سامان گردشگری کشور از چه مسیری می‌گذرد / سرمایه‌گذاری را هزینه نشماریم
کد خبر: 3997866
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
ندا زرندیان تشریح کرد؛

سامان گردشگری کشور از چه مسیری می‌گذرد / سرمایه‌گذاری را هزینه نشماریم

کارشناس حوزه گردشگری با تشریح مشکلات قبل و بعد از شیوع کرونا در حوزه گردشگری به راهکار‌هایی برون‌رفت از این مشکلات پرداخت و تصریح کرد: هر نوع هزینه‌ای که در این دوران انجام شود، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده به‌حساب می‌آید.

اولویت‌های دولت سیزدهم برای جبران خسارات گردشگریبه گزارش ایکنا، امروز پنجم مهرماه مصادف با ۲۷ سپتامبر، روز جهانی گردشگری نام گرفته است. با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، بیشترین آسیب در سطح جهان به دلیل حذف سفر به صنعت گردشگری وارد شد. کسب‌وکار‌های حوزه گردشگری که یکی از موتور‌های اشتغال و رشد و به‌عنوان صادرات نامرئی محسوب می‌شوند، در این وضعیت پیش‌آمده عملاً تعطیل‌ شده و به عبارتی گردش چرخ این صنعت اشتغال‌زا نیز متوقف‌ شده است و واحد‌های اقامتی، حمل‌ونقل، غذا و خوراک، مجتمع‌های تفریحی و سرگرمی و سایر واسطه‌های بالادستی و پایین‌دستی این صنعت آسیب‌دیده و کارکنان آن‌ها کار خود را از دست دادند. به هر ترتیب تلاش برای رونق صنعت گردشگری باوجود افزایش تعداد قربانیان کرونا در کشور راه به‌جایی نمی‌برد، اما اگر این وضعیت تغییر کند وظیفه متولیان گردشگری پررنگ‌تر خواهد شد و می‌توانند با اعتمادسازی بین گردشگران و بازار‌های سفر نشان دهند که ایران اسلامی برای سفر، کشور مناسبی است.

در همین راستا ندا زرندیان، متخصص و فعال حوزه گردشگری در گفت‌وگو با ایکنا از مشکلاتی که با شیوع کرونا برای حوزه گردشگری پیش آمد، سخن به میان آورد و اظهار کرد: سفر یعنی اینکه افراد از یک مکانی به مکان دیگر جابه‌جا شوند. صنایع و کسب‌وکار‌هایی مانند صنعت حمل‌ونقل، غذا و همچنین سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری که در بخش هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و یا رستوران سرمایه‌گذاری کرده بودند و از این جابجایی بهره می‌بردند به دلیل شیوع پاندمی کرونا دچار ضرر هنگفت شدند.

زرندیان افزود: کرونا بر جابجایی‌های داخلی (که سهم ۸۰ درصدی از گردشگری کشور مربوط به این حوزه است) اثرات منفی فراوانی به‌جا گذاشت و بسیاری از ذی‌نفعان را متحمل خسارت کرد. همچنین در زمینه گردشگری ورودی نیز خسارات قابل‌ توجهی وارد شده است.
 
اولویت‌های دولت سیزدهم برای جبران خسارات گردشگری

این کارشناس گردشگری با بیان این مطلب که در سالیان گذشته مباحث کلان مختلفی در حوزه گردشگری کشور تأثیرگذار بود، افزود: با شیوع کرونا این مباحث فقط مختص به ایران نشد بلکه حتی هتلی که در پاریس فعال بود و یا قطاری که در چین قصد راه‌اندازی داشت و یا فعالان گردشگری در ترکیه نیز با یک عامل جهانی منفی مواجه شدند و ضرر کردند.

وی در پاسخ به پرسش ایکنا که «در زمینه پتانسیل گردشگری سلامت و اینکه چه مقدار گردشگری سلامت می‌تواند جان تازه‌ای به گردشگری کشور بخشد؟» گفت: گردشگری سلامت بیشتر منوط به ورود گردشگر به کشور است که قبل از شیوع کرونا نیز این نوع از گردشگری به‌خصوص در شهر‌هایی مانند تهران، شیراز و مشهد برای پذیرش بیمار و انجام جراحی‌ها مطرح بود.
پیش از شیوع کرونا دغدغه فعالان حوزه گردشگری سلامت این بود که چرا اتباع برخی از کشور‌های همسایه ازجمله عراق برای درمان بیماری‌های خود به ایران سفر نمی‌کنند

زرندیان افزود: گردشگری پیش از کرونا چالش‌های فراوانی داشت و بعد از شیوع کرونا مشکلات متعدد دیگری نیز به مسائل قبلی اضافه شد. پیش از شیوع کرونا دغدغه فعالان حوزه گردشگری سلامت این بود که چرا اتباع برخی از کشور‌های همسایه از جمله عراق برای درمان بیماری‌های خود به ایران سفر نمی‌کنند و هزینه‌های هنگفتی صرف درمان خود در کشور‌های دیگر می‌کنند که در آن دوران افزایش تبلیغات و موارد دیگر علاج این مسئله بود، اما در دوران کرونا ابتدا باید آمار جان‌باختگان کشور را کاهش داد و بعد با اعتمادسازی در بین گردشگران زمینه را برای رونق این صنعت فراهم کرد.

اولویت‌های دولت سیزدهم برای توسعه گردشگری

وی در ادامه به نگاه مسئولانه دولت سیزدهم به مقوله گردشگری اشاره‌ای کرد و گفت: خوشبختانه با رویکرد دولت جدید برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، این نوید را به فعالان حوزه گردشگری می‌دهد که موارد دیگری مانند انجام تست‌ها و موضوعات دیگر در حوزه گردشگری و واکسیناسیون فعالان این حوزه در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد. درمجموع اگر تمامی این اقداماتی که به آن اشاره شد به‌خوبی انجام شود می‌توانیم شاهد ورود گردشگر خارجی به کشور باشیم، اما این موضوع بدین معنا نیست که تمامی مشکلات گردشگری حل خواهد شد.

زرندیان در پاسخ به اینکه «چه راهکار‌هایی برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری ایران وجود دارد؟» گفت: این سؤال بسیار کلی است در حالی‌ که با یک پدیده تک‌بعدی مواجه نیستیم. کما اینکه همه کشور‌ها نیز در حوزه گردشگری شرایط نرمالی ندارند و اساساً گردشگری مقوله تک‌بعدی نیست.

وی ادامه داد: برای مثال اگر بخواهیم در حوزه صنعت نفت رشد کنیم می‌توانیم از ذی‌نفعان این صنعت حمایت کنیم، ولی در حوزه گردشگری ذی‌نفعان بسیاری وجود دارد و حتی یک فرد روستایی در نواحی مرزی کشور نیز جزو ذینفعان حوزه گردشگری محسوب می‌شود، بنابراین در حوزه گردشگری با طیف گسترده‌ای از ذینفعان مواجه هستیم.

زرندیان در ادامه به مشکلات وزارتخانه تازه تأسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در ابتدای ریاست جمهوری آقای روحانی نهادی به نام وزارتخانه وجود نداشت و سازمان میراث فرهنگی متولی حوزه گردشگری بود؛ اما امروز با وزارتخانه تازه تأسیسی روبرو هستیم که آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید می‌توانند شرح وظایف صحیحی برای آن تعریف کنند.
 
اولویت‌های دولت سیزدهم برای جبران خسارات گردشگری

این کارشناس گردشگری افزود: متأسفانه هنوز شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصویب نشده است. البته به‌نوعی نیز با فضایی بکر مواجه هستیم و اگر شرح وظایف خوبی برای این نهاد تازه تأسیس نوشته شود می‌توان تا سال‌ها شاهد ثمربخشی آن باشیم. بنابراین، مهیاکردن سخت‌افزار‌های لازم برای مجری این وزارتخانه باید در رأس برنامه‌های دولت جدید قرار گیرد.

وی معتقد است که شناخت اولویت رفع مشکلات گردشگری کار بسیار سخت و پیچیده‌ای هست و باید متخصصان و خبرگان این حوزه جلسات متعددی برگزار کنند و راهکار‌ها را به دولت ارائه دهند، اما به‌زعم بنده مهم‌ترین موردی که در حوزه گردشگری باید در اولویت امور قرار گیرد همان سر و سامان دادن به شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

زرندیان در توضیح شرح وظایف وزارتخانه‌ها اظهار کرد: هر سازمانی که بر اساس قانون مصوب مجلس به وزارتخانه تبدیل می‌شود باید یک شرح وظایف جدید نیز داشته باشد و تا زمانی که این شرح وظایف و حدود اختیارات جدید در هیئت‌وزیران بر اساس قانون تصویب نشود همان شرح وظایف گذشته به اجرا درخواهد آمد؛ بنابراین آقای ضرغامی وزیر جدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید با بهره‌گیری از متخصصان و خبرگان امر، اولویت خود را تصویب شرح وظایف این وزارتخانه قرار دهند.
 
وی افزود: اگر مسئولان راهبرد مناسب، سیاست‌های دانش‌محور و آینده‌نگرانه در این زمینه داشته باشند، قطعاً هر نوع هزینه‌ای که در این دوران انجام شود بازهم نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده به‌حساب می‌آید.

راهکار‌های مقابله با آسیب‌های کرونا در حوزه گردشگری

این کارشناس گردشگری در پاسخ به اینکه «چگونه می‌خواهیم با آسیب‌های کرونا در حوزه گردشگری مقابله کنیم»، افزود: امروز تمام کشور‌های جهان درگیر کرونا هستند و حتماً در حوزه گردشگری راهکار‌هایی دارند. باید از این راهکار‌ها برای رونق گردشگری کشور استفاده کنیم، زیرا بسیاری از فعالان حوزه گردشگری بر اثر کرونا بیکار شدند و سرمایه‌گذاران بسیاری نیز متضرر شدند و بسیاری از کسب‌وکار‌های حوزه گردشگری دچار آسیب شدند.

وی ادامه داد: آسیب‌هایی که در حوزه گردشگری به وجود آمد برخلاف منویات رهبری که در چند سال اخیر بر روی آن تمرکز داشتند (اشتغال‌زایی و حمایت از صنعت داخلی) است و بنابراین اولویت مسئولان امر باید بر روی برطرف کردن این آسیب‌ها باشد. باید سفر و گردشگری مردم از سوی دولت به نحوی برنامه‌ریزی شود که ضمن ایجاد آسیب کمتر به کسب‌وکار‌های صنعت گردشگری و مدیریت اوقات فراغت مردم، موجب تشدید وضعیت بیماری در کشور نگردد.
 
اولویت‌های دولت سیزدهم برای جبران خسارات گردشگری

زرندیان در پایان اظهار کرد: آقای رئیسی در دفاع از وزرای خود در مجلس موارد خوبی را مطرح کردند ازجمله واگذاری امور تصدی‌گری به بخش خصوصی و در قانون برنامه ششم توسعه نیز، بندی وجود دارد که در حوزه‌های گردشگری، امور تصدی‌گری باید به تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری در بخش خصوصی محول شود.
انتهای پیام
captcha