تشریح اقدامات قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید سلیمانی
کد خبر: 3995149
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

تشریح اقدامات قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید سلیمانی

قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سازمان دارالقرآن الکریم، طی سال گذشته فعالیت‌هایی را در حوزه کمک‌های مؤمنانه و مواسات به سرانجام رسانده که این کمک‌ها از سوی خادمان و علاقه‌مندان به قرآن و صنوف مختلف جمع‌آوری شده است.

به گزارش ایکنا، به دنبال رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای کمک‌های مؤمنانه و مواسات در سطح کشور در آبان‌ ۱۳۹۹، «قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی» با عنوان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی متشکل از ۱۸ کارگروه به همت سازمان دارالقرآن الکریم و با بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان، هنرمندان، ورزشکاران و اصناف مختلف و با هدف مواسات و کمک‌های مؤمنانه آغاز به کار کرد.

قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در اولین نشست رؤسای کمیته‌های ۱۸ گانه خود، که با حضور فعالان حوزه‌های فرهنگ، ورزش، اصناف و سایر علاقه‌مندان به قرآن کریم برگزار شد، به همت خادمان قرآن توانست که در مدت کوتاهی فعالیت‌ها و خدماتی را در قالب کمک‌های مؤمنانه برای نیازمندان تهیه و ارسال کند.

جواد خسروی، دستیار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و قائم‌مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در گفت‌وگو با ایکنا، درخصوص روند فعالیت این قرارگاه و کمک‌های آن گفت: این قرارگاه پس از آغاز فعالیت خود در آبان سال ۹۹، توانست که در طول سال گذشته فعالیت‌ها و خدمات بسیاری را در حوزه کمک‌های مؤمنانه و مواسات به ثمر برساند و تمامی این کمک‌ها از سوی خادمان و علاقه‌مندان به قرآن کریم و صنوف مختلف از جمله فرهنگ، هنر، ورزش، بازاریان و سایر علاقه‌مندان به قرآن کریم جمع‌آوری شده و تاکنون خدمات مختلفی را در حوزه‌های یادشده در سطح کشور به مردم نیازمند و اقشار ضعیف و کم‌برخوردار جامعه ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه قرارگاه بر اساس میزان آسیب‌های اجتماعی در هر استان وارد عمل می‌شود و متناسب با میزان ظرفیتی که در اختیار دارد، به شناسایی و رفع مشکلات مورد نظر اقدام می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه با توجه به شیوع کرونا، عمده فعالیت‌های این قرارگاه در استان تهران متمرکز است و امیدواریم با پایان یافتن شیوع این ویروس، فعالیت‌ خود را در سایر استان‌ها گسترش دهیم. این قرارگاه متشکل از 18 کارگروه و هر کارگروه مزین به نام یکی از شهداست و این نامگذاری براساس علاقه رؤسای هر گروه در راستای اجرای برنامه‌های مورد نظر انجام شد. تاکنون خدمات معیشتی از جمله تهیه جهیزیه، آزادی زندانیان و کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت در بعضی استان‌ها دنبال شده است.

خسروی تصریح کرد: اولویت رسیدگی به مشکلات جامعه را در ۱۱ ناهنجاری خلاصه کرد‌ه‌ایم. بر این اساس در سال گذشته بر تهیه جهیزیه برای دختران بی‌سرپرست یا بدسرپرست و تهیه سبد معیشتی و آزادی زندانیان غیرعمد تمرکز کردیم، اما اولویت استان‌ها شامل احداث مدرسه، درمانگاه و مسجد است و همچنین تجهیز و راه‌اندازی اولین مؤسسات قرآنی در مناطق محروم و تأمین کمک‌هزینه تربیت معلم و حافظ قرآن و تأمین هزینه برای چاپ و اهدای قرآن جزو اولویت‌هاست.

وی گفت: البته باید گفت تبلیغ و ترویج امر خیر آن هم در قالب قرآن و آموزه‌ها و تعلیمات قرآنی فقط وظیفه قشر روحانی نیست، بلکه همه مردم باید در این مسیر قدم بردارند. رویکرد مردمی کردن کمک‌های مؤمنانه و مواسات از فضای خانواده آغاز می‌شود و باید در همه طبقات و اصناف جامعه جریان داشته باشد. لذا لازم است همه اصناف بر اساس ظرفیتی که در اختیار دارند، در این مسیر قدم بردارند و فعالیت‌های خیر را توسعه دهند. فلسفه حضور ما نیز به عنوان خادمان و یاوران قرآنی این است که بتوانیم با محوریت قرآن، کمک‌های مؤمنانه مردم را در سازمان دارالقرآن الکریم و براساس سخنان رهبری معظم انقلاب به همنوعان ارائه دهیم، چراکه دستگیری از بندگان خدا و نیازمندان در آیات بسیاری مورد تأکید قرار گرفته و در روایتی از امام حسین (ع) نقل شده که مراجعه مردم و نیاز‌های مردم به شما نعمت است و از آن رویگردان نباشید و چه‌بسا کمک به افراد نیازمند، گره‌های بزرگتری را از مشکلات زندگی‌مان باز خواهد کرد. 

خسروی با اشاره به میزان مشارکت، گفت: در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از آبان تا بهمن از سوی کمیته‌های این قرارگاه جمع‌آوری شد و به نیازمندان اختصاص یافت. البته بخشی از کمک‌ها نقدی و بخشی به صورت کالا و خدمات بود. کالا و خدمات به مناطق محرومی مانند خوزستان ارسال و به‌ویژه در استان تهران توزیع شد. همچنین برای بعضی از خانواده‌های محروم که برای دخترانشان نیاز به جهیزیه داشتند، بدون اخذ وجه اقلامی تهیه و تحویل داده شد.

قائم‌مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: بخشی از جهیزیه نیز از سوی کارخانه‌هایی که با آنان ارتباط داریم تأمین شد. در سال گذشته هزینه هر جهیزیه شش و نیم میلیون تومان بود که فقط یخچال و فرش نداشت و خانواده‌ها با پرداخت این مبلغ، جهیزیه دریافت می‌کردند و در مجموع ۲۰ جهیزیه تأمین شد. البته در برخی موارد به صورت رایگان به خانواده‌های نیازمند جهیزیه داده شد. برخی اتحادیه‌ها نیز مبالغی را پرداخت کردند. به عنوان مثال رئیس یکی از اتحادیه‌ها حدود ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

خسروی در پایان گفت: قطعاً شیوع کرونا باعث کندی فعالیت‌های قرارگاه شده است، اما به دنبال ایجاد راهکار‌های لازم برای توسعه کمک مؤمنانه هستیم. با وجود این قرارگاه براساس میزان آسیب‌های اجتماعی در هر استان، وارد عمل شده و متناسب با میزان ظرفیتش، به منظور شناسایی و رفع مشکلات فعالیت می‌کند. در حال حاضر نیز شورای سیاست‌گذاری قرارگاه تشکیل شده است که ماهانه جلساتی را برگزار می‌کنند و تصمیم‌های این شورا برای ۱۸ کمیته اصلی لازم‌الاجراست.
انتهای پیام
captcha