کار قاری با شرکت در مسابقات تمام نمی‌شود
کد خبر: 3998139
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
سعید پرویزی در گفت‌وگو با ایکنا؛

کار قاری با شرکت در مسابقات تمام نمی‌شود

قاری بین‌المللی و مدرس قرآن کریم با بیان اینکه قاریان بعد از مسابقات تازه کارشان شروع می‌شود در صورتی که ما می‌بینیم قاریان ما کار خود را تمام می‌کنند، گفت: فرد وقت بسیاری می‌گذارد و در مسابقات شرکت می‌کند، اما به سراغ اینکه اشکالاتش را برطرف کند و نقاط ضعف خود را تقویت کند نمی‌رود.

پرویزی

به گزارش ایکنا از خوزستان، سعید پرویزی قاری بین‌المللی و مدرس قرآن کریم، 26 شهریورماه در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که از فضای مجازی پخش شد، درباره جایگاه مسابقات در تلاوت قرآن کریم، اظهار کرد: به‌دلیل اهمیت زیادی که قاریان برای مسابقات قائل هستند و آن را در اولویت قرار داده‌اند، قرائت‌شان را هم بر اساس مسابقات تنظیم می‌کنند؛ در صورتی که فردی که می‌خواهد وارد مسابقات شود باید قبل از آن حداقل‌های تلاوت را گذرانده و به سطح خوبی در قرائت رسیده باشد و پس از آن به سراغ مسابقات برود، اما ما این موضوع را اکنون نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: بسیاری از قاریان تلاوت‌هایشان به پختگی حداقلی نرسیده است، اما بر روی ردیف‌های مسابقاتی کار می‌کنند، در حالی که هنوز بسیاری از آموزش‌ها را ندیده‌اند. مسابقات خوب است اما برداشتی که قاری از مسابقات دارد، درست نیست. قاری باید تمریناتی داشته باشد که بتواند مقامات را خوب بخواند و وقتی که به سطح خوبی در قرائت رسید در مسابقات شرکت کند.

پرویزی با تأکید بر اینکه فرد باید خود را برای همه جنبه‌های مسابقات آماده کند، گفت: عوامل بسیاری در مسابقات مؤثر است. ممکن است داور خسته باشد و یا سلیقه او با قاری یکسان نباشد. فرد باید همه این عوامل را از قبل بداند و قبول کرده باشد و به رتبه‌آوری اهتمام نداشته باشد. شنیده‌ایم که شرکت‌کنندگان زمانی که هنوز قرائت خود را در مسابقات ارائه نداده‌اند، می‌گویند می‌خواهیم اول شویم. اما باید  قبول کرد که کسب رتبه در مسابقات اصلاً قابل پیش‌بینی نیست و شرکت در مسابقات سعه صدر بالایی می‌خواهد، چراکه چندین داور در مسابقات داوری می‌کنند و یک نفر هم در این میان اشتباه کند، کافیست برای اینکه نتیجه درست رقم نخورد. من وقتی در مسابقات شرکت کردم با خود گفتم می‌خواهم بهترین خودم را ارائه دهم و خود را با خودم مقایسه کنم. در صورتی که همه اتفاقات پیش آمده در مسابقات را شرکت‌کننده نپذیرد، روحیه فرد تخریب شده و در فضایی قرار می‌گیرد که داور را مقصر می‌داند.

این مدرس قرآن کریم گفت: قاریان بعد از مسابقات تازه کارشان شروع می‌شود، در صورتی که ما می‌بینیم قاریان ما کار خود را تمام می‌کنند. فرد وقت بسیاری می‌گذارد و در مسابقات شرکت می‌کند، اما به سراغ اینکه اشکالاتش را برطرف کند و نقاط ضعف خود را تقویت کند نمی‌رود. با برگزاری و شرکت در مسابقات مخالف نیستم اما نگاه شرکت‌کننده می‌تواند در نتیجه آن تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به موضوع فن تلاوت در مسابقات قرآن، گفت: شرکت‌کنندگان توانمندی خود را ویژه و کامل در نظر نمی‌گیرند. گاهی دیده شده که فرد به دنبال این است که چه کسی در سال گذشته رتبه اول را به‌دست آورده تا مثل او بخواند. در صورتی که فرد باید متناسب با توانمندی خود قرائت کند. هر از گاهی یک قرائت از یک قاری خاص همه‌گیر می‌شود و همه از او تقلید می‌کنند که این نشان می‌دهد قاری هوشمند نیست. تنها پارامتری که در قرائت مؤثر است، توانمندی قاری است.

پرویزی تصریح کرد: مسابقات نباید باعث شود که ما درگیر مقایسه خود با دیگران شویم و مصلحت تلاوت خودمان را نادیده بگیریم.

انتهای پیام
captcha