کمبود دارو در آذربایجان‌غربی وجود ندارد
کد خبر: 3997042
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵

کمبود دارو در آذربایجان‌غربی وجود ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی، گفت: از لحاظ دارو در استان هیچ کمبودی وجود ندارد و تمام داروهای تجویزی در بیمارستان مشمول بیمه می‌شوند.

ارسالی امروز ا کمبود دارو در آذربایجان‌غربی وجود نداردبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی، 21 شهریور‌ماه، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهارکرد: با توجه به وضعیت قرمز استان به‌جز شهرستان پلدشت که در وضعیت نارنجی قرار دارد و آمار بیماران مراجعه کننده به مراکز 16 ساعته که روند بیماری با شیب ثابت پیش می‌رود و تقریباً افزایشی در تعداد بیماران وجود ندارد.

وی افزود: احتمال دارد در صورت گرفتار نشدن استان از سمت کشور ترکیه که مبتلا به دو ویروس جهش یافته لامبدا و مو است، با ادامه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از قبیل فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تردد وارد مرحله نزولی سیر بیماری خواهیم شد.

آقازاده بیان کرد: مسدله مهم دیگر واکسیناسیون است که آمار واکسیناسیون 41 و 45 هزار دوز در دو روز اخیر نشان از پیشرفت خوب آن داشته و با افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون به 60 هزار واکسینه شده در روز خواهیم رسید.

وی ادامه داد: باید به تغییر بازه فوت شدگان از بالای 60 سال به 40 تا 60 سال توجه داشت که این تغییر بازه سنی برای بستری و فوت شدگان بیانگر اهمیت واکسیناسیون دارد چون افراد واکسینه شده به بیماری کوید 19 مبتلا نمی‌شوند یا در صورت ابتلا بیماری خفیف خواهد بود که کمتر منجر به فوت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: متاسفانه از میان همشهریان عزیز برخی مانند تعدادی از فرهنگیان برای دریافت دوز دوم واکسن مراجعه نکردند که دریافت دوز اول بدون دوز دوم ایمنی لازم را ایجاد نمی‌کند و در برخی کشورها حتی برای تداوم ایمنی، دوز سوم واکسن برای کادر درمان تزریق می‌شود.

 وی گفت: ضرورت ثبت نام در سایت salamat.gov.ir روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر نیازی به ثبت نام در سایت ندارند و لازمه ثبت نام برای واکسیناسیون را همچون غربالگری داشتن پرونده بهداشتی دانست که از طریق سایت Salamat.gov.ir یا با مراجعه به مراکز بهداشتی می‌توان این پرونده را تشکیل داد.

آقازاده اظهار کرد: به علت عدم تامین دز دوم واکسن برکت و اسپوتنیک موجب کندی روند واکسیناسیون شده بود که این افراد به‌ علت نبود واکسن اسپوتنیک دز دوم را واکسن آسترازینکا دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: استان هیچ دخل و تصرفی در واکسن‌های رسیده ندارد و در صورت اتمام یک واکسن از قبیل آسترازینکا زمان تأمین واکسن به همشهریان اطلاع داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی، بیان کرد: تزریق دز سوم همچون بیماری آنفلانزا تا گذشت 6 ماه ضروری نبوده و دز سوم که دز یادآوری گفته می‌شود، مورد تزریق کادر درمان است.

وی ادامه داد: بیمه‌های تکمیلی باید تمام هزینه درمان را پرداخت کنند و در خصوص بیمه‌های پایه چون تأمین اجتماعی و سلامت باید هزینه فرانشیز را پرداخت کرد. 

آقازاده تصریح کرد: از لحاظ دارو در استان هیچ کمبودی وجود ندارد و تمام داروهای تجویزی در بیمارستان مشمول بیمه می‌شوند.

وی گفت: روند واکسیناسیون فرهنگیان و دانشجویان در حال انجام بوده و فرهنگیان دز اول واکسن را به‌خوبی دریافت کردند اما تعداد افراد مراجعه‌کننده بابت دریافت دز دوم کم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند با ثبت نام در سامانه یکپارچه واکسیناسیون و با مراجعه به مراکز تعیین شده از سوی ستاد کرونا، واکسن خود را دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha