آیت‌الله «محمدسعید حکیم» درگذشت
کد خبر: 3994819
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲

آیت‌الله «محمدسعید حکیم» درگذشت

آیت‌الله محمدسعید حکیم، یکی از مراجع چهارگانه نجف بر اثر سکته قلبی در سن 87 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از شبکه ماهواره‌ای النجباء، آیت‌الله محمدسعيد حكيم، یکی از مراجع نجف، بر اثر سکته قلبی در 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله سید محمدسعید حکیم متولد شهر نجف بود. ایشان نوه دختری آیت‌الله «سیدمحسن حکیم»، مرجع تقلید شیعیان در قرن چهاردهم هجری قمری است. 

زندگینامه آیت‌الله محمدسعید حکیم

سید محمدسعید حکیم در هشتم ماه مبارک ذی‌القعده سال 1354 هجری قمری برابر با 1314 هجری شمسی در نجف اشرف به دنیا آمد. پدرش حضرت آیت‌الله سید محمدعلى طباطبائى حکیم و مادرش صبیّه بزرگ مرجع جهان تشیّع مرحوم حضرت آیت‌الله العظمى حاج سیدمحسن حکیم بود.

از همان کودکی به دلیل آمادگی و توانایی دریافت دانش، عمق و نظریه‌پردازی تحقیقات خود مورد توجه پدر قرار گرفت.

او از حوزه درس پدرش و نیز محضر آیت‌الله میرزا سید‌حسن بجنوردی وآیت الله شیخ عبدالحسین حلّی بهره فراوان برد و در دروس و بحث‌هاى اصول فقه آیت‌الله محقق شیخ محمد حسین اصفهانى حاضر مى‌شد.

آیت الله سید محمد حکیم از همان آغاز جوانى یعنى در سال ۱۳۸۸ هـ . ق. برابر ۱۳۴۶ هـ ش به تدریس بحث‌هاى عالى وخارج حوزه‌اى فقه و اصول وهمچنین به تدریس تفسیر و اخلاق پرداختند و در محفل تدریس ایشان جمعى از چهره‌هاى برجسته علمى و فکرى برگرد وجود او حلقه زدند که در حال حاضر شاگردان ایشان گرمى بخش محافل علمى وفکرى شده‌اند ودر حوزه علمیه نجف اشرف و قم روشنى بخش جمعى گشته‌اند.

 او با تربیت شاگردان برجسته‌اى که در حوزه درسش حاضر مى‌شدند علاوه بر این که در پیشرفت جنبه علمى آنان سعى وکوشش فراوانى داشت، با اهتمام ورزى به تربیت دینى واخلاقى‌شان، کمک شایانى به حوزه علمیه کرد.

ایشان در میان علماى نجف به مهارت داشتن در علوم هیئت وهندسه و ریاضیات مشهور است. مرجع عظیم الشأن مرحوم آیت‌الله العظمى آقاى حکیم به او امر کرده بودند که مباحث فقهى ارث را بر اساس قواعد نوین ریاضیات بازنویسى کنند. همچنین، ایشان جهت دقیق قبله را در حرم مطهر حضرت امیر‌المؤمنین (ع) معین کرد.

آثار بجا مانده از ایشان تاکنون مجموعه اى بیش از ۴۰ جلد است.

برخی از این آثار عبارتند از:

۱ ـ المحکم فى اصول الفقه، در این مجموعه با بحث استدلالى مبانى اندیشه اصولى خود را با دیدى ژرف وعمیق و به کارگیرى منطق و استدلال و برهان در ۶ جلد تمام مباحث اصول را به تحقیق پرداخته وبه حوزویان ارجمند عرضه کرده است.

۲ ـ دوره فقهى (مصباح المنهاج) که شرحى بر فقه استدلالى (منهاج الصالحین) بزرگ مرجع جهان تشیع مرحوم حضرت آیت‌الله العظمى حاج سیدمحسن حکیم (قدس سره) مى‌باشد. در این شرح با بحثى استدلالى وتحقیقى فقهى با ژرف نگرى در ایات و فهم تحقیق روایات به شرح و بسط همراه با بینش شناخت دقیق ونقد ونظر در همه ابعاد، استدلالی، قرانى، روائی، رجالی و... پرداخته اند و تاکنون به بیش از ۱۹ جلد رسیده است که برخى از اجزاء آن به چاپ رسیده است وکتاب (خمس) از این مجموعه را در شرایط ویژه و دشوارى که داشتند به نگارش در آورده‌اند.

۳ ـ رساله عملیه خود را پس از درخواست‌هاى مکرر و مراجعات بسیارى از فضلاء و مردم براى تقلید از ایشان در ۳ جلد به نام (منهاج الصالحین) عرضه کرده‌اند.

۴ ـ مناسک حج وعمره.

۵ ـ حاشیه‌اى جامع بر کتاب اصولی  (کفایه) مرحوم اخوند خراسانى (قدس سره) در ۳ جلد.

۶ ـ حاشیه‌اى جامع بر کتاب اصولى (رسائل) مرحوم شیخ انصارى (قدس سره).

۷ ـ حاشیه‌اى جامع بر کتاب فقهى (مکاسب) مرحوم شیخ انصارى (قدس سره).

۸ ـ مجموعه (تهذیب علم الاصول) که در این مجموعه به مهمترین ومحورى ترین مباحث علم اصول پرداخته و در ۳ جلد به فضلا واندیشمندان حوزه عرضه کرد‌ه‌اند.

انتهای پیام
captcha