آیت‌الله حکیم عمر خود را در خدمت به اسلام و مبارزه با طاغوت سپری کرد
کد خبر: 3994879
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
پیام‌های تسلیت از داخل و خارج عراق به مناسبت درگذشت مرجع تقلید شیعه؛

آیت‌الله حکیم عمر خود را در خدمت به اسلام و مبارزه با طاغوت سپری کرد

مقامات و شخصیت‌های مختلف از داخل و خارج عراق با صدور پیام‌های تسلیت، ارتحال آیت‌الله حکیم را ضایعه‌ای بزرگ برای امت اسلامی دانستند و تصریح کردند: ایشان عمر خود را در خدمت به اسلام و مبارزه با طاغوت سپری کرد.

آیت الله حکیم عمر خود را در خدمت به اسلام و مبارزه با طاغوت سپری کرد/آماده

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات، مقامات و شخصیت‌های عراقی و همچنین مقامات ایرانی و رئیس پارلمان و جنبش حزب‌الله در لبنان با صدور پیام‌هایی ارتحال آیت‌الله العظمی سید محمد سعید حکیم را تسلیت گفتند.

دولت عراق هم به همین مناسبت امروز را در عراق عزای عمومی اعلام کرده اما در استان نجف از امروز به مدت سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

آیت‌الله سید محمدسعید حکیم، از مراجع چهارگانه نجف دیروز جمعه بر اثر ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های نجف به دیدار معبود شتافت.

آیت‌الله سید محمدسعید طباطبایی حکیم متولد شهر نجف بود. ایشان نوه دختری سید «محسن حکیم»، مرجع تقلید شیعیان در قرن چهاردهم هجری قمری است. 

این مرجع تقلید در دوران رژیم صدام حسین هشت سال به زندان افتاد و پس از وفات سیدابوالقاسم خویی، مرجع تقلید شد.

الکاظمی: آیت الله حکیم عمری را صرف جهاد علیه طاغوت کرد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق شب گذشته با صدور پیامی رحلت آیت‌الله سید محمد سعید حکیم را تسلیت گفت و تأکید کرد این مرجع تقلید سال‌های عزیزی از عمر خود را صرف جهاد علیه طاغوت کرد.

در بیانیه الکاظمی آمده است: با قلب‌هایی مملو از درد و با تسلیم در برابر تقدیر الهی، رحلت حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم، مرجع عالیقدر دینی را تسلیت می‌گوییم. ما از خداییم و به سوی او باز می‌گردیم.

وی ضمن عرض تسلیت به مقام مرجعیت شیعیان و حوزه علمیه و خاندان حکیم گفت: روح این عالم جلیل‌القدر پس از عمری خدمت در میدان علم، فقه، درس و اجتهاد و وحدت میان دل‌های مسلمین به ملکوت اعلی پیوست. او سال‌های عزیزی از عمر پربرکت خود را در جهاد علیه طاغوت سپری کرد، شدیدترین شکنجه‌ها را در زندان‌های طاغوت متحمل شد، در مسیر اتحاد امت اسلامی بر اساس رسالت محمدی کوشش داشت و میراثی غنی از تسامح، محبت و خدمت به همه عراقی‌ها از خود به یادگار گذاشت.

وی تأکید کرد: آیت‌الله حکیم بهترین مصداق توصیف امام علی(ع) از عالم است که می‌فرماید: الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ، أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ، أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ.

رئیس پارلمان عراق: آیت‌الله حکیم پرچمی از پرچم‌های نجف اشرف بود

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ارتحال این مرجع عالیقدر را تسلیت گفت و تأکید کرد: با اندوه فراوان خبر درگذشت یکی از چهره ‌های دینی نجف اشرف و پرچمی از پرچم‌های آن را دریافت کردیم. این مصیبت بزرگ را به امت اسلامی، مراجع عظام و خاندان بزرگوار حکیم تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند برای آنها صبر و آرامش و برای روح پرفتوح این فقید رحمت واسعه و بهشت برین در نزد بندگان صالح خداوند مسئلت داریم.

رئیس جمهور عراق: آیت‌الله حکیم عالم اهل عمل بود

برهم صالح، رئیس جمهور عراق هم با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت ارتحال آیت الله حکیم گفت: این عالم بزرگوار پرچمی از پرچم‌های امت اسلامی بود که در تقویت ارزش‌های عدالت، ایران، دوستی و صلح با صبر زیاد و جهاد طولانی علم را با عمل همراه کرد، با وجود اینکه در مسیر علمی و جهادی شریف خود سختی‌های زیادی را تحمل کرده بود.

سیدعمار حکیم: آیت‌الله حکیم چهره‌ای ممتاز در اهتمام به دین و میهن بود

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با صدور پیام تسلیتی  گفت: این عالم بزرگ چهره‌ای ممتاز در زهد و علم و اهتمام به دین و میهن بود که پس از عمری تدریس و پرورش نسلی از علمای عامل و تحکیم مبانی مکتب اهل بیت(ع) در فقه و اصول و عقیده و جهاد در راه خداوند و تحمل سختی‌ها و زندان‌های تاریک رژیم دیکتاتوری، در حالی به لقای خداوند پیوست خداوند از او راضی و او به رحمت خداوند راضی بود.

