شرح یکی از بهترین روش‌های حفظ قرآن + صوت
کد خبر: 3998235
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
نکاتی برای حافظان قرآن /

شرح یکی از بهترین روش‌های حفظ قرآن + صوت

مدرس و حافظ کل قرآن درباره بهترین روش حفظ با تأکید بر اینکه یک اصل مشترک بین حفظ (چه حفظ قرآن یا هر کتاب دیگری) وجود دارد و آن تکرار است، از مراحل مختلف حفظ، سخن گفت.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن درباره بهترین روش حفظ گفت: یک اصل مشترک بین حفظ (چه حفظ قرآن یا هر کتاب دیگری) وجود دارد و آن تکرار است، اما اینکه به چه شیوه‌ای حفظ انجام شود، این مهم است.

وی با اشاره به اینکه به شیوه‌های مختلف، حفظ در کتاب‌ها و موارد گوناگون اشاره شده است، افزود: حفظ باید در چند مرحله انجام شود؛ 1. روخوانی و روان‌خوانی، 2. ترجمه آیات جدید، 3. ترتیل آیات (تا بتوان با قرائت صحیح آیات را تلاوت کرد)، 4.جمله‌بندی آیه، مرحله بعدی است به این معنا که برخی کلمه به کلمه آیه را حفظ می‌کنند که این اشتباه است، برخی دیگر نیز کل صفحه یا آیه را چند بار می‌خوانند تا حفظ کنند (این نیز اشتباه است و باید آیه حفظ جدید مادام تکرار شود)، بنابر این بهترین آن حفظ آیه به آیه است.

میریحیی اضافه کرد: اگر آیه‌ای نیز طولانی بود بهترین آن جمله‌بندی است که این نیز بر سه اساس انجام می‌شود؛ 1. براساس علائم حفظ، 2. براساس وقوف مرتل و 3. براساس ترجمه، که بهترین آن نیز همین راه است، یعنی شخصی که ترجمه آیه را تسلط داشته باشد می‌تواند جمله‌بندی را سریع‌تر انجام دهد.

این حافظ کل اظهار کرد: در هنگام خواندن ترجمه، ترجمه را حفظ نمی‌کنید، بلکه باید ترجمه را لغت به لغت یاد گرفت. همانطور که می‌دانید ترجمه سه شیوه دارد؛ ترجمه تحت اللفظی، ترجمه سلیس و روان و ترجمه تفصیلی؛ که بهترین آن ترجمه کلمه به کلمه و تحت اللفظی است که انسان با فراگیری ترجمه یک لفظ می‌تواند آن را در کل قرآن استفاده کند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه هر جمله را حفظ کرد، مرحله بعد این است که جملات را با تکرار به هم بچسباند و بعد از حفظ کامل آیه، باید آیه را چند بار بدون غلط از حفظ تکرار کند. برای اطمینان از درست حفظ شدن، حافظ هم می‌تواند حفظ خود را ارائه دهد و هم برای اینکه مطمئن شود آیه در حافظه‌اش تثبیت شده است، آیه حفظ جدید را با یک یا دو و سه آیه قبلی‌اش تکرار کند.

میریحیی تصریح کرد: این تکرار خاصیتی دارد و آن این است که آیات جدید حفظ شده، بهتر در ذهن جا می‌افتد و ثانیاً اتصال آیات حفظ می‌شود و ثالثاً اگر اشکالی در حفظش باشد یا جایی از محفوظاتش مبهم باشد، در زمان تکرار جدید با آیات قبل این مشکل برطرف می‌شود. ضمن اینکه بعد از اینکه مقدار حفظ روزانه مشخص شده است، به پایان می‌رسد، باید حفظ جدید بین سه تا پنج مرتبه در طول روز تکرار شود تا در ذهن و در حافظه کوتاه‌مدت جا بیفتد و با 10 درس و مرور برنامه‌ریزی شده می‌توانند محفوظات را در ذهن تثبیت کنند.

این مدرس قرآن ادامه داد: بعد از این مرحله، تکرار محفوظات به صورت دوره‌ای در قالب مرور است تا محفوظات برای مدت زمانی در ذهن قرار گیرد. اما اینکه بگوییم زمانی برسد، این محفوظات به صورت ملکه درآید، من به این نتیجه نرسیده‎ام که این اتفاق می‌افتد. هر چیزی به دلیل خاصیت ذهن انسان در صورت عدم تکرار، روزی از بین خواهد رفت. اگر می‌بینید آیه یا سوره‌ای در ذهن باقی مانده است به این دلیل است که در طول روز چندین بار آن را تکرار می‌کنیم و اگر این تکرار نبود از ذهن کمرنگ می‌شد و از حافظه می‌رفت.

 

کد
انتهای پیام
captcha