مهمانان خارجی کنفرانس وحدت محدود می‌شود / حضور 52 شخصیت بین‌المللی در دوره سی‌وپنجم + فیلم
کد خبر: 4005214
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
حجت‌الاسلام شهریاری در نشست خبری در پاسخ به ایکنا:

مهمانان خارجی کنفرانس وحدت محدود می‌شود / حضور 52 شخصیت بین‌المللی در دوره سی‌وپنجم + فیلم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری تشریح برنامه‌های سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به تجربه برگزاری غیرحضوری دوره قبل و نیمه‌حضوری این دوره، از محدود شدن تعداد مهمانان خارجی در دوره‌های بعد خبر داد.

حجت‌الاسلام شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب

به گزارش ایکنا، نشست خبری تشریح برنامه‌های سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» از 27 مهر تا 2 آبان‌ برگزار می‌شود، پیش از ظهر امروز شنبه 24 مهر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع در محل دانشگاه مذاهب اسلامی، برگزار شد.

دبیرکل مجمع در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره ارزیابی برگزاری غیرحضوری دوره قبل و نیمه‌حضوری دوره اخیر و اینکه در دوره آینده نیز با وجود پایان احتمالی شیوع کرونا، احتمال برگزاری به این شیوه‌ها وجود دارد، گفت: هنوز چشم‌انداز روشنی از پایان شیوع کرونا وجود ندارد. لذا ما همچنان تصمیم جدی داریم که مهمانان حضوری کنفرانس محدود باشد که مشکلی برای بزرگان جهان اسلامی پیش نیاید. غیر از پیام‌رسانی مقاومت، انقلاب اسلامی و وحدت اسلامی باید پیام سلامت هم برای جامعه اسلامی داشته باشیم. لذا بسیار احتیاط می‌کنیم. ما با تصیم و برنامه قبلی و با توجه به شرایط به سمت محدود کردن مهمان حضوری رفتیم و برنامه‌ریزی کردیم که در این دوره 50 مهمان حضور داشته باشند و این تعداد نیز به دو گروه تفکیک شده‌‌اند که یک گروه در افتتاحیه و یک گروه در اختتامیه حضور خواهند داشت.



وی اضافه کرد: اگر در این دور حتی به صورت نسبی موفق باشیم، درصددیم که برای کنفرانس سی و ششم، نخبگان اصلی در سطح مفتیان و شخصیت‌های تراز اول کشورهای اسلامی را در حد 50 تا 60 نفر دعوت کنیم و شخصیت‌هایی که در رتبه‌های بعدی قرار دارند یا امکان حضور در کنفرانس آتی را ندارند در طول سال به شکل مستمر در گروه‌هایی از کشورهای مختلف شرکت کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب سلامی یادآور شد: حضور 500 تا 600 در چند روز امکان مهمان‌نوازی  مناسب را از ما می‌گیرد و شاید مشکلاتی پیش بیاید. لذا تصمیم بر محدود شدن مهمانان حضور در عین افزایش کیفیت این حضور گرفته شده و در دوره سی و پنجم این کار به شکل آزمایشی انجام شده است. پیشنهاد می‌دهم که در دوره‌های آتی حداکثر 60 مهمان از شخصیت‌های تراز اول در سطح مفتیان اهل سنت و شیعه و شخصیت‌های سیاسی در حد وزیر و معاون وزیر حضور یابند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فقدان فرصت کافی برای گفت‌وگو و بیان دیدگاه‌های مهمانان را از آسیب‌های تعداد بالای شخصیت‌های خارجی در کنفرانس بیان کرد و گفت: در این دوره از صبح تا پاسی از شب در 4 وبینار 15 نفر سخنرانی می‌کنند؛ یعنی در یک روز 60 نفر سخنرانی می‌کنند و ما مجبور شده‌ایم که دو کانال برای پخش سخنرانی‌ها داشته باشیم. فرصتی که در اختیار این شخصیت‌ها قرار گرفته برای جهان اسلام استثنایی و تاریخی است، حتی اگر سخنرانی‌ها تکراری باشد، چراکه شخصیت‌های جوان امروز سال‌های بعد یک شخصیت برجسته در جهان اسلام خواهند بود.

