کوچ قاریان خوشخوان از جلسات شورای اسلامی شهر تهران
کد خبر: 3996025
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
یادداشت

کوچ قاریان خوشخوان از جلسات شورای اسلامی شهر تهران

جلسات شورای اسلامی شهر تهران همچون روال گذشته با قرائت قرآن آغاز می‌شود، اما چند جلسه‌ای است که روال دیگری را برای دعوت از قاریان به اجرا گذاشته‌اند.

کوچ قاریان خوشخوان از جلسات شورای شهر تهرانبا توجه به اثرات گسترده انس با قرآن در زندگی فردی و اجتماعی، می‌توان گفت که اگر عنصر تلاوت و زیبا خواندن قرآن کریم در مجامع مختلف بیشتر گسترش پیدا کند، بی‌شک قلب مردم و سبک زندگی‌ها بیش از گذشته به‌سوی قرآن خواهد رفت.

ماندگاری هر مکتب و آموزه‌ای در گرو عرضه زیبا و هنرمندانه آن بر مخاطب است، لذا دین ما نیز با بهره‌گیری صحیح از عنصر القای آهنگین کلام، در طول زمان‌های متمادی، تأثیری شگرف بر مخاطبان خود گذاشته است. در این میان بهره‌گیری از هنر‌ها و زیبایی‌های صوت، در تلاوت رسول خدا(ص)، ائمه اطهار (ع)، صحابه و بررسی روایات وارد شده در کیفیت تلاوت بزرگان دین، گویای این مطلب است که لحن و هنر‌های صوتی و آوای خوش می‌تواند به‌عنوان ابزاری تأثیرگذار در خدمت انتقال پیام کلام الهی مورد استفاده قرار گیرد.

چندسالی است که سنت حسنه تلاوت زیبای قرآن کریم از سوی قاریان ممتاز و بین‌المللی در آغاز جلسات شورای اسلامی شهر تهران برقرار شده است. جلسات شورا در دوره ششم همچون روال گذشته با قرائت قرآن آغاز می‌شود با این تفاوت که دیگر خبری از حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی نیست و استفاده از قاریان ممتاز، جای خود را به قاریان سطوح پایین‌تر داده است و به نوعی شاهد خداحافظی با سنت حسنه تلاوت هنرمندانه هستیم؛ طرحی که گفته می‌شود مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران برای کاهش هزینه‌ها انجام داده است، اما بدیهی است که اجرای ضعیف، کم‌اثر است و این یکی از مواردی است که در مجامع عمومی کمتر بدان توجه می‌شود. حضور قاریان ممتاز، فرصت مغتنمی بود تا فضای دیگری برای اجرای تلاوت برای این عزیزان در شرایطی که به دلیل کرونا کمتر شاهد برپایی محافل قرآنی هستیم، فراهم شود.

انگیزه رئیس شورای شهر تهران در این رابطه موضوعی است که جای بحث و بررسی بیشتر دارد، اما بدون شک داشتن جامعه‌ای سلامت، مشخصات و شرایط ویژه خود را دارد؛ آنچه که مشخص است درآمیختگی هنر‌های صوتی با مفاهیم بلند الهی، نه تنها حلاوتی خاص به شنونده می‌بخشد، بلکه می‌تواند جامعه را به مبانی و مفاهیم قرآنی که همان سبک زندگی سالم است، بیشتر آشنا کند.

بررسی‌های تاریخی ـ روایی نیز نشان می‌دهد که پیامبر اکرم (ص) علاوه بر تکرار چندین باره آیات بر فراگیران در مقام آموزش، از جلوه‌های آوایی و هنری نیز در انتقال کلام الهی به مخاطبان به‌ویژه در مقام تبلیغ، استفاده کرد که باعث جذب گروه‌های بسیاری به اسلام شد؛ لذا بهره‌گیری از همین هنر تأثیر‌گذار در مجامع و محافل مهم و تصمیم‌گیر از جمله شورای اسلامی شهر تهران قطعاً می‌تواند اثری شگرف در هدایت معنوی جامعه داشته باشد.

امید است که این قرائت قرآن با بهره‌گیری از هنر‌های آوایی در چارچوبی صحیح آن هم با الهام از رهنمود‌های اهل بیت(ع) در آستان قرآن و با ادب ظاهری و باطنی همراه باشد تا بتوانیم هرچه بیشتر جرعه‌های حکمت و هدایت وحی را در جام وجودمان بریزیم و از این مشکات عرشی، جامعه خود را به سمت سعادت و سلامت هدایت کنیم.

وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha