چرا هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده ویژه‌ای است
کد خبر: 3995819
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
به انگیزه تولد نویسنده همه ایرانیان

چرا هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده ویژه‌ای است

آنچه هوشنگ مرادی کرمانی را از سایر نویسندگان متمایز می‌کند، این است که نویسنده همه ایرانیان است.

 چرا هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده ویژه‌ای است/ او نویسنده همه ایرانیان استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ شانزدهم شهریورماه سالروز تولد یکی از برجسته‌ترین نویسندگان معاصر و ادیبانی است که در ادبیات داستانی کشورمان و همچنین پیوند ادبیات داستانی با سینما و تلویزیون بیشترین نقش و سهم را داشته است. زندگی مردم عادی شهر و روستا در داستان‎‌هایش جاری است. او کسی جز هوشنگ مرادی کرمانی نیست.
 
وی در جهان هم چهره‌ای شناخته شده است و از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در دنیا به شمار می‌رود. مرادی کرمانی ۲ بار در ۱۹۸۶ و ۲۰۱۴ میلادی نامزد دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن شد و در ۱۹۹۴ میلادی جایزه کتاب کودکان و نوجوانان اتریش را دریافت کرد. همچنین بسیاری از آثار مرادی کرمانی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، هلندی، عربی، اسپانیایی و... ترجمه شده‌اند.
 
آثار اقتباس شده از داستان‌های مرادی کرمانی از جمله قصه‌های مجید، مهمان مامان و گوشواره مورد توجه قرار گرفته است. همچنین عناصر اقلیمی و بومی و زبان عوام‌فهم و خواص‌پسند از ویژگی‌های داستان‌های وی است. از آثار وی می‌توان به چکمه، خمره، مهمان مامان، نخل، کوزه، مثل ته خیار، بچه‌های قالیباف، مشت بر پوست، تنور، هوشنگ دوم، نازبالش، نه‌ تر و نه خشک، مثل ماه شب چهارده، لبخند انار و قصه‌های مجید اشاره کرد. هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۳۹۷ به عنوان چهره ماندگار مورد تجلیل قرار گرفت.
 
یک بار مرادی کرمانی در پاسخ به اینکه بچه‌هایی در ایران زندگی می‌کنند که فقر را تجربه نکرده‌اند، چرا درباره آن‌ها ننوشته و چرا شخصیت‌هایی از آن طبقه را وارد داستان هایش نمی‌کند، گفته بود: من از نویسندگانی هستم که احتمالاً بیشتر از نویسندگان دیگر توی آبی که به آن عادت دارم شنا می‌کنم. یعنی تجربه‌های خودم را می‌نویسم. شاید بیشتر از هر نویسنده‌ای من نویسنده خودنویس یا زندگینامه‌نویس هستم. موضوعی توی تن من می‌آید و مدت‌ها با آن زندگی می‌کنم و بازتاب آن تبدیل می‌شود به یک داستان.
 
علی‌اصغر سیدآبادی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره هوشنگ مرادی کرمانی به خبرنگار ایکنا گفت: به جای اینکه بخواهم درباره بهترین اثر آقای مرادی کرمانی صحبت کنم، دوست دارم درباره اینکه چه چیزی در کار‌های ایشان متفاوت است و وی را به نویسنده ویژه تبدیل کرده است، سخن بگویم. آنچه او را از سایر نویسندگان متمایز می‌کند این است که نویسنده همه ایرانیان است.
 
وی افزود: اینکه شما به عنوان خبرگزاری قرآنی آثار هوشنگ مرادی کرمانی را مورد توجه دارید، اگر زرتشتیان ایران و یا ارامنه تهران هم بخواهند از چند نویسنده کودک و نوجوان به مدرسه‌شان دعوت کنند یکی از آن‌ها مرادی کرمانی است. این ویژگی برای یک نویسنده مهم است که توانسته جوری بنویسد که بدون اینکه بخواهد خودش نباشد و بدون اینکه تصمیم بگیرد چنین کاری بکند، بتواند به چنین جایگاهی برسد.
 
سیدآبادی با اشاره به اهمیت این ویژگی تصریح کرد: جامعه ما دارای تنوع فرهنگی، زبانی، گرایش‌های فکری و ... است و کسانی برای انسجام این جامعه مثل بدن انسان که مفصل‌ها اجزای پراکنده آن را به هم وصل می‌کنند، نقش مفصل را ایفا می‌کنند و مرادی کرمانی یکی از این مفصل‌ها و منسجم‌کننده‌هاست.
 
نویسنده کتاب «پروانه سفید و پنجره‌های رنگارنگ» ادامه داد: به قول فروغ فرخزاد، این آدم‌ها همانند پل‌های رابطه هستند. این مسئله در کار‌های مرادی کرمانی اهمیت دارد و همه آثارش واجد این ویژگی هستند. در واقع شخصیت و رفتار و عملکردش در این سال‌ها چنین ویژگی را به او داده است.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۱۹:۵۶
0
0
عالی. سایه استاد هوشنگ مرادی کرمانی مستدام
captcha