بنا بر گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام شهریاری در ابتدای این نشست با اشاره به مشکلات و مصیبت‌های جهان اسلامی از جنگ گرفته تا خونریزی و ترور، اظهار کرد: همه علما، شخصیت‌ها، حاکمان و نهاهای سطح جهان اسلام در مقابل این مصیبت‌ها مسئولیت دارند. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز بر خود فرض دانسته که موضوع سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی را مسائل مبتلابه جهان اسلام قرار دهد. لذا موضوع جنگ و صلح عادلانه را محور اصلی کنفرانس قرار داده‌ایم و این دوره با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» برگزار می‌شود که دارای هشت محور فرعی شامل فلسطین و مقاومت، بزرگداشت شخصیت تقریبی آیت‌الله تسخیری، جنگ و صلح عادلانه»، «اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم»، «آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطی‌گری»، «همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش‌ها و منازعات»، «احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین» و «تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی» است.

وی تبیین امت واحد و اتحادیه کشورهای اسلامی و نقد بررسی الگوی عرضه‌شده در قالب این دو مفهوم را محور کلیدی کنفرانس سی‌وپنجم وحدت اسلامی ذکر کرد و افزود: برنامه‌های اجرایی کنفرانس با هفت کارگروه تدوین شده که به دو صورت حضوری و وبیناری در هفته وحدت برگزار می‌‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به پخش مستقیم کنفرانس از پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس، اظهار کرد: در برنامه حضوری شاهد 4 جلسه و 7 نشست تقریبی جانبی با عنوان امت همدل خواهیم بود که اساتید حوزه و دانشگاه سخنرانی خواهند کرد.

وی از حضور رؤسای جمهور و مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه و اختتامیه کنفرانس خبر داد و گفت: مجموعه فعالیت‌های حضوری شامل سخنرانی‌های 17 نفر از شخصیت‌های برجسته در 4 جلسه است و مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. 230 مهمان شامل 52 مهمان بین‌المللی از 16 کشور و 180 مهمان از داخل کشور در کنفرانس حضور دارند. در دوره اخیر کنفرانس 514 سخنرانی از 39 کشور پخشی می‌شود که 360 سخنرانی به صورت وبینار انجام خواهد شد و 180 سخنرانی خارجی و 180 سخنرانی داخلی در کانال یک و 100 سخنرانی داخلی در کانال دوم کنفرانس پخش خواهد شد.

حجت‌الاسلام شهریاری از همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و دفاتر مقام معظم رهبری در خارج از کشور تشکر کرد.

بنا بر اعلام دبیرکل مجمع، در بخش فضای مجازی کنفرانس وحدت 24 نشست وبیناری با حضور 15 سخنران از علما، فرهیختگان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی جهان اسلامی برگزار می‌شود که مجموعه افرادی از 39 کشور جهان حضور خواهند داشت و سخنرانی در سایت کنفرانس قرار خواهد گرفت و بخش‌هایی از این سخنرانی‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی دنیا پخش خواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن درخواست از حاکمان و مسئولان در کشورهای اسلامی برای به‌کارگیری تمامی مساعی خود به منظور ایجاد صلح عادلانه در کشورهای اسلامی و جلوگیری از خونریزی و کشتار، یادآور شد: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا هرازگاهی درصدد ایجاد تفرقه و نزاع در جهان اسلام است که آخرین مورد آن را در افغانستان شاهد بودیم.

وی همچنین به اقدامات خصمانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی در فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: مردم فلسطین در محاصره هستند و در زندگی خود دچار مشکلات زیادی شده‌اند و بحق رژیم صهیونیستی همه توان خود را برای جلوگیری از تشکیل دولت فلسطین به کار گرفته است.

حجت‌الاسلام شهریاری به طرح عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با این رژیم جعلی اشاره کرد و ضمن تقبیح این طرح، آن را محکوم به شکست دانست و اظهار امیدواری کرد که برخی حکام کشورهای اسلامی که به دنبال عادی‌سازی هستند در تصمیم خود تجدید نظر کنند و به دامن اسلام، قرآن و پیامبر(ص) برگردند. اقدام برخی حکام کشورهای اسلامی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجب بدبختی و سرنگونی آنها خواهد شد، چراکه قرآن وعده داده است که به مظلومان یاری می‌‌رساند؛ قرآن طبق آیه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»، شدت در برابر کفار در کنار رحمت با مؤمنان و برادران را شرط همراهی پیامبر(ص) بیان کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از دریافت 50 مقاله در دبیرخانه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی خبر داد.

حجت‌الاسلام شهریاری در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار رسانه افغانستانی درباره پرداختن به تحولات این کشور به ویژه بعد از دو حادثه تروریستی در قندوز و قندهار در کنفرانس وحدت اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود، موضوع و محورهای کنفرانس 6 ماه قبل از برگزاری تعیین ‌شد، اما با توجه به وضعیت این کشور همسایه، تلاش می‌کنیم که موضوع یکی از وبینارها را به کشور افغانستان و تحولات آن اختصاص دهیم. 

وی دو حادثه تروریستی اخیر در افغانستان را نقشه دشمنان اسلامی بیان و تأکید کرد: پس‌مانده‌های داعش با کمک و حمایت استکبار، تلاش می‌کنند که بین صفوف مسلمانان جنگ مذهبی و طایفه‌ای راه بیندازند که ما این اقدامات را محکوم می‌کنیم و از علمای اهل سنت به ویژه اتحادیه جهانی علمای مسلمان در قطر، که این جنایات را محکوم کردند، نیز تشکر می‌کنیم و حتماً در بیانیه‌ پایانی کنفرانس نیز محورهایی را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.

همچنین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از مسئولان فعلی افغانستان خواست که دولتی فراگیر را برای رعایت حقوق شهروندی مردم این کشور و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی تشکیل دهند و نوعی از رفتار سیاسی را از خود بروز دهند که زمینه پذیرش حکومت آینده این کشور را برای همه کشورها فراهم کند.

خبرنگار دیگری درباره نقش مقاومت در حمایت از ملت مظلوم فلسطین سؤال پرسید و حجت‌الاسلام شهریاری پاسخ داد: اگر قرار باشد امت واحد اسلامی و اتحادیه کشورهای اسلامی را تشکیل دهیم، نیازمند تشکیل سپاه مقاومت در سراسر کشورهای اسلامی هستیم. این نیروها مقابل جنگ سخت دشمن مقاومت می‌کنند و این تجربه را در سوریه و عراق داشتیم که باعث نابودی داعش شد و امروز پس‌مانده‌های آنها در مناطق دیگر در حال فعالیت هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به پرسشس خبرنگار ایرنا درباره آسیب تکراری بدون برخی سخنرانی‌ها از لحاظ محتوا در دوره قبل به دلیل حجم و تعداد بالای آن، تصریح کرد: مجموعه سخنرانی‌های دوره قبل کنفرانس در سایت مجمع تقریب قرار گرفته است و تا امروز بسیاری از شخصیت‌ها درخواست کرده‌اند که متن سخنرانی‌شان تغییر یابد که نشان می‌دهد این اطمینان برای آن‌ها حاصل شده است که این محتواها به طور مستمر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و خودشان متوجه می‌شوند که باید سخنرانی‌ها به نوعی باشد که بیشتر استفاده شود.

