تمدن اسلامی در جامعه‌ای با قانون الهی شکل می‌گیرد
کد خبر: 4004785
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
آیت‌الله محسن اراکی؛

تمدن اسلامی در جامعه‌ای با قانون الهی شکل می‌گیرد

عضو خبرگان رهبری گفت: تمدن اسلامی در جامعه‌ای که قانون الهی با منشأ وحیانی در آن حاکم و مرجع تبیین آن پیامبر گرامی اسلام‌(ص) و اهل‌بیت‌(ع) هستند، شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، عضو خبرگان رهبری عصر امروز طی سخنانی در آیین اختتامیه همایش بین‌المللی «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی»، قرآن کریم را بنیان‌گذار تمدنی الهی مبتنی بر اصول مسلم عقلی دانست و افزود: از این اصول مسلم عقلی، ساختار تمدنی بسیار مستحکمی نتیجه گرفته می‌شود که تمدن اسلامی نیز بر مبنای این ساختار تمدنی شکل گرفته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به تببین ارکان شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: رکن نخست شکل‌گیری هر تمدن، قانون است. شرط دوم شکل‌گیری تمدن نیز وجود جامعه است. جامعه‌ای باید باشد تا قانون بر آن حاکم شود، یعنی روابط بین افراد و نهاد‌های جامعه رابطه‌ای منظم و بر اساس قانون باشد. جامعه قانونمند، بستر شکل‌گیری تمدن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، الزام‌آور بودن قوانین را رکن سوم هر تمدن برشمرد و تصریح کرد: الزام‌آور بودن قانون یعنی مبنای الزامی بودن آن برای عموم مردم پذیرفتنی باشد. آنچه موجب می‌شود قانون الزام‌آور باشد، مبنای الزام آن است. این چالش در تمام قوانین غیرالهی وجود دارد که هیچ مبنایی برای الزامی بودن آن وجود ندارد، یعنی مصلحت و منفعت مبتنی بر عقلانیت غربی که موجب تصویب قانون شده است، می‌تواند براساس یک مصلحت و منفعت دیگر نفی شود، ولی این اشکال در قوانین الهی، که از جانب خداوند الزامی شده و هیچ نفع شخصی برای قانون‌گذار نداشته است و هیچ خطا و اشتباهی در آن وجود ندارد، متصور نیست.

وی تمدن اسلامی را دارای مبنای اخلاقی دانست و یادآور شد: هر تمدنی مبتنی بر قانون است و هر قانونی مبتنی بر الزام است و هر الزامی باید مبتنی بر عقل باشد. تنها الزامی که می‌تواند مبنای عقلی داشته باشد، الزام قانونی نشئت گرفته از ایمان به خداست.

آیت‌الله اراکی رکن چهارم شکل‌گیری تمدن اسلامی را تبعیت جامعه از قانون و امامان الهی برشمرد و افزود: تمدن‌ساز بودن قانون الهی تنها در جامعه مؤمن به نفوذ قانون الهی شکل می‌گیرد و این جامعه ایمانی نیز تنها با التزام به رهبری الهی توسط امام جامعه، که در زمان رسالت انبیای الهی، پیامبران و پس از آن‌ها اوصیای الهی هستند، تصورشدنی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به شکل‌گیری تمدن اسلامی با التزام به این چهار رکن اساسی، اذعان کرد: تمدن اسلامی در جامعه‌ای که قانون الهی با منشأ وحیانی در آن حاکم و مرجع تبیین آن پیامبر گرامی اسلام‌(ص) و اهل‌بیت‌(ع) هستند، شکل می‌گیرد و همگرایی و وحدت نیز در بستر این تمدن مبتنی بر قانون الهی پدید می‌آید. در این جامعه تمدنی، همه مردم هویت مشترک دارند و در مسیر مشترک گام برمی‌دارند.

انتهای پیام
captcha