رئیس پارلمان لبنان: آیت‌الله حکیم یک عالم ربانی بود

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هم در تماس تلفنی با رئیس دفتر آیت‌الله حکیم در بیروت درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفت.

در بیانیه دفتر بری آمده است که رئیس پارلمان لبنان همچنین با صدور پیامی برای دفتر آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر دینی در عراق ارتحال آیت‌الله سید محمدسعید حکیم را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: خبر ارتحال یکی از علمای ارشد امت و یکی از مراجع عظام که او را عالمی ربانی می‌دانستیم با حزن و اندوه فراوان دریافت کردیم. خدمت ملت برادر عراق و همه مسلمانان شرق و غرب زمین صمیمانه تسلیت می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم او را در جوار شهدا، اولیا و صدیقین محشور گرداند و به ما و شما و خانواده او و مقلدانش صبر و آرامش ببخشد.

سفیر ایران: آیت‌الله حکیم انبوهی از علم به یادگار گذاشت

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به مناسبت ارتحال آیت الله «سید محمد سعید حکیم» مرجع عالیقدر شیعیان در عراق پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است : با غم و اندوه فراوان، خبر درگذشت مرجع بزرگ دینی، آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم (قدس سره الشریف) را دریافت کردیم که میراث فکری و انبوهی از دانش و علم را از خود به یادگار گذاشته است.  او زندگی شرافتمندانه خود را در راه خدمت به اسلام در دفاع از آن و تعالیم مبارک آن گذراند.

سفیر ایران به حدیثی از رسول اکرم(ص) اشاره کرد که می‌فرماید:  (موت العالم ثلمة فی الإسلام لا تسد ما اختلف اللیل والنهار ) هرگاه عالمی بمیرد رخنه‌ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود که تا شب و روز در گردش است، هیچ چیز آن را نمی بندد. انا لله وانا الیه راجعون .

نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت و صباح خالد الحمد الصباح نخست وزیر این کشور هم با صدور پیام‌های تسلیت جداگانه به رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، ارتحال آیت الله حکیم را تسلیت گفتند.

آیت‌الله نجفی: آیت‌الله حکیم بیش از نیم قرن را در خدمت به دین سپری کرد

آیت‌الله شیخ بشیر نجفی، مرجع دینی در نجف اشرف نیز ارتحال آیت‌الله حکیم را تسلیت گفت و تأکید کرد: این مرجع عالیقدر بیش از نیم قرن از عمر خود را در خدمت به دین جد خود و تربیت علما سپری کرد.

اداره آستان‌های مقدس و حرم‌های شیعه در دیوان اوقاف شیعه و مؤسسه شهدا و همچنین صفاء الکنانی از رهبران جریان حکمت ملی، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان و حاتم عبدالله الطائی یک نامزد ائتلاف قوی الدوله از استان بغداد، فراکسیون السند الوطنی از فراکسیون‌های تابع ائتلاف الفتح هم با صدور پیام‌های جداگانه ارتحال این مرجع عالیقدر را تسلیت گفتند.

حزب‌الله: ارتحال آیت الله حکیم ضایعه‌ای برای جهان اسلام است

حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ارتحال آیت‌الله حکیم را تسلیت گفت و تأکید کرد: ایشان عمر بابرکت خود را در راه دین حنیف و ارتقای جایگاه حوزه‌های دینی و مسائل جهان اسلامی سپری کرد. ما در حزب‌الله معتقدیم که این مصیبت رخ داده ضایعه‌ای بزرگ برای جهان اسلام است. ایشان دانشمند بزرگی بود که در طول عمر خود مسئولیت‌های مهم و خطیری را در دفاع از حق برعهده گرفت و سال‌های مدیدی در مقابله با ظلم و بی‌عدالتی  به امت اسلام و به خصوص عراق از سوی رژیم سابق بعث در این کشور رنج و سختی کشید و کتابخانه اسلامی را هم با تألیفات و پژوهش‌های خود غنی کرده است که ذخیره‌ای برای طالبان علم، معرفت و مقاومت خواهد بود.

الحشد الشعبی: آیت‌الله حکیم پشتیبان جنبش جهادی و الحشد الشعبی بوده است

سازمان الحشد الشعبی در عراق هم با صدور بیانیه‌ای برای تسلیت ارتحال آیت‌الله حکیم گفت: این مرجع عالیقدر علاوه بر تلاش در میادین حوزه‌های علمیه و تدریس علوم دینی و نهادهای اجتماعی با رژیم معدوم بعث در عراق نیز مبارزه کرد و از جنبش جهادی در عراق نیز در طول مراحل دشواری که کشور صبور ما پشت سر گذاشته است پشتیبانی می‌کرد که از جمله آن مصیبت تروریسم خونباری بود که عراق به آن دچار شده بو.

در ادامه این بیانیه آمده است: حمایت‌های مؤثر و توصیه‌های مهم آیت‌الله حکیم در کنار دیگر مراجع عظام در نجف اشرف همواره یاری دهنده الحشد الشعبی بوده است.

انتهای پیام
captcha