نکات تربیتی از آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
کد خبر: 4003702
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
حجت‌الاسلام قرائتی تشریح کرد:

نکات تربیتی از آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه باید احسان به پدر و مادر به دست خودمان صورت بگیرد، بیان کرد: براساس آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، حساب والدین برای فرزندان از همه جدا است و نباید تنها به انفاق و کمک مالی به پدر و مادر بسنده کرد.

متاسفانه ما قرآن را علم نمی‌دانیمبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر پیشکسوت قرآن کریم و رئیس ستاد اقامه نماز کشور، امروز، 18 مهرماه، در آئین تکریم و معارفه مدیر ستاد اقامه نماز و بنیاد مهدویت آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن می‌گوید در کارها، حق آن مطلب را انجام دهید و اگر نمی‌توانید تا جایی که در توان دارید برای آن تلاش کنید.

وی با ابراز تأسف از اینکه قرآن را علم نمی‌دانند، یکی از اساتید حقوق می‌گفت از آیات قرآن حدود ۲۶۰۰ موضوع و نکته حقوقی استخراج کرده‌ام؛ به دیگر مبانی معرفتی و علمی قرآن اشاره کرده و افزود: ترجمه الله اکبر است که باعث می‌شود امام خمینی(ره) بگویند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

این مفسر و معلم قرآن با بیان اینکه جوانان باید در ترکیب هیئت امنای مساجد حضور داشته باشند، گفت: در هیئت امنای مساجد از نسل جوان در کنار افراد با تجربه و بانوان فرهیخته استفاده شود و همچنین روحانیون باید از ایده و فکر نو برای ترغیب بیشتر جوانان به اقامه نماز بهره‌مند شوند و همه افراد تلاش کنند تا به دنبال انجام کارهای ماندگار و دائمی باشند و موجب ایجاد تحول در جامعه پیرامون خود شوند.

وی با بیان اینکه تنها در آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً"» ۲۵ نکته معرفتی، وجود دارد که باید به آن توجه کرد، گفت: نخستین نکته این است که باید احسان به پدر و مادر به دست خود ما صورت بگیرد. بر اساس این آیه حساب والدین برای فرزندان از همه جدا است و بر اساس این آیه نباید تنها به انفاق و کمک مالی به پدر و مادر بسنده کرد. این آیه به این مسئله تأکید ندارد که والدین چه مذهبی دارند تا به آنها احسان کنیم و همچنین بر اساس این آیه والدین چه زنده باشند و چه مرده وظیفه ما احسان است. احسان به پدر و مادر باید همراه با نیت باشد و تنها نیکی کردن کافی نیست و  خداوند در این آیه مبارکه بیان نکرده که احسان کردن به پدر و مادر بر اساس عدالت و رفتار باشد.

قرائتی، با بیان این که نماز سنگین است، مگر برای خاشعون، اظهار کرد: همه مسئول نماز هستیم. شرط قبولی همه عبادات نماز است. اسلام نخ و نماز سوزن است که باید عمل کند و گرنه نخ هم به درد نمی‌خورد. اقامه نماز دارای ارزش و اهمیت بسیار بالایی است بنابراین باید در هر خانه‌ای کتاب نماز باشد و باید نماز را علنی اقامه کرد زیرا سبب ترویج فرهنگ روح نماز در جامعه است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، ضمن دعوت مردم تبریز به کتابخوانی، گفت: این شهر که هوای خنک‌تر و معتدلی دارد، باید مردمان باسوادتری هم داشته باشد.

به ابراز رضایت رهبر انقلاب نسبت به امام جمعه تبریز اشاره کرد و گفت: دو روز قبل که در دفتر رهبر انقلاب بودم، ایشان از حجت‌الاسلام آل‌هاشم رضایت داشتند. ایشان طبق آیه شریفه قرآن «از مردم، در مردم و با مردم» هستند.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام مجید آقاجانی به‌عنوان مدیر ستاد اقامه نماز و بنیاد مهدویت آذربایجان‌شرقی معرفی و از خدمات چندین ساله اسدالله ضیایی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha