‌ها به صورت غیر حضوری باشد.

مدیر مهد قرآن شهرستان اراک درباره جوایز آزمون ترنم وحی، گفت: این تشویق‌ها و جوایز در حد خود، خوب است، اما اگر مسئولان بالادستی بتوانند بیشتر کمک کنند تا حافظان، بهتر و بیشتر مورد تشویق قرار گیرند نور علی نور است.

وی درباره اصلی‌ترین دغدغه‌ طی 25 سال فعالیت قرآنی‌اش را چنین گفت: متأسفانه حمایت مسئولان کم است، به طور مثال مؤسسه ما پس از این مدت، مکان مناسبی برای فعالیت ندارد، یعنی مکان فعلی، از سوی یک خیّر در اختیار مهد قرآن قرار داده شده است که قدیمی است و زمینه‌های جذاب لازم و بسترهای آموزشی مناسب و مطلوب را برای قرآن‌آموزان ندارد.

تقاضای بازگشت مجدد بخش شکوفه‌ها به مسابقات اوقاف

سعیدی گلایه کرد: چند سالی است که سازمان اوقاف و امور خیریه، مسابقات قرآن بخش شکوفه‌ها را به آموزش و پرورش واگذار کرده است این در حالی است که حضور خردسالان و نوجوانان در گروه سنی زیر 16 سال موجب شور مضاعف مسابقات می‌شد و پس از عبور از این چند سال واگذاری، شاهد از رونق افتادن مسابقات اوقاف هستیم. تقاضایم این است که مسئولان اوقاف در این امر تجدید نظر کنند.

مؤسسه مهد قرآن شهرستان اراک در خیابان ادب‌جو واقع شده است.

انتهای پیام
captcha