سراسر عمر پیامبر اکرم(ص) جهاد تبیینی اخلاق‌مدارانه است
کد خبر: 4002319
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
حجت‌الاسلام ابراهیمی:

سراسر عمر پیامبر اکرم(ص) جهاد تبیینی اخلاق‌مدارانه است

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نقش روشنگری پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در بقا، استمرار و گسترش اسلام گفت: سراسر عمر پیامبر(ص) جهاد تبیین و روشنگری بود، اما ایشان در مسیر این مأموریت به سلاح اخلاق و بیان خوش و صبر مجهز بودند و آنقدر در مسیر هدایت مردم اصرار می‌ورزیدند که از طرف خدا خطاب به ایشان آیه نازل شد که «گویی می‌خواهی بخاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاک کنی ...»

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت مسئله تبیین و روشنگری در سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) با توجه به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری به جوانان در این رابطه گفت: اولین مأموریت نبی مکرم اسلام(ص) از سوی خدا، ابلاغ و تبیین وحی الهی است؛ «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ». همچنین پیامبر(ص) طبق آیه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ» با همین تبیین حقایق توانستند اسلام را بر سایر ادیان تسلط دهند.

حرص پیامبر(ص)  بر هدایت مردم

وی افزود: پیامبر(ص) وقتی برای تبیین دین و انجام رسالت به طائف رفتند، با وجود آنکه مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، اما بر جهاد تبیینی خود اصرار می‌کردند و در حالی که به ظاهر به نظر می‌رسید شکست خورده‌اند اما این روشنگری بعدها ثمر داد. حتی پیامبر(ص) آنقدر در مسیر جهاد تبیینی و هدایت مردم اصرار و پافشاری و به تعبیر قرآنی حریص بود که خداوند خطاب به پیامبر(ص) فرمودند که جان خود را برای هدایت مردم به زحمت نینداز؛ «فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى‌ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً؛ گویی می‌خواهی بخاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاک کنی اگر به این گفتار ایمان نیاورند!» یا ««لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛ گویی می‌خواهی جان خود را از شدت اندوه از دست دهی بخاطر اینکه آنها ایمان نمی‌آورند!»

ابراهیمی با بیان اینکه رسالت انبیاء و ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ روشنگری و تبیین بوده است، گفت: در کنار قرآن کریم، تمام نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) برای تبیین مردم است، لذا به تعبیر مقام معظم رهبری تبیین یک جهاد بزرگ است که باعث هدایت و آگاهی مردم می‌شود و امروز که دشمنان با تحریف و دروغ‌پراکنی در رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال یأس‌آفرینی و ناامیدسازی مردم از انقلاب اسلامی و کارآمدی نظام دینی هستند، تبیین مسائل مهمترین وظیفه جبهه نیروهای مؤمن انقلابی است و اتفاقا فضای مجازی زمینه خوبی را برای روشنگری و بصیرت‌افزایی ایجاد کرده است.

اخلاق، ابزار اثرگذاری جهاد تبیینی

عضو جامعه روحانیت مبارزه نکته مهم در جهاد تبیینی را استفاده از ابزار صحیح و ارزشمند خواند و اظهار کرد: در مسیر تبیین، اصلی‌ترین و کاراترین ابزار اخلاق و بیان خوش است. قرآن کریم نیز در این رابطه به اخلاق خوش و نیکوی پیامبر(ص) و صبر و تحمل بالای ایشان در هدایت مردم اشاره می‌کند؛ «فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛ به برکت رحمت الهی، در برابر آنان (مردم)، نرم و مهربان شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند.»

وی تأکید کرد: این نشان می‌دهد اولا جهاد تبیینی نمی‌تواند مبتنی بر ابزارها و رفتارهای نادرست و غیر اخلاقی باشد و ثانیا بیان حقیقت اگر مبتنی بر اخلاق نباشد به نتیجه لازم که همان هدایت و آگاهی مردم است، نمی‌رسد.

فضای مجازی بهترین زمینه برای روشنگری در عصر حاضر

ابراهیمی افزود: به جرئت می‌توان گفت سراسر عمر پیامبر(ص) جهاد تبیین و روشنگری بود و نتایج این جهاد هم فوق‌العاده بود و موجب پیوستن فوج فوج مردم به اسلام شد. لذا تبیین بر مبنای سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) جهاد است و این جهاد حتی برتر و بالاتر از جهاد نظامی است و اگر ما بخواهیم اسلام استمرار و گسترش پیدا کند ضمن استفاده از تمامی ابزارهای روز رسانه‌ای و فضای مجازی باید از الگوی جهاد تبیین طبق اصول و سیره نبوی پیروی کنیم.

وی ابراز کرد: اهمیت جهاد تبیینی در اسلام تا این حد بوده است که پیامبر(ص) و امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ابتدا در نبردها دست به شمشیر نبردند و جهادشان دفاعی بود و حتی در این جهاد تا سرحد امکان تلاش خود را برای هدایت جبهه مقابل و تبیین واقعیت‌ها انجام می‌دادند. به عبارتی حتی در میدان جنگ نیز ابتدا بنای خود را بر تبیین و روشنگری قرار می‌دادند تا هم جنگی صورت نگیرد و هم افراد گمراه و غافل هدایت شوند و در تباهی و غفلت از بین نروند و بتوانند به سوی جبهه حق بیایند.

ابراهیمی یادآور شد: قیام بزرگ عاشورا در حقیقت با جهاد تبیینی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(ع) توانست تا به امروز ماندگار شود و آثار بزرگ آن همچنان پابرجا بماند. پس به هیچ وجه نباید مسئله تبیین و روشنگری را یک امر ساده و کم‌اهمیت تصور کرد که در این صورت دشمنان از این کم‌توجهی ما بیشترین بهره‌برداری را برای تحریف اسلام، انقلاب، شخصیت امام(ره)، دفاع مقدس و عملکرد نظام جمهوری اسلامی خواهند برد.

انتهای پیام
captcha