پوستر مستند «سرای کرنای» رونمایی شد
کد خبر: 4004041
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸

پوستر مستند «سرای کرنای» رونمایی شد

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، کرنا را از ابزارآلات موسیقی گذشتگان دانست که برای معرفی آن به مستندسازی نیاز داریم و بیان کرد: ابزارآلاتی که امروزه به مقوله عزاداری وارد شده از صلابت برخوردار نیست.

به گزارش ایکنا از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان امروز، 19 مهر در آیین رونمایی از پوستر مستند «سرای کرنای» که در مجتمع خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار شد، کرنا را نوعی هم آمیزی موسیقی و آیین دانست و اظهار کرد: هم موسیقی و هم آیین کرنا علم حال است؛ نه علم قال.

وی با بیان اینکه همه دستاوردهای انسان در عالم هستی برای غیر است، افزود: فقط حقیقت، تیکی و جمال برای خود انسان است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، دستیابی به حقیقت را نیازمند علم و معرفت دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به نیکی نیازمند اخلاق هستیم؛ هنر نیز ابزار رسیدن به مقصد جمال است.

فاضلی، با اشاره به چهار دیدگاه هنری برای رسیدن به جمال، بیان کرد: اولین دیدگاه هنر برای رسیدن به جمال تقلید از طبیعت است، یعنی انسان محاکات طبیعت دارد.

وی دومین دیدگاه هنر برای نیل به زیبایی را جبران نقش دنیا با عنصر خلاقیت دانست و ادامه داد: دنیا پر از درد و رنج است و هنر می تواند با عنصر تخیل این دردها و رنج ها التیام ببخشد. تحول دیدگاه چهارم هنر در مقوله جمال است بنابراین اگر دنیا را قفس انسان در نظر بگیریم، برای نجات از این قفس باید رخنه ایجاد و به ملکوت پرواز کنیم.

فاضلی، با بیان اینکه هر چهار دیدگاه هنر برای رسیدن به جمال در موسیقی وجود دارد، تصریح کرد: موسیقی محاکات زمزمه های طبیعی است، نقایص جهان را جبران می کند، خیالات را به پرواز در می آورد و ما را به آسمان می رساند. موسیقی حامل حقیقت است که واقعیت ما را بروز و ظهور می دهد و به اخلاقی زیستن کمک می‌کند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، نمایشنامه‌های یونان باستان را موزون دانست و تاکید کرد: دعاهای ایرانیان در دوران باستان نیز موسیقیایی بوده و گویی موسیقی با موجودیت انسان پیوسته و ایران و یونان ندارد.

وی با بیان اینکه موسیقی آیینی ریشه در ایران باستان دارد، عنوان کرد: وقتی حادثه کربلا رخ می‌دهد، یک سؤال بزرگ از پیام آور بزرگ آن مطرح می شود که «چه دیدی؟»، اما حضرت زینب(س) فرمود «ما رأیتُ الّا جمیلاً» یعنی در رقم خوردن حقیقت کربلا جز نیکی و زیبایی وجود ندارد.

فاضلی، کرنا را از ابزارآلات موسیقی گذشتگان دانست که برای معرفی آن به مستندسازی نیاز داریم و بیان کرد: ابزارآلاتی که امروزه به مقوله عزاداری وارد شده از صلابت برخوردار نیست و باید به سمت موسیقی آیینی با صلابت و ریشه دار برویم.

انتهای پیام
captcha