وی افزود: نکته بعدی این است که همیشه سخنرانی‌های کنفرانس وحدت به منظور بحث علمی انجام نمی‌شود و گاهی بحث‌ها ترویجی و شعار دادن مطلوب است؛ چراکه با دشمنی روبه‌رو هستیم که از جنگ نرم بهره می‌گیرد و حرف‌های خود را با استفاده از ابزارهای مختلف از دهان دیگران پخش می‌کند و ما وظیفه داریم که فضای رسانه‌ای را به گونه‌ای آماده کنیم که مباحث مربوط به مقاومت و انقلاب اسلامی از زبان شخصیت‌های مختلف تکرار شود. لذا تکرار در شرایطی که انسان در جنگ نرم حضور دارد اشکالی ندارد و بیان محتواهایی درباره مقاومت مثل مسئله بحرین، فلسطین و افغانستان هرچند تکراری باشد، مطلوب است.

به گفته حجت‌الاسلام شهریاری برای افزایش غنای علمی کنفرانس وحدت اسلامی، محورهای آن از شش ماه قبل بحث و بررسی و اعلام شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اهمیت برپایی کنفرانس وحدت و نتایج آن، تقابل فرهنگی با دشمن استکباری را، که از طریق جنگ سخت و نرم به دنبال ایجاد انشقاق در امت واحد اسلامی است، مهم‌ترین هدف برپایی کنفرانس بیان کرد.

وی ادامه داد: کنفرانس وحدت اسلامی در سی و چهار دوره گذشته حامل پیام وحدت برای جهان اسلام بوده و نقش بسیار اثرگذاری در ارسال پیام امام(ره) و انقلاب اسلامی به جهان داشته و جهان با افکار امام(ره) و رهبر معظم انقلاب آشنا شده‌ است. ما با دعوت از فرهیختگان جهان اسلام فضای توفیق فرهنگی نظام را به تصویر کشیده‌ایم و مهمانان سطح امنیت و فرهنگ و مدارای ما با اهل سنت و نیز همزیستی ادیان را در کشور مشاهده می‌کنند. ما برای پیروان سایر ادیان نه تنها حق شهروندی، بلکه حق حاکمیت قائلیم و می‌توانند نمایندگان خود را در نهادهای حاکمیتی انتخاب کنند و امروز در مجلس نماینده دارند. در واقع آگاهی مهمانان خارجی از سطح امنیت کشور یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کنفرانس وحدت اسلامی برای نظام بوده است.

مهمانان خارجی کنفرانس وحدت محدود می‌شود / حضور 52 شخصیت بین‌المللی در دوره سی‌وپنجم + فیلم

حجت‌الاسلام شهریاری در پاسخ به پرسشی درباره نقش و تأثیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی در خنثی‌سازی توطئه‌های جبهه استکبار و رژیم‌های جعلی در جهان اسلام، دیدار با علمای اهل افتا و سازمان‌های بین‌المللی در جهان اسلام برای ترویج گفتمان وحدت و نیز پیگیری مؤدبانه اختلافات و پیشگیری از توهین به مقدسات مذاهب را از جمله وظایف مجمع بیان کرد و گفت: طی دو سال اخیر با توجه شیوع کرونا، محدودیت‌هایی برای این نوع ملاقات‌ها داشتیم ولی اخیراً با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عراق، لبنان و قطر ملاقات‌هایی با علمای اهل سنت و شیعه داشته‌ایم تا فکر مقاومت و تقبیح رفتارهای استکبار را دنبال کنیم که یکی از جلسات ما در قطر بود. سپس شاهد بودیم که اتحادیه جهانی علمای مسلمان، که وابسته به اخوان المسلمین است، به طور غیرمنتظره‌ای حادثه قندوز را در افغانستان محکوم کرد.

وی یادآور شد: اگر یک گروه افراطی مثل داعش داعیه‌دار اسلام خشونتی و دروغین می‌شود، اولین کار محکومیت این رفتار است اما گاهی برخی کشورها همین نوع اسلام را ترویج می‌کنند. با رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و رزمندگان مقاومت، داعش در عراق و سوریه شکست خورد، ولی این فکر می‌تواند در کشور دیگری جان بگیرد. لذا وظیفه داریم با روش‌های جدید و بهره‌گیری از ابزارهای جنگ نرم با این فکر مقابله کنیم که این امر با یارگیری نخبگانی و برگزاری نشست‌های بین علمایی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام
captcha