کد خبر: 3996756
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
نباتی تأکید کرد:

اهتمام به جامعیت‌بخشی به آموزش قرآن در مدارس / کتب درسی دانش‌آموزان به ضمیمه QRکد منتشر شد +صوت

كارشناس آموزش قرآن و مؤلف كتاب‌های درسی آموزش قرآن با اشاره به اینکه رویکرد آموزش و پرورش، بحث جامعیت آموزش قرآن است، اظهار کرد: جامعیت به این معناست که علاوه بر توانایی قرائت و روخوانی و روانخوانی قرآن دانش‌آموزان، توجه به تدبر و مفاهیم و حفظ آیات نیز مدنظر است. لذا دانش‌آموزان برای آموزش قرآن از پایه اول تا دوازدهم ابتدایی سفری را طی می‌کند که به آن «سفر یادگیری آموزش قرآن کریم» می‌گویند.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق عصر امروز، 20 شهریورماه رادیو قرآن با موضوع «فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش و تغییرات کتاب درسی قرآن» به گفت‌وگو با رضا نباتی، كارشناس آموزش قرآن و مؤلف كتاب‌های درسی آموزش قرآن اختصاص داشت.

نباتی درباره نحوه ارائه کتب درسی در هر پایه و هر سال، اظهار کرد: آموزش قرآن از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم با کتاب درسی مجزا و ساعت درسی مستقل برگزار می‌شود. آموزش قرآن در کلاس اول ابتدایی با هفته‌ای دو جلسه کامل همراه است و از پایه دوم تا ششم، هفته‌ای سه زنگ قرآن، 45 دقیقه‌ای برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است و دوره متوسطه اول و دوم نیز یک زنگ در هفته، کلاس آموزش قرآن مدنظر است که البته این زنگ قرآن در پایه دهم تا دوازدهم نیز همراه با دین و زندگی است.

وی با اشاره به اینکه آموزش قرآن دارای مؤلفه‌های مختلفی است و رویکرد ما بحث جامعیت آموزش قرآن است، اظهار کرد: این جامعیت آموزش قرآن به این معناست که علاوه بر توانایی قرائت و روخوانی و روانخوانی قرآن دانش‌آموزان، توجه به تدبر و مفاهیم و حفظ آیات نیز مدنظر باشد. لذا دانش‌آموزان برای آموزش قرآن از پایه اول تا دوازدهم ابتدایی سفری را طی می‌کند که به آن «سفر یادگیری آموزش قرآن کریم» می‌گویند.

این کارشناس آموزش قرآن اضافه کرد: به طور مثال، دانش‌آموزان برای سپری کردن مراحل روخوانی و روانخوانی تا اینکه بتوانند قرآن را آهنگین بخوانند، باید مراتبی را طی کنند که در هر پایه به طور مجزا مشخص شده است. چنانکه بخش‌خوانی، اولین مرتبه از روخوانی قرآن است و بخش دوم، شمرده‌خوانی است و سپس به روان‌خوانی با پنج مرتبه می‌رسیم و سایر مراتب که در نظر گرفته شده است.

نباتی با تأکید بر اینکه متأسفانه معلمان به آموزش قرآن به عنوان درس حرفه‌ای نگاه نمی‌کنند، ادامه داد: بعضا قرآن را موضوعی سهل الممتنع می‌دانند و معلم‌ها آن توجهی را که به سایر دروس دارند، به درس قرآن ندارند. البته در جواب اینکه گفته می‌شود آن انتظاری که از دانش‌آموزان در پایان متوسطه دوم و اخذ دیپلم در زمینه فراگیری قرآن داریم، محقق نمی‌شود! باید گفت در سایر دروس نیز این اتفاق می‌افتد و این اُفت را شاهد هستیم.

کد

وی ادامه داد: این اِشکال وارد است، اما نکته اصلی این است که این موضوع به آموزش و پرورش کار ندارد؛ یعنی یک بُعد فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت داریم که همه باید در این زمینه کمک کنند و همه جای دنیا اگر بررسی کنید، سایر ارگان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها به کمک نظام رسمی می‌آیند و آن را متناسب با مأموریت‌هایی که دارند، ارتقا می‌دهند. در حالی که در آموزش و پرورش بیش از 30 بخش کار قرآنی انجام می‌دهد که وحدت رویه میان آنها نیست. راهکار برون‌رفت از این جریان، انقباض کمّی فعالیت‌های قرآنی و انبساط کیفی فعالیت‌های قرآنی است.

