تأکید اسلام بر حفظ حقوق حیوانات را جدی بگیریم / کارنامه سیاه ایران در حوزه حیات وحش
کد خبر: 4002179
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
به بهانه روز جهانی حیوانات؛

تأکید اسلام بر حفظ حقوق حیوانات را جدی بگیریم / کارنامه سیاه ایران در حوزه حیات وحش

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه ظرف حدود ۶۰ تا ۷۰ سال اخیر کارنامه سیاهی در حوزه حیات وحش از خود برجای گذاشتیم‌ و ۸۰ درصد از تنوع ژنی یا تنوع درون جمعیتی گونه‌های برجسته حیات وحش را از دست دادیم؛ به تعبیری ۸۰ درصد جمعیت گونه‌هایی مثل آهوی ایرانی و قوچ و میش از بین رفته که پیامد آن انقراض بسیاری از طعمه‌خواران بزرگ که گونه‌های بسیار زیبا و مهمی برای کشور محسوب می‌شدند، است.

تأ:ید اسلام بر حفظ  حقوق حیوانات /  کارنامه سیاهی در حوزه حیات وحش در ایران داریمحسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: چهارم اکتبر مصادف با ۱۲ مهر، روز جهانی حیوانات نامگذاری شده است؛ ریشه نامگذاری این روز در حقیقت مذهبی است و با گذشت زمان به یک مناسبت جهانی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در دین اسلام کامل‌ترین نگاه به مسئله رعایت حقوق حیوانات را دارا هستیم، افزود: مسئله حقوق حیوانات ریشه مذهبی محکمی دارد و در بسیاری از ادیان مورد توجه قرار گرفته است؛ این روز ابتدا توسط مسیحیان نامگذاری شد، اما به تدریج توجه تمام دنیا را به خود جلب کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: آموزه‌های دینی مخصوصا سنت و نگاه پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) به حقوق حیوانات متعالی بوده و با کمی دقت متوجه این می‌شویم که اگر به آموزه‌های دینی عمل می‌کردیم، اوضاع زیستی و محیطی حیوانات و حیات وحش کشور بسیار بهتر بود.

اکبری با اشاره به توجه دنیا به مسئله حیوانات، گفت: بشر بعد از انقلاب کشاورزی و صنعتی دخل و تصرف زیادی در طبیعت انجام داد و به‌واسطه تغییراتی که در زیستگاه‌ها به‌وسیله انسان رخ داد، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی موجب شد که فشار زیادی به موجوداتی که در طبیعت به شکل پایدار زندگی می‌کردند وارد شود و بسیاری از گونه‌های برجسته و مهم به سمت انقراض پیش رفتند و یا شرایط برای زندگی آنها دشوار شد.

وی با بیان اینکه گونه‌های حساس‌تر به سرعت از بین می‌رفتند و گونه‌های شکاری توسط انسان شکار و بخش زیادی از آنها نابود شده‌اند، تصریح کرد: البته با استناد و تکنولوژی تغییرات اساسی در طبیعت و منابع زیستی ایجاد کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به شیوه زیستن انسان‌ها و تعامل آنها با طبیعت و حیوانات گفت: اگر بشر به همین روند تمام حلقه‌های اکوسیستم به تدریج نابود می‌شود و روزی نوبت به خود انسان می‌رسد؛ در نهایت زیان بسیاری در بر هم زدن طبیعت متوجه و دامن‌گیر انسان خواهد بود؛ از این‌رو مناسبت‌های متعددی در این زمینه از جمله روز جهانی حیوانات تعریف شده است.

وی ادامه داد: فرهنگ و نگرش ادبی ما به رعایت حقوق حیوانات و حفظ محیط زیست قابل تأمل است؛ به‌طوری که فردوسی و سهراب سپهری نیز در اشعار خود آواهایی در این زمینه سروده‌اند؛ از طرفی در گذشته شیوه بهره‌برداری از طبیعت پایدار بوده و معمولاً از منابع طبیعی مانند آب و پوشش گیاهی بهترین بهره‌برداری انجام شده؛ مسئله قنات نمود جالب این بهره‌برداری همراه با طبیعت است.

تأکید آموزه‌های دینی بر حفظ و حراست از محیط زیست 

مدیرکل محافظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: ما از نظر آموزه‌های دینی و ادبیات و حوزه‌های هنری از نگاه مدیریت و صلح محلی منطقه‌ای پیشینه خوبی در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست داریم، اما متأسفانه ظرف حدود ۶۰ تا ۷۰ سال اخیر کارنامه سیاهی در این زمینه از خود برجای گذاشتیم‌ و ۸۰ درصد از تنوع ژنی یا تنوع درون جمعیتی گونه‌های برجسته حیات وحش را از دست دادیم و به تعبیری ۸۰ درصد جمعیت گونه‌هایی مثل آهوی ایرانی و قوچ و میش از بین رفته و پیامد آن انقراض بسیاری از طعمه‌خواران بزرگ که گونه‌های بسیار زیبا و مهمی برای کشور محسوب می‌شدند، است و نقش ایجاد تعادل در طبیعت را داشتند و جاذبه‌های بی‌نظیری برای گردشگری بودند مثل یوزپلنگ و پلنگ را از دست داده و تقریباً در پرتگاه انقراض قرار گرفته‌اند.

وی افزود: زیستگاه برخی از گونه‌های دیگر مثل گورخر ایرانی محدود به قسمت‌های کوچکی در کشور شده است؛ ضمن اینکه گونه‌هایی مثل شیر ایرانی و ببر مازندران به‌طور کامل منقرض شده و نیز از گونه‌های مثل خزندگان، جوندگان و خفاش‌ها اطلاعات کافی در اختیار نداریم و احتمال اینکه بین آنها نیز گونه‌هایی را از دست داده باشیم وجود دارد یا احتمال اینکه تعداد زیادی از جمعیت آنها را از دست داده باشیم نیز وجود دارد.

اکبری با اشاره به اینکه بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی موجب کاهش رطوبت خاک و خشک شدن گیاهان می‌شود، ادامه داد: این اتفاق در مورد گیاهان نیز افتاده و احتمالا بخش‌هایی از زیستگاه‌ها ‌و تنوع ژنتیکی گیاهی در اثر فعالیت‌های انسانی تخریب شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم که این مناسبت‌ها تلنگر و بهانه خوبی برای بیدار شدن انسان‌ها از خواب غفلت و بی‌توجهی به طبیعت و حیوانات  باشد.

انتهای پیام
captcha