تقریب و عقلانیت پیش شرط تمدن نوین اسلامی است‌
کد خبر: 4004620
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
نماینده ولی‌فقیه در گلستان:

تقریب و عقلانیت پیش شرط تمدن نوین اسلامی است‌

نماینده ولی‌فقیه در گلستان با بیان اینکه امروز تقریب و عقلانیت پیش شرط تمدن نوین اسلامی است‌، افزود: برای رسیدن به وحدت حقیقی بین مذاهب و اینکه این وحدت زمینه‌ای برای پیشرفت و تعالی نظا‌م اسلامی باشد باید از جنگ و اختلاف افکنی پرهیز کنیم تا زمینه‌ رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم شود.

ارسالی چهارشنبه//تقریب و عقلانیت پیش شرط تمدن نوین اسلامی است‌ به گزارش ایکنا از گلستان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی‌فقیه در گلستان در «نخستین همایش بین‌المللی نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» که امروز،21مهرماه در سالن همایش بین‌المللی حضرت امام خمینی(ره) جامعة‌المصطفی العالمیه گرگان به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، گفت: اسلام زیباترین هدیه به مسلمانان بوده است در‌ زمان پیامبر(ص) بسیاری از معارف‌های اسلامی در بعد اخلاقی و عمل صالح با رویکرد رسیدن به تمدن اسلامی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه عقلانیت و همگرایی باید به‌عنوان فرهنگ عمومی در جامعه گسترش یابد، افزود: اگر جامعه در زمینه‌های مختلف دچار کینه و اختلاف شود و نتواند از طریق راهکارهای علمی و عقلی آن ‌را مرتفع کند در پیشبرد مقاصد خود دچار مشکل می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان تصریح کرد: شیعه و اهل سنت اجماع را قبول دارند اما اینکه برچه مبنایی قبول داریم مورد بحث است در مورد بحث عقل در قرآن به عقلانیت تاکید کرده است  در آنچه شرع قبول دارد مشترک هستیم و نباید اختلافات جزئی باعث تفرفه افکنی شود.

وی به‌ جنگ‌های بین مسحیت و کاتولیک در دهه دوم قرن 17 میلادی  اشاره کرد و گفت: در این جنگ‌ها قدرت‌های اروپایی از مسائل مذهبی و نگاه متدین و مردمی هم استفاده کردند که در این راستا معاهده‌ای بین آنها انجام شد؛ که برای رسیدن به مقاصد خود دین و سیاست را جدا کردند  و امروزه همین سیاست در آسیا و غرب پیاده کردند و باعث جدای دین از سیاست شدند.

نورمفیدی با بیان اینکه مسلمانان باید با اتحاد و همدلی بیشتر دچار تفرقه افکنی نشوند، افزود: دشمن می‌خواهد جنگ بین شیعه و سنی راه بیاندازد و در این راستا باید مسلمانان بیشتر از گذشته آگاه باشند اگر مسلمانی آگاه نباشد و بخواهد در مبانی دینی در تفکرات شیعه و سنی اختلاف افکنی کند قطعا از دین خارج شده است.

وی به آیه 29 سوره فتح که خداوند می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»، (امحمد (ص) پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير و با همديگر مهربانند) اشاره کرد و گفت: اگر پیرو پیامبر(ص) هستیم باید بدانیم امروزه دشمن از اختلاف افکنی بین فرق‌های مختلف سوء استفاده می‌کند تا به نظام اسلامی آسیب بزند اگر مسلمانی خواسته و ناخواسته زمینه انتشار اختلاف را جامعه ایجاد کند باید در مسلمان بودن آن شک کرد.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان با بیان اینکه امروز تقریب و عقلانیت پیش شرط تمدن نوین اسلامی است‌، افزود: برای اینکه بتوانیم به وحدت حقیقی بین مذاهب دست پیدا کنیم و این وحدت زمینه‌ای برای پیشرفت و تعالی نظا‌م اسلامی باشد باید از جنگ و اختلاف افکنی پرهیز کنیم تا زمینه‌ رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم شود.  

 

انتهای پیام
captcha