ابراز نگرانی از ادامه‌دار بودن تعطیلی و بی‌توجهی مسئولان به جلسات قرآن
کد خبر: 4000886
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
یادداشت

ابراز نگرانی از ادامه‌دار بودن تعطیلی و بی‌توجهی مسئولان به جلسات قرآن

مجید داوودی، مدرس قرآن طی یادداشتی درباره شرایطی که جلسات قرآن از پاندمی کرونا به آن دچار شده‌اند، می‌گوید: یکی از تنهاترین و غریب‌ترین مجامعی که هنوز در تعطیلات به سر می‌برد، جلسات آموزشی و محافل اُنس با قرآن کریم است.

به گزارش ایکنا، از شیوع پاندمی کرونا و پشت سر گذاشتن موج‌های اول تا پنجم آن بیش از یک سال و نیم می‌گذرد. در این میان به دلیل حفظ سلامتی هموطنان و پایین آوردن میزان ابتلا به این ویروس منحوس و ناشناخته، شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تعطیلی صنوف و مراکز آموزشی تدوین و عملیاتی شد.

در کنار ضرر و زیان‌هایی که برخی از صنوف دچار شدند، بحث آموزش حضوری و چهره به چهره نیز تبدیل به غیر حضوری و استفاده از فضای مجازی شد و به دلیل نگرانی بحق از شیوع بیشتر بیماری، شرکت در کلاس‌های حضوری کمرنگ شد.

مجید داودی، مدرس و قاری ممتاز قرآن و از شاگردان یحیی علیمردانی و عباس سلیمی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان و یکی از اساتید جلسه‌دار تهران که شاگردان فراوانی را تربیت کرده است، طی یادداشتی از بی‌توجهی مسئولان به از سرگیری جلسات قرآن و فراهم کردن زمینه‌های لازم در این شرایط، گلایه کرده است.


بیشتر بخوانید:


متن این یادداشت بدین شرح است؛

«دوستان قرآنی‌ام ؛

... سلام و درودتان باد.

حدوداً انتهای بهمن‌ماه ۱۳۹۸ بود که زمزمه ورود میهمان ناخوانده‌ای به میزبانی ایران بلند شد. آن میهمان ناخوانده، چیزی نبود جز ویروس دهشتناک کرونا و یا همان کووید ۱۹ معروف ...

میهمانی که خانمانِ میزبانِ خود را خراب و ویران کرد.

شیوه‌نامه‌های بهداشتی شروع به تدوین شد و در آن پیشنهاد تعطیلی ادارات، برخی کسب و کارها، برگزاری مجامع و نشست‌ها، جلسات آموزش قرآن، هیئت‌های مذهبی، مساجد و ... مطرح شد. روزها، هفته‌ها و ماه‌های متمادی از آن شروع شوم گذشت‌.

رفتار غیر قابل پیش‌بینی آن میهمان ناخوانده باعث شد تا در سایه تدوین پروتکل‌های اعلامی، تعطیلات مذکور ادامه پیدا کند.

حالا اما بعد از حدود ۱۹ ماه از عمر این ویروس نحس، یکی از تنهاترین و غریب‌ترین مجامعی که هنوز در تعطیلات به سر می‌برد، جلسات آموزشی و محافل انس با قرآن کریم است.

از کسب و کارها ـ که البته ضرورت زندگی مردم عزیزمان بوده و بدون تردید می‌بایستی به لحاظ جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، حتما باز شده و به فعالیت‌های خود ادامه دهد،  ـ بگذریم ...

در این میان سایر مجامع فوق‌الاشعار نیز یکی پس از دیگری و با اصرار و دل‌نگرانی‌هایی که دولت و ملت احساس می‌کردند، فعالیت خود را از سرگرفته و ادامه دادند.

اما جامعه‌ قرآنی کشور هرگز مانند سایر بخش‌ها عمل نکرد و حتی یک بار هم برای از سرگیری فعالیت جلسات قرآن دم برنیاورد و جلسات قرآن عمدتاً به دلیل جلوگیری از شیوع این بیماری سهمگین همچنان تعطیل‌اند.

این در حالی است که مساجد و به ویژه هیئت‌های مذهبی با ابراز گلایه‌مندی‌های متعدد از ستاد مقابله با کرونا و مسئولان امر، جلسات خود را شروع کردند.

تا به امروز هم هیچ‌گاه ندیده و نشنیدم که یک مسئول امور قرآنی یا یکی از اساتید و فعالان حوزه‌ی قرآنی کشور به این نکته اشاره کند که حال که جلسات آموزشی قرآن کریم تعطیل است، آیا جایگزینی برای این خلأ به وجود آمده، هست یا خیر ؟؟؟!!!

در حال حاضر این خلأ باعث شده تا قرآن‌آموزانی که به صورت متوسط در حال یادگیری قواعد بودند از پیشرفت در امر آموزش بازمانده و حتی قاریان حرفه‌ای نیز در قرائت خود دچار افت شدید شوند، چرا که جلسات، اکثرا تعطیل و جایی برای ارائه وجود ندارد.

تقریر این سطور به خاطر دل‌تنگی شدید اهل قرآن برای حضور مجدد در جلسات بوده، که البته استنباط این کمترین این است که قطعا با رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، حتماً این مهم قابل تحقق است».

انتهای پیام
captcha