نباتی با اشاره به تغییرات کتب درسی و به روزرسانی معلمان، تصریح کرد: متأسفانه معلم‌ها به روز نیستند؛ یعنی هنگامی که در کتب درسی تغییراتی ایجاد می‌شود تا زمانی که معلمان متوجه این تغییر شوند، چند سالی طول می‌کشد، به این دلیل که بیش از یک میلیون همکار فرهنگی داریم و در دوره ابتدایی حدود 400 هزار معلم داریم. این معلم‌ها نیازمند روزآمدی هستند و انتظارمان از شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و کمیسیون آموزش عمومی قرآن و بخش‌های مختلف نظام آموزشی این بود که این امر را تسهیل ببخشند، اما این اتفاق نیفتاد و هر کدام از دستگاه‌ها به دلیل کسب اعتبارات، طرح‌های خود را دنبال کردند.

این مؤلف کتب درسی اضافه کرد: مسئولان به جای اینکه اعتبارات قرآنی را در اختیار طرح‌های بخش‌های مختلف قرآنی قرار دهند تا به دنبال مأموریت ذاتی خود بروند، گفتند طرح‌هایی را اجرا کنید تا به شما بودجه دهیم که نمونه آن طرح ملی حفظ قرآن است؛ این موضوعی تخصصی است که وارد بحث آموزش عمومی کشور شده است و حال آنکه باید با سازوکارهای خود وارد این عرصه شود تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.

وی درباره نحوه آشنایی معلمان با تغییرات کتب درسی قرآن، گفت: فیلمی تهیه شده است و تک تک تغییرات کتب را به معلمان از این طریق آموزش دادیم. این آموزش‌ها از طریق شبکه‌های مختلف مجازی انجام شده است و حتی خانواده‌ها نیز می‌توانند با یک جستجوی ساده به این تغییرات دست پیدا کنند.

نباتی به تغییرات کتب درسی قرآن به صورت اجمالی اشاره کرد و ادامه داد: تولید فایل‌های صوتی و تصویری برای تمامی پایه‌های تحصیلی از دیگر فعالیت‌های انجام شده بوده است. بر این اساس، 245 فایل صوتی و 465 فیلم، مجموعاً 710 قطعه در 3550 دقیقه تولید شده است. همچنین طی این دوسال که کرونا شایع شده است، مؤلفان به تدریس قرآن در شبکه قرآن مشغول بودند که با احتساب اینها حدود 7 هزار و 200 دقیقه فیلم تولید شده است. همچنین در کتب درسی دانش‌آموزان، QRکد درج شده است که تمامی صوت‌ها و فیلم‌ها و قطعات تولید شده در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

کد

این مؤلف كتاب‌های درسی آموزش قرآن افزود: طرح ملی «اتقان» ویژه تمامی معلمان انجام می‌شود و در حال حاضر به صورت خاص برای معلمان ابتدایی انجام می‌شود که به صورت ویژه مورد سنجش قرار می‌گیرند و گواهی رتبه‌بندی و قبولی برای آنها صادر می‌شود و مزایایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. کار مطالعاتی و محتوای آن انجام شده است.

وی با اشاره به برنامه آینده این عرصه، ادامه داد: اخیراً راهنمای حوزه تربیت و یادگیری قرآن کریم و عربی را در سازمان پژوهش به تصویب رسانده‌ایم و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شد. نگاه ما در این راهنما به سمت تربیت قرآنی است. معتقدم آینده قرآنی کشور، روخوانی و حفظ نیست، بلکه آینده قرآنی کشور تدبر در قرآن و توجه به پیام‌های قرآنی است.

نباتی گفت: بزرگترین مهجوریت قرآن در کشور این است که ابزار مهارت‌آموزی شده است، بلکه باید کاملاً معکوس شود؛ اینکه بدانیم چه آیه‌ای را و چرا باید به دانش‌آموز یاد دهیم و برای یاددادن آن آیه از چه روشی کاربردی و تربیتی استفاده کنیم.

یادآور می‌شود، برنامه افق، کاری از گروه اطلاع‌رسانی به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و کارشناسی‌اجرای جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ الی ۱۷:۰۰ از شبکه رادیویی قرآن بر روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha